Haven krijgt 20 procent van arbeidersvacatures niet ingevuld: aan deze profielen is er nood
JobsIn de Antwerpse haven zijn ze momenteel dringend op zoek naar 300 extra arbeiders om de nijpende tekorten weg te werken. De haven kampt in de vakantieperiodes traditioneel met een gebrek aan personeel, maar nu is het probleem nog groter. Vanwaar komt dit tekort? En welke functies raken niet ingevuld? Ingrid Mertens, manager transport en logistiek bij VDAB, om tekst en uitleg.
Ingrid Mertens: “We zien deze situatie elk jaar terugkeren tijdens de vakantieperiode, zowel in de zomer als in de winter. Vanuit Digikot, het elektronisch platform voor de aanwerving van erkende havenarbeiders, merken we dat momenteel 20% van de aangeboden jobs niet ingevuld raakt. Dit tekort treedt in elke beroepscategorie op de voorgrond: van havenarbeider algemeen werk, dekman en kuiper tot markeerder. Het is echter het grootst bij de chauffeurs en straddle carriers.”
Bekijk hier de vacatures voor havenarbeiders, chauffeurs in de haven en straddle carriers.
Veiligheidsfunctie
“Tijdens de vakantieperiodes is het aantal beschikbare havenarbeiders altijd lager”, weet Ingrid Mertens. “Op korte termijn probeert de haven deze tekorten te verhelpen door gelegenheidsarbeiders of ‘pasmannen’ in te schakelen. Zij kunnen relatief snel beginnen, want ze hoeven niet het volledige instroomproces te doorlopen. Deze gelegenheidsarbeiders moeten enkel een medisch onderzoek, veiligheids- en medische proef doen. Ze kunnen de verschillende functies ondersteunen om zo een deel van de tekorten te compenseren. Maar de job van havenarbeider is een veiligheidsfunctie. Arbeiders die in de haven werken moeten voldoende worden opgeleid om de risico’s die aan het werk verbonden zijn zoveel mogelijk te beperken. Daarom worden de gelegenheidsarbeiders ook alleen maar ingezet voor de basisfuncties.”
Een jaar vertraging
De haven heeft dus ook nood aan vaste medewerkers, en erkend havenarbeider word je niet zo gemakkelijk. Wil je de 8.500 arbeiders vervoegen die momenteel instaan om de haven van Antwerpen draaiende te houden, dan moet je een instroomprocedure volgen. Alvorens je deze kan opstarten, dien je aan de erkenningsvoorwaarden te voldoen. En enthousiasme, teamspirit, verantwoordelijkheidszin, zelfstandigheid en flexibiliteit om onder andere in het weekend te werken zijn niet de enige vereisten. Bijkomend dien je te slagen voor de medische en psychotechnische proeven, voldoende Nederlands te spreken en een bewijs van goed gedrag en zeden kunnen voorleggen. Pas na het afvinken van alle voorwaarden kan je de opleiding aanvangen. Alle informatie vind je op de website van CEPA, de private werkgeversorganisatie van de goederenbehandelaars van de haven van Antwerpen en hun havenarbeiders, dat de havenarbeid in Antwerpen omkadert.
Er zijn echter nog redenen voor het enorme huidige gebrek aan personeel. Niet enkel is de opleiding geen sinecure, ook de coronacrisis strooit maar weer eens roet in het eten. “Jaarlijks worden er extra havenarbeiders opgeleid met financiering van VDAB”, vertelt Ingrid Mertens. “In 2019 waren dat er 480 en in 2020 190. OCHA, het opleidingscentrum voor de havenarbeiders van Antwerpen is in maart 2020 echter noodgedwongen moeten stoppen met de opleidingen vanwege de coronamaatregelen. Zij zijn pas kunnen heropstarten in april 2021. Dit betekent dus een achterstand van 190 havenarbeiders van 2020 en ook een deel van 2021. Door de coronamaatregelen zijn de groepen die opleiding krijgen ook kleiner.”
Dag en nacht trainingen
“De tekorten geven aan dat de jobs blijven openstaan voor alle functies, maar dat er een groter tekort is voor chauffeurs en straddle carriers”, vervolgt Ingrid Mertens. “Dit probleem is er niet alleen in de haven van Antwerpen. Chauffeur C/CE en straddle carrier zijn knelpuntberoepen waar ook op de algemene arbeidsmarkt een grote vraag naar is. Voor chauffeur en straddle carrier komt er nog een extra vereiste bij, wat het vinden van personeel nog eens bemoeilijkt. Kandidaten dienen immers te beschikken over een rijbewijs C/CE of de vervolgopleiding straddle carrier gevolgd hebben. Dit alles maakt het dus niet zo evident om het tekort snel aan te vullen. Om het probleem van de baan te helpen organiseert OCHA dag en nacht trainingen. 24 op 24 leidt het centrum kandidaten op. Dit gebeurt in drie shiften: een vroege, late en een nachtshift. OCHA zet niet alleen in op de basisopleiding, maar ook op de vervolmaking voor bijvoorbeeld chauffeur en straddle carrier. Zo hopen we het aantal havenarbeiders zo snel mogelijk te kunnen verhogen.”
Geïnteresseerd in een job in de haven? Deze vacatures staan open.
Lees ook
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
PREMIUM
“Op één vlak ging Dacia nu wel te ver”: onze autokenner test de nieuwe Duster, die alweer een ‘prijskraker’ is
Hij werd net voorgesteld en onze autospecialist Joost Bolle ging er al meteen mee rijden: de nieuwe Dacia Duster, de YCe 130. Traditioneel is het de tweede populairste auto van ons land. Houdt deze frisse uitvoering die reputatie hoog? “Voor 18.990 euro vind je nergens een goedkopere gezinswagen”, zegt Bolle. Maar natuurlijk doe je daarvoor een paar opofferingen, ook bij deze Duster. -
PREMIUM
Welke granola bevat het minste suiker? Diëtiste proeft er 10 en geeft 5/10 en 9/10: “Voor 1,99 euro is dit een topproduct”
Granola lijkt gezond, maar niet élke variant is de beste keuze. Vaak zit zelfs een product met NutriScore A vol verborgen suikers, zegt diëtiste Sanna Mouha. Ze proeft 10 granola’s uit de supermarkt, geeft een 5/10 en bekroont drie opties die je wél met een gerust hart kan kopen met 9/10. “Per portie krijg je hier evenveel vezels als in twee sneetjes bruin brood.” -
-
PREMIUM
Slimme AI swipet automatisch ‘sexy’ vrouwen voor je op Tinder. Wij doen de test: “Hoe leg je dat uit aan je match?”
-
Independer
Jaarlijks turen we anderhalve maand op smartphone: zo kan je je schermtijd flink terugschroeven
Gemiddeld spenderen we zo’n drie uur per dag gekluisterd aan onze telefoons. Dat komt neer op ongeveer 45 dagen per jaar. Tijd om opnieuw te connecteren met de echte wereld? Independer.be verzamelt tien tips waarmee je je schermtijd drastisch vermindert. -
PREMIUM
“Je brengt je huurders best nu al op de hoogte”: onze fiscaal expert verheldert de 5 nieuwe regels rond je belastingbrief
Bruine brieven op komst, Tax-on-web staat online: het belastingseizoen is afgetrapt! Dit jaar moet je rekening houden met een aantal nieuwe regels. HLN-geldexpert Michel Maus verheldert en geeft een gouden tip aan verhuurders om ellende te vermijden: “Let op dat je huurder deze bijlage niet invult, anders zal jij meer belasting moeten betalen.” -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
PREMIUM
Aantal vrouwen met baarmoederhalskanker daalt in ons land: hoe verklein je je kans erop? “Je kan die test thuis doen”
-
PREMIUM
Nederlandse presentatrice moet neus volledig laten amputeren. Arts: “Erg uitzonderlijk, maar chronische bloedneus kan een alarmsignaal zijn”
“Dit was een heel grote schok voor mij.” Dieuwertje Blok (66), bekend van het ‘Sinterklaasjournaal’, onthulde vandaag dat ze haar neus volledig moet laten verwijderen. De Nederlandse presentatrice kampt met een ernstige tumor in haar neus. Wat moet je doen om zo’n extreme operatie te voorkomen? En kan je dan een prothese laten plaatsen? Wij vroegen het aan NKO-arts Stijn Halewyck. “Als je schrijnwerker bent, en regelmatig last hebt van neusbloedingen, let je best op.” -
PREMIUM
EXCLUSIEF. Belgische wetenschappers ontdekken schadelijke roetdeeltjes in hersenen: “Ze stapelen zich op in belangrijke delen van ons brein”
Elke dag ademen we schadelijke roetdeeltjes in door luchtvervuiling. Dat ze in ons lichaam terechtkomen, wisten wetenschappers al. Maar Belgische onderzoekers aan de UHasselt hebben nu ontdekt dat ze niet alleen tot in onze hersenen raken, ze verzámelen zich daar ook in bepaalde delen. Om welke delen van ons brein gaat het? Wat zijn de gevolgen? En kan je er iets tegen doen? HLN-wetenschapsjournalist Martijn Peters vroeg het aan wetenschapper Kenneth Vanbrabant. -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?