Je baas kan de oorzaak van een burn-out zijn: dit doe je eraan
Een goede communicatie tussen jou en je baas is essentieel om depressies en burn-outs te vermijden, dat blijkt uit nieuw onderzoek van de VUB. Maar hoe moet je nu goed communiceren met je baas? En hoe zorg je ervoor dat jullie relatie niet verzuurt? Jobat.be ging te rade bij Sara Van Wesenbeeck van Barking Dogs. Zij is conflictcoach bij geschillen op de werkvloer en geeft vijf cruciale communicatietips.
Als werknemer doe je in principe je best, en daar verwacht je dan ook iets voor terug: zaken zoals waardering, autonomie of de mogelijkheid om door te groeien. Wanneer werknemers vinden dat hun baas die impliciete verplichtingen niet nakomt, leidt dit tot een psychologische contactbreuk, wat op zijn beurt weer leidt tot stress, burn-out en depressie. Dat blijkt uit recent onderzoek van VUB. Een goede communicatie met je baas waarin wederzijdse verwachtingen besproken worden, is dus essentieel.
Ben jij stressbestendig? Doe hier de test.
1. Kaart problemen aan
Sara Van Wesenbeeck: “Met de juiste communicatie kan je een sluimerende crisis vaak nog omkeren, zodat de situatie niet escaleert. Het allerbelangrijkste is dat je je spanningen en frustraties aankaart. Praat erover op een open en eerlijke manier, en stel dat vooral niet uit. Als je baas niet weet dat je met iets zit, dan kan er ook geen oplossing voor gezocht worden. Als je spanningen of frustraties systematisch onder tafel veegt en nooit bespreekt, dan kan dat leiden tot een sluimerend conflict. Dat kan op termijn de productiviteit onderuithalen en in het slechtste geval ook mee een burn-out en langdurige uitval veroorzaken. Daar is niemand bij gebaat.”
2. Communiceer effectief
“Bij voorkeur praat je regelmatig met je baas, zo onderhoud je ook een goede relatie. Vraag om wat diepgaander overleg ook in te plannen. Iedereen is almaar druk bezig. Enkel tussen twee bezigheden door vluchtig met elkaar praten, alvorens de wegen weer scheiden, is geen effectieve communicatie. Als je nooit tijd krijgt om je verhaal te doen of zaken uit te spreken, voel je je al snel onbegrepen en kunnen frustraties en emoties toenemen. Dat kan leiden tot escalatie van een conflict. Zit op regelmatige basis samen. Maak er tijd voor en probeer niet enkel te praten over wat nog op de agenda staat, maar ook over hoe je je voelt als werknemer.”
3. Luister naar elkaar
“Luister echt naar elkaar. Er is een groot verschil tussen horen wat iemand vertelt en effectief luisteren. Als je echt goed en vanuit een empathische houding luistert, dan kun je inpikken met vragen en begrip krijgen voor elkaars standpunten. Heel vaak loeren ook veronderstellingen om de hoek en die zijn vaak een bron van conflict. Als je echt goed luistert, kunnen die verdwijnen: je ontdekt dan meestal dat de zaken toch anders zijn dan je had gedacht. Het kan veel spanning wegnemen wanneer je luistert en laat merken dat je het standpunt van de ander begrijpt. Begrip voorkomt misverstanden en zo kun je op een constructieve manier samenwerken.”
Heb jij een klik met je baas? Test het hier.
4. Schep duidelijke verwachtingen
“Wat verwacht je van elkaar, en wat verwachten anderen van jou? Zorg dat die verwachtingen duidelijk omschreven zijn, bij beide partijen. Als je weet wat er van je wordt verwacht, is dat veel comfortabeler. Op die manier neem je verwarring en spanningen weg die conflicten kunnen veroorzaken. Praat erover en zorg ervoor dat de verwachtingen niet onrealistisch zijn. Als beide partijen hun verwachtingen niet uitspreken en de verwachtingen zijn verschillend, dan kan dat conflicten in de hand werken. Toch kun je dit makkelijk voorkomen, door ze uit te spreken.” Vind je zo'n gesprek moeilijk? Hier zijn drie tips voor meer zelfvertrouwen.
5. Wees assertief
“Gaan je productiviteit en gezondheid achteruit omdat spanningen, stress en frustraties je werk domineren? Vraag dan een meeting aan met je baas. Beschrijf waar je je niet goed bij voelt, en breng het op een rustige manier aan. Wees assertief, maar niet agressief. Een begripvolle leidinggevende zal daarvoor openstaan. Makkelijk is het soms niet, want bij een conflict dat al lang sluimert, kan de drempel naar een gesprek met de andere partij erg hoog zijn. Kom je er samen echt niet uit, stel dan voor om een bemiddelaar in te schakelen. De aanwezigheid van een neutrale en onpartijdige derde helpt om de communicatie weer te herstellen en om samen op zoek te gaan naar oplossingen. Daar komen partijen samen meestal sterker uit.”
Hoe pak je een gesprek met je baas aan? Alle tips vind je in deze e-gids.
Lees ook:
Bron: Jobat.be
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Zo spaar je jaarlijks ruim 1.000 euro uit dankzij één aanpassing in je werkroutine
-
Hoe cafeïnevrij (en gezond) is decakoffie? “Lange tijd was het écht brol”
Terwijl decakoffie vroeger iets was voor grootmoeders die anders met opengesperde ogen de hele nacht wakker lagen, bestellen steeds meer mensen tegenwoordig een cafeïnevrij kopje koffie. Ook jongeren. Maar hoe deca is decafeïne koffie écht? En helpt het om na de middag over te schakelen als je ‘s avonds goed wil slapen? Koffiebrander Rob Berghmans en dokter Servaas Bingé leggen uit. -
HLN Shop
Is een automatische elektrische fiets interessant voor jou?
Mooi lenteweer nodigt uit om op je fiets te springen. Wie daarbij niet na een paar straten al in het zweet wil staan, gaat voor het gemak van een elektrisch exemplaar. Die worden bovendien steeds beter en het assortiment almaar breder. Zo kan je vandaag ook kiezen voor een automatische e-bike. Hoe werkt dit en voor wie is het een goed idee? HLN Shop houdt de voor- en nadelen tegen het licht. -
-
PREMIUM
Hoe kies je de beste aandelen ter wereld? Experten delen hun 6 vuistregels: “Beleg in bedrijven die al gewonnen hebben”
-
Spaargids.be
Geen huwelijkscontract afgesloten: wat staat je dan te wachten bij een scheiding of overlijden?
Eigendom wordt bepaald door het huwelijksvermogensrecht en niet door de naam op de rekening. Ben je gehuwd, dan moet je dus kijken hoe je precies getrouwd bent. Is dat met een gemeenschap van goederen? Met een scheiding ervan? Of met nog een andere regeling? Spaargids.be overloopt de mogelijkheden. -
Jobat
Je of u? Beste of geachte? Vriendelijke groeten of hoogachtend? Zo schrijf je in élke situatie de juiste mail
Je zit achter je computer, klaar om die belangrijke e-mail te versturen. Maar dan slaat de twijfel toe: welke begroeting moet je gebruiken? En hoe formeel of informeel dien je te zijn? In deze gids geeft Jobat.be je alle antwoorden die je nodig hebt. -
PREMIUM
Goedkoop vliegticket gespot? Let op voor verborgen kosten: “Duurder ticket kan toch voordeliger uitkomen”
-
Independer
Van niet te warm/koud tot niet 100% opladen: zo gaan de batterijen van je toestellen langer mee
-
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
Heel wat werknemers verwachten in aanloop naar de zomervakantie hun deugddoend - jaarlijks terugkerend – extraatje: het vakantiegeld. Jobat.be klopte aan bij Matthias Debruyckere, juridisch expert bij hr-dienstengroep Liantis, om de meest gestelde vragen rond dit topic beantwoord te zien. -
PREMIUM
Luc overleefde 3 hartaanvallen en leukemie: “Mijn zoon schonk me opnieuw leven. Zijn bloed zit in mij”
Zijn kransslagader scheurde achttien jaar geleden en hij kreeg drie hartinfarcten. Luc (56) is een van de weinigen die dat kan navertellen. Maar zijn strijd is niet gestreden. Vijf weken chemo werden 165 dagen in het ziekenhuis door een plots verdict: leukemie. En het ergste moet nog komen. “Ik zou het erg vinden om nu dood te gaan, omdat ik benieuwd ben naar de toekomst van mijn kinderen.” -
HLN Shop
Op zoek naar een moederdagcadeau? Een handvol inspiratie, ook van dé mama/oma van Vlaanderen