Amnesty International Vlaanderen lanceert T-shirts tegen seksueel geweld
Elk slachtoffer van seksueel geweld is er één te veel. Dat vindt ook Amnesty International Vlaanderen, dat sinds maart 2020 campagne voert tegen seksueel geweld. Nu brengt de vereniging genderneutrale shirts uit, samen met ontwerpster en sociaal activiste ALICE van Innis. Op die manier willen ze een bewustmakingsactie starten tegen ‘victim blaming’.
The way we dress does not mean yes. Dat is de duidelijke boodschap van Amnesty International Vlaanderen. Seksueel geweld is nooit, never, jamais gerechtvaardigd, en het maakt helemaal niet uit welke kleren iemand draagt. Om die leuze extra kracht bij te zetten, brengt de mensenrechtenorganisatie samen met ontwerpster ALICE van Innis T-shirts uit tegen alle vormen van seksueel geweld. Want seks zonder toestemming is verkrachting en enkel ja is ja.
100 verkrachtingen per dag
Dat verkrachtingen vaak voorkomen in ons land, werd deze week nogmaals pijnlijk bevestigd toen bekend raakte dat vijf tieners een veertienjarig meisje hadden verkracht op een kerkhof in Gent. Ook de cijfers liegen er niet om. Elke dag worden er in België alleen al gemiddeld 100 mensen verkracht. Negen op de tien slachtoffers doen geen aangifte, vooral uit schrik om niet geloofd te worden. En zelfs als ze aangifte doen, is de kans op een veroordeling klein, want minder dan vijf procent van alle verkrachtingszaken resulteert in een effectieve veroordeling. Dat is onaanvaardbaar.
Daarom vecht Amnesty tegen seksueel geweld. Dat doen ze aan de hand van preventiecampagnes, petities en bewustmakingsacties om stereotypes rond het topic de wereld uit te helpen. Zo ervaren veel slachtoffers nog altijd ‘victim blaming’, waarbij ze onterecht verantwoordelijk worden gesteld voor seksueel geweld, door bijvoorbeeld de kleding die ze dragen. Met de genderneutrale T-shirts wil Amnesty komaf maken met dergelijke schadelijke stereotypes. De dader is namelijk altijd de schuldige, niét het slachtoffer.
Rechtvaardigheid
“Rechtvaardigheid is altijd een sleutelwoord geweest voor mij”, vertelt ontwerpster ALICE in een persbericht. “Enkele jaren na de start van mijn label groeide ook een bewustwording over seksualiteit, gender en seksisme. Ik vind het een evidentie dat iedereen zich veilig zou moeten kunnen voelen waar en hoe zij/hij/die is, en dat iedereen evenveel recht heeft op de vrijheid om te kiezen wat zij/hij/die draagt.”
“Toen Amnesty Vlaanderen en ik besloten een T-shirt te produceren onder de noemer ‘The way we dress does not mean yes’ ten voordele van de strijd tegen seksueel geweld, voelde ik me vereerd en begon ik zonder aarzeling aan het ontwerp”, voegt ze er nog aan toe.
(Lees verder onder de foto.)
De T-shirts hebben een gele kleur met blauwe en roze accenten, verwijzend naar het logo en de campagnebeelden van Amnesty International. De stippen en golven doen dan weer denken aan de betogingen tegen seksueel geweld en het samenhorigheidsgevoel. Het model - een soort los zittende tanktop - kan door iedereen gedragen worden. Dat vond de ontwerpster belangrijk, omdat het thema iedereen aanbelangt. De achterkant is langer dan de voorkant en er zit een split in de zijkanten. Elk shirt heeft ook nog een riempje waar het motto van Amnesty op gedrukt staat. Zo is je outfit helemaal compleet.
