Dit wil je niet meemaken: vliegtuig krijgt zware klapband tijdens opstijgen op Zaventem

© Ralph Popken

Op de luchthaven van Zaventem heeft een vliegtuig van Air Canada een noodstop moeten maken, nadat tijdens de take-off een van de banden met een luide knal aan flarden ging. Twee andere banden gingen meteen ook plat. De 179 passagiers aan boord kwamen er gelukkig met de schrik van af.

jfs

Het incident gebeurde zondagochtend. “Het Canadese toestel stond omstreeks 10.35 uur klaar op de startbaan 07R”, vertelt vliegtuigspotter Ralph Popken. “Ik zag hem staan aan het begin van de baan en hoorde hem aanvang maken om te starten met de take-off. Vlak na de eerste meters hoorde ik een luide knal. Aanvankelijk dacht ik dat het geluid ergens anders vandaan kwam. Maar toen zag ik de A330 niet met de gebruikelijke snelheid voorbij komen, maar aan normale vaart. Hij draaide nog de runway af en bleef stilstaan.”

© Ralph Popken

Op dat moment kwamen de brandweer en Runway Inspection toegesneld. “Ze stapten uit hun wagens en gingen naar de wielen kijken. Meteen werd duidelijk dat het vliegtuig niet meer verder kon. Aan de rechterzijde was een band volledig weg. Daarna is besloten om een bus op te vorderen. Eenmaal die aan het vliegtuig stopte, zijn alle passagiers uit het vliegtuig gestapt en weer naar het luchthavengebouw gebracht.”

“Het vliegtuig is veilig tot stilstand gekomen en alle passagiers hebben zonder problemen het vliegtuig verlaten”, zegt John Reber, een woordvoerder van Air Canada, in een reactie aan het Canadese CBC. “Het vliegtuig is geïnspecteerd en wordt hersteld.” Volgens de woordvoerder vliegt een groot deel van de passagiers vandaag met een ander toestel naar Montreal.

Enorme kracht

Een incident met een ontplofte band gebeurt wel af en toe, zegt piloot en luchtvaartexpert André Berger. “Dat is niet altijd zonder gevaar. Denk maar aan de crash van de Concorde in 2000 in Parijs. Daar lag de energie dermate hoog dat stukken band het vliegtuig zware schade toebrachten, met alle gevolgen van dien. De meeste commerciële vliegtuigen, zoals een Airbus A330, vertrekken wel met lagere snelheden, natuurlijk. Wat niet wegneemt dat deze toestellen ook ernstige schade kunnen oplopen wanneer een band explodeert.”

© Ralph Popken

Volgens Berger is de kans op schade overigens het grootste bij opstijgen. “In tegenstelling tot wat vele mensen durven denken, is een band het zwaarste belast bij het opstijgen en dus niét bij het landen. De kracht die de banden moeten ontwikkelen om het zware vliegtuig te laten opstijgen bij snelheden van zo’n 350 km/u, is erg groot ”

Momenteel is nog niet duidelijk wat de oorzaak is van de klapband van de Airbus A330 van Air Canada. “Dat zal onderzoek uitwijzen”, aldus nog Berger. “In het verleden hebben we wel al gezien dat vliegtuigbanden kunnen ontploffen, simpelweg omdat er een scherp object op de startbaan ligt. Maar soms kan een band ook oververhit raken. Dat is soms te wijten aan het feit dat het toestel lang heeft moeten taxiën. Vliegtuigbanden warmen zeer snel op - opnieuw omwille van het gewicht (dikwijls 200 tot 300 ton) dat ze moeten dragen.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen