Haven krijgt 20 procent van arbeidersvacatures niet ingevuld: aan deze profielen is er nood
JobsIn de Antwerpse haven zijn ze momenteel dringend op zoek naar 300 extra arbeiders om de nijpende tekorten weg te werken. De haven kampt in de vakantieperiodes traditioneel met een gebrek aan personeel, maar nu is het probleem nog groter. Vanwaar komt dit tekort? En welke functies raken niet ingevuld? Ingrid Mertens, manager transport en logistiek bij VDAB, om tekst en uitleg.
Ingrid Mertens: “We zien deze situatie elk jaar terugkeren tijdens de vakantieperiode, zowel in de zomer als in de winter. Vanuit Digikot, het elektronisch platform voor de aanwerving van erkende havenarbeiders, merken we dat momenteel 20% van de aangeboden jobs niet ingevuld raakt. Dit tekort treedt in elke beroepscategorie op de voorgrond: van havenarbeider algemeen werk, dekman en kuiper tot markeerder. Het is echter het grootst bij de chauffeurs en straddle carriers.”
Bekijk hier de vacatures voor havenarbeiders, chauffeurs in de haven en straddle carriers.
Veiligheidsfunctie
“Tijdens de vakantieperiodes is het aantal beschikbare havenarbeiders altijd lager”, weet Ingrid Mertens. “Op korte termijn probeert de haven deze tekorten te verhelpen door gelegenheidsarbeiders of ‘pasmannen’ in te schakelen. Zij kunnen relatief snel beginnen, want ze hoeven niet het volledige instroomproces te doorlopen. Deze gelegenheidsarbeiders moeten enkel een medisch onderzoek, veiligheids- en medische proef doen. Ze kunnen de verschillende functies ondersteunen om zo een deel van de tekorten te compenseren. Maar de job van havenarbeider is een veiligheidsfunctie. Arbeiders die in de haven werken moeten voldoende worden opgeleid om de risico’s die aan het werk verbonden zijn zoveel mogelijk te beperken. Daarom worden de gelegenheidsarbeiders ook alleen maar ingezet voor de basisfuncties.”
Een jaar vertraging
De haven heeft dus ook nood aan vaste medewerkers, en erkend havenarbeider word je niet zo gemakkelijk. Wil je de 8.500 arbeiders vervoegen die momenteel instaan om de haven van Antwerpen draaiende te houden, dan moet je een instroomprocedure volgen. Alvorens je deze kan opstarten, dien je aan de erkenningsvoorwaarden te voldoen. En enthousiasme, teamspirit, verantwoordelijkheidszin, zelfstandigheid en flexibiliteit om onder andere in het weekend te werken zijn niet de enige vereisten. Bijkomend dien je te slagen voor de medische en psychotechnische proeven, voldoende Nederlands te spreken en een bewijs van goed gedrag en zeden kunnen voorleggen. Pas na het afvinken van alle voorwaarden kan je de opleiding aanvangen. Alle informatie vind je op de website van CEPA, de private werkgeversorganisatie van de goederenbehandelaars van de haven van Antwerpen en hun havenarbeiders, dat de havenarbeid in Antwerpen omkadert.
Er zijn echter nog redenen voor het enorme huidige gebrek aan personeel. Niet enkel is de opleiding geen sinecure, ook de coronacrisis strooit maar weer eens roet in het eten. “Jaarlijks worden er extra havenarbeiders opgeleid met financiering van VDAB”, vertelt Ingrid Mertens. “In 2019 waren dat er 480 en in 2020 190. OCHA, het opleidingscentrum voor de havenarbeiders van Antwerpen is in maart 2020 echter noodgedwongen moeten stoppen met de opleidingen vanwege de coronamaatregelen. Zij zijn pas kunnen heropstarten in april 2021. Dit betekent dus een achterstand van 190 havenarbeiders van 2020 en ook een deel van 2021. Door de coronamaatregelen zijn de groepen die opleiding krijgen ook kleiner.”
Dag en nacht trainingen
“De tekorten geven aan dat de jobs blijven openstaan voor alle functies, maar dat er een groter tekort is voor chauffeurs en straddle carriers”, vervolgt Ingrid Mertens. “Dit probleem is er niet alleen in de haven van Antwerpen. Chauffeur C/CE en straddle carrier zijn knelpuntberoepen waar ook op de algemene arbeidsmarkt een grote vraag naar is. Voor chauffeur en straddle carrier komt er nog een extra vereiste bij, wat het vinden van personeel nog eens bemoeilijkt. Kandidaten dienen immers te beschikken over een rijbewijs C/CE of de vervolgopleiding straddle carrier gevolgd hebben. Dit alles maakt het dus niet zo evident om het tekort snel aan te vullen. Om het probleem van de baan te helpen organiseert OCHA dag en nacht trainingen. 24 op 24 leidt het centrum kandidaten op. Dit gebeurt in drie shiften: een vroege, late en een nachtshift. OCHA zet niet alleen in op de basisopleiding, maar ook op de vervolmaking voor bijvoorbeeld chauffeur en straddle carrier. Zo hopen we het aantal havenarbeiders zo snel mogelijk te kunnen verhogen.”
Geïnteresseerd in een job in de haven? Deze vacatures staan open.
Lees ook
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMExclusief
Sandra Bekkari helpt je duurzaam kilo’s verliezen in 5 simpele stappen: “Strenge diëten helpen je metabolisme om zeep”
-
PREMIUM
“Die 50/50-verdeling kan sommige mensen echt overvallen”: zo kom je niet voor verrassingen te staan bij een echtscheiding
Bijna één op de twee huwelijken eindigt in een scheiding. En hoewel vechtscheidingen steeds vaker vermeden worden, voelen ex-partners zich in het proces wel nog dikwijls benadeeld. Advocate Claudia Van de Velde tipt hoe je bij een scheiding niet voor verrassingen komt te staan: “Blijf je partner kiezen met je hart, maar maak afspraken voor je trouwt.” De experte wijst op belangrijke aandachtspunten: van een passend huwelijkscontract tot een ouderschapsplan. -
Mijnenergie
Uitsteltermijn plaatsing digitale meter bijna ten einde: is vrees voor factuurshock terecht?
De uitsteltermijn voor de plaatsing van de digitale meter loopt bijna af. Wie tussen 2009 en 2021 zonnepanelen heeft geïnstalleerd, kan die meter nog tot 31 december van dit jaar tijdelijk weigeren. Veel consumenten vrezen dat het einde van die uitsteltermijn meteen ook een stevige opstoot op de energiefactuur met zich zal meebrengen. Mijnenergie.be ging na of die angst gerechtvaardigd is. -
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
PREMIUM
Hoe succes van vrouwenvoetbal praktijken van kniechirurgen doet vollopen: “Vlak voor eisprong is het oppassen geblazen”
Als je obees bent en graag wil afvallen, is joggen of trappenlopen niet de beste manier. Het is extreem belastend voor je knieën, zegt kniespecialist Peter Verdonk in ‘Dag Allemaal’. Wat moet je dan wél doen om die eerste kilo’s kwijt te spelen? En waarom hebben vrouwen meer kans op knieblessures dan mannen? -
Spaargids.be
Met welk type spaarrekening betaal je het minste belastingen?
De term valt terloops wel eens, maar niet altijd met de nodige uitleg: gereglementeerde spaarrekeningen. Wat bedoelen we daarmee? Wat is het verschil met een niet-gereglementeerde spaarrekening? En welke voor- en nadelen bieden ze voor jou als consument? Spaargids.be informeert. -
PREMIUM
EXCLUSIEF. Belgische wetenschappers ontdekken schadelijke roetdeeltjes in hersenen: “Ze stapelen zich op in belangrijke delen van ons brein”
-
PREMIUM
Tot 50% duurder, maar is draadloze robotmaaier zijn geld echt waard? Onze tuinexperte doet de test
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
Nieuwe ‘Orri-mandarijnen’ in de supermarkt en die smaken anders: “Plus, ze hebben amper pitjes”
Wie aan mandarijnen denkt, denkt aan Sinterklaas. Die zijn dus pas vanaf de late herfst in het seizoen. En toch blijkt net nu een nieuwe mandarijnensoort in de rekken van Albert Heijn te verschijnen. De Orri-mandarijnen zouden zoeter zijn dan de klassieke mandarijnen. Waar komt die nieuwe soort vandaan? Wat is het verschil? En hoe komt het dat deze soort buiten het seizoen verschijnt? -
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?