De Amnesty-shirts zijn online te koop voor 49 euro op de website van ALICE. Voor elk verkocht exemplaar schenkt Alice 10 euro aan Amnesty. Wees er snel bij, want het gaat om een limited edition van 200 stuks.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
4 groepsverkrachtingen per week in België: “Daders filmen het net om te verhinderen dat meisje naar politie stapt”
-
PREMIUM
3 moeder-dochterduo’s delen hun beautygeheimen: “Dankzij mijn dochter leerde ik fixingspray kennen”
Vroeger was de beautycase van mama de beste inspiratie. Nu, in tijden van TikTok, weten jongeren beter dan ooit wat ze smeren en waarom. Drie moeder-dochterduo’s vertellen hoe ze elkaar doorheen de beautywereld loodsen en bij welke producten ze zweren. “Ik wil haar vooral graag meegeven dat naturel het mooiste is.” -
PREMIUM
Wat maakt cosmetica jou allemaal wijs? Expert legt het helder uit. “Smeer dit alsjeblieft niet, want dat is pas gevaarlijk”
Heb je echt een tienstappenroutine nodig? Bevat zonnecrème hormoonverstorende stoffen? En is natuurlijke cosmetica zoveel beter? De beauty-industrie bulkt van de claims, maar wat klopt écht? Huidexpert Barbara Geusens schreef er een boek over: ‘Het Cosmeticacomplot’. Ze scheidt feiten van fabels over cosmetica en tipt hoe je het best wel aanpakt: “Parabenen zijn volledig onterecht zwartgemaakt.” -
-
HLN Shop
Ken jij deze vijf types barbecue al? Van oldskool met houtskool tot Japanse verfijning
-
Makkelijker dan Vinted: H&M lanceert tweedehands modeplatform ‘Sellpy’ in ons land
Zak opsturen en geld verdienen? Wel, goed nieuws dan voor de tweehandsmodeliefhebbers onder ons. Modegigant H&M brengt het Zweedse modeplatform Sellpy naar twintig andere landen, waaronder België. Het is een beetje zoals Vinted, maar dan een stuk gemakkelijker. Jij verkoopt namelijk niets zelf, want het platform doet alles voor jou. -
Jobat
Ecocheques komen er opnieuw aan, maar wat kan je er allemaal mee betalen? “Zelfs voeding en hotels”
Krijg je ecocheques van je werkgever? Maar weet je niet hoeveel, wanneer, en wat je er zoal mee kan kopen? Jobat.be vroeg wat je over dit topic moet weten aan Dries Rutten, juridisch adviseur bij Acerta. Handig ook voor die vergeten cheques van vroeger, die eerstdaags komen te vervallen. -
PREMIUM
Je valt uit de boot als je ze niét hebt. Moderedacteur over trend van het jaar: “Het sneakertijdperk is passé”
-
Spaargids.be
Wat gebeurt er met je woonlening, spaarcenten en verzekeringen bij een scheiding?
-
OPROEP. Bent u een overtuigd Crocs-drager?
‘Crocs’ behoort tot de meeste geliefde modemerken ter wereld. Dat stelden - ietwat verrassend - Britse analisten van de website Business Financing vast. Voor een reportage zoeken wij overtuigde fans van dit schoeisel. Sinds kort of sinds lang. Misschien na een eerste aarzeling (you love it or you hate it) of meteen voluit. Maar alleszins met verende tred en veel goesting. Wil u graag getuigen, stuur dan beknopt uw fanmail naar nadine.van.der.linden@dpgmedia.be. Vergeet alstublieft uw gsmnummer niet. -
“Zodra je ze aan hebt, ben je verkocht.” Crocs blijkt plots het populairste modemerk. Wat is er gebeurd?
Niet Louis Vuitton, H&M, Prada of Primark, maar wel Crocs mag zich vandaag het meest geliefde modemerk noemen, volgens een recent onderzoek. Ja, de lelijke gatenschoenen zijn tegenwoordig extreem cool. Moderedacteur David Devriendt pikte alle signalen op die de plottwist al een hele tijd voorspelden: “Hun eerste samenwerking in 2017 veranderde alles.” -
20 jaar geleden een hype, dus wellicht droeg je ze ook. En nu lijken deze schoenen terug te komen