Nieuwe auto op het oog? Deze dure extra snufjes zijn je geld niet waard
HLN DriveEen nieuwe auto kopen, da’s altijd afwegen: welke opties neem ik? Welke technologie biedt het meeste waar voor zijn geld en waar spendeer ik mijn zuurverdiende euro’s beter niet aan? HLN Drive somt de zes meest nutteloze autosnufjes op.
Gebarenbediening
Dit snufje zorg ervoor dat je het nummer op je afspeellijst kan wisselen door met je hand te zwaaien, je kan ook met een draaibeweging het volume regelen. Het is vooral populair bij de premiummerken, zoals in de BMW 3 Reeks of 5 Reeks (in het pakket van het grotere infotainmentsysteem, kostprijs in totaal 3.000 euro). Bij de Mercedes GLC kost de optie apart zowat 300 euro. In de praktijk zal je echter een paar keer de beweging moeten maken, en het volume precies afstellen wordt wel erg moeilijk. En dan hebben we het nog niet gehad over de rare blikken van andere automobilisten die je druk zien gesticuleren…
Elektrische kofferklep met voetfunctie
Nog zo’n gebaar dat we niet echt in de vingers… of eerder voeten hebben: de koffer openen met een voetbeweging. Het is beschikbaar op heel wat wagens en met een verschillend prijskaartje, van een Honda CR-V (standaard inbegrepen in de prijs) tot een Mercedes E-Klasse (in het keyless go pack van zowat 1.000 euro). Maar wanneer heb je dat echt nodig? En vooral: wanneer kan je die beweging vlekkeloos uitvoeren? Bij het verlaten van de winkel even de boodschappen op de grond zetten en de klep aantikken, dat lukt ook wel.
De Hyundai Tucson heeft een oplossing voor veelvuldige kniezwengels: de smart tailgate (standaard in de duurdere uitrustingsniveau’s). Daarbij is het voldoende om drie seconden stil te staan bij de achterkant van de auto. Blijf je lang genoeg staan, dan snapt de auto dat je waarschijnlijk toegang tot de bagageruimte wilt. Ideaal wanneer je met volle handen staat.
Spraaktechnologie
De Polestar 2 draait standaard op een Androidsysteem waarmee je via de formulering “Hey Google” toegang krijgt tot de Google Assistant. In Mercedessen, zoals GLE, kan je spraakbediening activeren via de formulering “Hey Mercedes”, maar ook heel wat andere merken springen op de kar. In de praktijk begrijpt het systeem echter niet altijd je boodschap, zeker voor wie dialect spreekt, en ben je vaak sneller af door manueel de handeling uit te voeren. Bijbetalen is dus niet zo slim, aangezien je de functie nauwelijks zal gebruiken. Bij de premiummerken is deze functie vaak gratis als onderdeel van het infotainmentsysteem, in een Volkswagen Golf kost deze feature 220 euro.
Cameraspiegel
De Audi e-tron en Honda e hebben camera’s als zijspiegels. Die camera’s zijn kleiner dan zijspiegels waardoor deze elektrische wagens aerodynamisch beter zijn en verder kunnen rijden met een volle batterij. Bij auto’s als de Toyota RAV4 (verscholen in een optiepakket met onder meer een speakerset en panoramadak) of de Range Rover Evoque (686 euro extra) bestaat de technologie echter ook voor de achteruitkijkspiegel. Handig voor wanneer de bagage in de koffer zo hoog gestapeld is dat je niet meer door de achterruit kan kijken, maar dat gebeurt uiteraard zelden. Bovendien moeten je ogen vaak wennen aan dat scherm, is het dieptezicht minder en heb je geregeld last van het reflecterende licht.
Logo op de grond bij in- en uitstappen
Nog zo’n technologie die we niet snappen. Vooral bij de duurdere wagens kan je ervoor kiezen om bij het in- en uitstappen een licht op de grond te laten schijnen waarmee bijvoorbeeld het logo van je automerk wordt geprojecteerd (dat kost 320 euro in een Jaguar E-Pace!). Wanneer iemand echt wil weten met welk merk je rijdt, zal hij wel naar het logo op de kofferklep kijken.
Te grote velgen
Afsluiten doen we met een kleine tip: velgen van 20 duim (of 50,80 centimeter) en meer zien er knap en sportief uit. En ze hebben zeker hun toegevoegde waarde op zijdezacht asfalt. Maar in de Belgische praktijk, met onze typische wegeninfrastructuur, zorgen ze toch eerder voor ongemakken aan boord. Niet alleen qua schokdemping, maar ook qua rolgeluiden. Bovendien ligt je verbruik vaak hoger met een grotere velgenmaat.
Op zoek naar een nieuwe auto? Bekijk hier de modellen in de showroom van HLN Drive.
Lees ook:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
-
PREMIUM19
De Renault 5 is terug: hoe een forse scheut nostalgie de pil van het elektrisch rijden moet helpen doorslikken
De Renault ZOË maakt plaats voor de elektrische versie van één van Renaults meest mythische modellen uit de jaren zeventig en tachtig: de R5. Een brok nostalgie, maar mét een sprong in de toekomst in de vorm van een elektrische motor én een AI-infotainment-systeem van Google. Hoeveel zal hij kosten? En waarom is de ‘Supercar' zo’n icoon? “Direct na de lancering was één koper op de drie destijds een vrouw.” -
PREMIUMOverzicht
Waar parkeer je gratis of goedkoop aan zee? “Tot 8 uur gratis parkeren, maar je moet het aanvragen”
Het kwik klimt dit weekend naar 24 graden volgens het KMI en dus zet de Belgische kust zich schrap. Voor de dagjesmensen die met de wagen naar zee willen afzakken: waar parkeer je het goedkoopst of zelfs helemaal gratis in de tien kustgemeenten? We zetten alle opties op een rij - van Knokke-Heist tot De Panne - en delen interessante bespaartips. -
-
Independer
Dit zijn de 5 populairste autokleuren en zo beïnvloedt de kleur van je wagen de prijs
-
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
In een fietsstraat – de officiële term is ‘fietszone’ – gelden er aparte verkeersregels. Je weet wellicht al dat je met een auto een fietser niet mag inhalen. Maar hoe zit dat bij speedpedelecs of steps? En mag je met een elektrische fiets wél sneller rijden dan 30 km/uur? Stef Willems van verkeersinstituut Vias zet de regels op een rijtje en vertelt welke boetes je riskeert als je je daar niet aan houdt. -
PREMIUM
“Op één vlak ging Dacia nu wel te ver”: onze autokenner test de nieuwe Duster, die alweer een ‘prijskraker’ is
Hij werd net voorgesteld en onze autospecialist Joost Bolle ging er al meteen mee rijden: de nieuwe Dacia Duster, de YCe 130. Traditioneel is het de tweede populairste auto van ons land. Houdt deze frisse uitvoering die reputatie hoog? “Voor 18.990 euro vind je nergens een goedkopere gezinswagen”, zegt Bolle. Maar natuurlijk doe je daarvoor een paar opofferingen, ook bij deze Duster. -
Welke auto kopen in 2024? Wij bundelen de besprekingen van onze experten in de HLN Autowijzer