“Spuit mij vol” is één van de campagnestickers die Wat Wat gebruikt. © rr 

“Spuit mij vol”: ‘ongepaste’ campagne over vaccinaties van Smartschool gehaald

Smartschool, het digitale leerplatform dat door de meerderheid van de middelbare scholen in Vlaanderen wordt gebruikt, heeft een informatiecampagne over coronavaccins van zijn platform gehaald. Het gaat om de campagne ‘Ik ben daar’ van Wat Wat, een groep van meer dan 80 organisaties die in opdracht van de Vlaamse overheid wordt gecoördineerd door jongerenorganisatie De Ambrassade. Het platform informeert jongeren over allerlei thema’s, waaronder dus ook corona.

Afgelopen vrijdag verscheen onder meer een banner met de boodschap ‘Ik spuit mij vol’ op Smartschool, wat uiteraard verwijst naar een coronavaccinatie. “Dat taalgebruik werd door sommige ouders als aanstootgevend beschouwd”, zegt Sergio Destino, woordvoerder van Smartschool. “Maandagochtend hebben we de banner in samenspraak met Wat Wat offline gehaald.”

Op sociale media ging het verhaal rond dat de ingreep er kwam na een stroom klachten van anti-vaxxers, maar dat klopt volgens beide betrokken partijen niet. “De doelgroep van de campagne is iedereen tussen 16 en 24 jaar”, zegt Jory Maeyaert van De Ambrassade. “Op Smartschool zitten jongeren van 12 tot 18 jaar. Smartschool staat achter de inhoud van de campagne, maar de vorm komt niet helemaal overeen met hun doelpubliek.” (jvde)

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER