Na plussize vrouwen zijn ‘inbetweenies’ bezig aan een opmars op Instagram en TikTok
In de modewereld is een heuse plussize-beweging aan de gang. Op de catwalk en reclameborden zie je steeds meer volle modellen in plaats van enkel vrouwen met maatje zero. Maar wat met dames met een maat ertussen? Zij lijken een beetje vergeten te worden. Tot nu, althans. Op sociale media zijn er steeds meer mensen die hun midsize lijf omarmen. “Als het om inclusie gaat, kan je de middelste maten niet gewoon weglaten.”
Body positivity is al enkele jaren een dingetje. Het doel daarbij is het schrappen van onrealistische (lees: jonge, dunne en witte) schoonheidsidealen, en je lichaam in al zijn facetten te omarmen. Een heleboel plussize vrouwen geven daarbij het goede voorbeeld. Maar tussen ultraslank en maatje 46 zit nog een heel spectrum, dat nu steeds meer van zich laat horen.
Vergeten groep
Het gaat om inbetweenies, of vrouwen met een maat die ergens tussen 38 en 46 valt. En als je weet dat de gemiddelde vrouw in België maat 42 heeft, kan je ervan uitgaan dat ze een grote groep vormen. De Nederlandse stylist en mode-expert Edith Domen bedacht enkele jaren geleden de term. “Ik ben altijd al inbetweenie geweest”, schrijft ze op haar blog. “Ik spreek van inbetweenies, omdat we niet dun zijn maar ook niet dik. Ik wil deze gemiddelde maat vrouw in de spotlights zetten.” Waarom precies? Domen: “Dit is de vergeten groep. In de mode-industrie schenken ze er niet veel aandacht aan. Het zijn de reguliere maten of de plussizes, die starten bij 44. De meeste plussize kleding is te wijd en te groot voor de gemiddelde maat vrouw. En de reguliere maten zijn meestal te klein.”
(Lees verder onder de foto.)
Domen is niet alleen. Steeds meer influencers tonen trots hun midsize lichaam. De Britse Anushka Moore is er één van. Ze richtte ‘MidSize Collective’ op, een Instagramaccount waarop ze foto’s verzamelt van vollere vrouwen in leuke outfits. Wat begon als een kleinschalig initiatief groeide intussen uit tot een populaire community met meer dan 42.000 volgers, waar druk gediscussieerd wordt over gewicht en kledingmaten.
Ook het Texaanse model Ali Tate uit haar frustraties op sociale media. “Modellen met een lichaamsbouw zoals de mijne hebben het moeilijk. Bij een job krijgen we vaak hetzelfde te horen: of we moeten afvallen of gewicht bijkomen. Het zijn altijd de extremen die je ziet in de mode. Ik heb geen maatje XS, maar ik herken me ook niet in de lichaamsvorm van plussize vrouwen. Als het om inclusie gaat, kan je de middelste maten niet zomaar weglaten. We moeten het hele spectrum van mensen tonen.”
(Lees verder onder de foto’s.)
Ongepolijst
Niet alleen Instagram maar ook TikTok speelt een belangrijke rol in de opmars van midsize. Dat zegt zelfs Vogue. De modebijbel beschrijft in een artikel dat TikTok niet zozeer draait rond perfecte beelden, wel rond diversiteit en ongepolijstheid, waardoor iedereen zich welkom voelt op dit platform.
Een voorbeeld is het toenemende gebruik van de hashtag #midsize: die staat bij meer dan 220 miljoen TikTok-video's. Sommige gebruikers vertellen welke modemerken goede midsize collecties verkopen, anderen focussen zich meer op inspiratie voor outfits. De 31-jarige Britse Emily Lucy Rajch heeft op die manier al maar liefst 317.500 volgers verzameld. Ze is een stylist met een eigen kledinglijn die outfits samenstelt voor ‘girls with bums & tums’, zoals ze het zelf omschrijft.
(Lees verder onder de video.)
Hand in hand
Dat er naast de beweging van plussize dus een gemeenschap ontstaat rond inbetweenies, kunnen we alleen maar toejuichen. Belangrijk is dat deze twee hand in hand gaan, om inclusiviteit verder te promoten. Dat zegt ook stylist Dohmen in Linda. “Ik heb met veel grote modellen en modehuizen gewerkt en zag deze ontwikkeling al jaren aankomen. Het aanbod van verschillende maten in collecties wordt steeds groter.” Haar conclusie: we zijn de goede richting aan het uitgaan. “Ik verwacht dat we in de toekomst zelfs geen aparte plus size-kledinglijnen meer hebben.”
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Je of u? Beste of geachte? Vriendelijke groeten of hoogachtend? Zo schrijf je in élke situatie de juiste mail
-
PREMIUM
Natalie en Greg over ‘traumadumping’ in hun salons: “Het is niet onze job om mental coach te zijn”
De Vlaming onthult nogal wat bij de kapper of schoonheidsspecialist, weten Greg en Natalie: “Soms vertellen ze dingen die de familie niet eens weet. Maar wij zwijgen natuurlijk.” Zij verklappen wat ze zoal te horen krijgen in hun salons, van roddels tot trauma’s, maar ook wat dat met hen doet. “Het deed haar deugd dat ik wél wilde luisteren naar haar problemen, al neem ik die wel mee naar huis.” -
PREMIUM
Fietsen maakt het erger en cafeïne is een remedie: dermatoloog deelt oplossingen voor de 4 fasen van cellulite
Acht op de tien vrouwen hebben cellulite: doodnormaal, en toch schamen velen zich erom. Zeker nu het blotebenenweer nadert. Volgens dermatoloog dr. Ilan Karavani valt er aan sinaasappelhuid iets te doen, al vraagt elke fase om een andere remedie. En wanneer je start met smeren maakt een groot verschil. Van caffeïnecrèmes tot een middel dat 1.600 euro kost: dit zijn alle oplossingen op een rij. -
-
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
-
Mango strikt ex-Spice Girl voor een “sensuele” en “bevrijdende” kledingcollectie die eind april uitkomt
Wie houdt van Victoria Beckhams modelabel doet aan window shopping of is genoodzaakt om nogal diep in de buidel te tasten. Maar daar brengt Mango nu verandering in. De Spaanse keten brengt binnenkort samen met de ex-Spice Girl een betaalbare collectie uit: “Ik wil een breder publiek aanspreken, maar mijn eigen DNA behouden”, zegt zij. -
Dure juwelen voor kinderen zitten in de lift. “Ik gaf ooit een gouden armband van 500 euro”
Een armbandje van 500 euro of een ketting met edelsteen van 1.300 euro voor je kroost? Gouden kinderjuwelen zijn hip, maar hebben al snel een hoger prijskaartje dan hun tegenhangers uit zilver, koper of plastic. Volgens experts is goud geen overbodige luxe voor je kind of tiener, wél een investering. “Trendy mama’s geven al graag veel uit aan kinderkledij, dus waarom geen duur juweel?” -
Victoria’s Secret stopt definitief met de Angels en ruilt ze in voor ‘echte vrouwen’
-
Korte coupes zijn een trend komende zomer en zo style jij die. “Het is níét enkel voor mama’s of oudere vrouwen”
-
“Eleganter dan een sneaker, minder ordinair dan een naaldhak.” De schoen van je oma breekt door als supertrend
Gespot op de catwalks: de pumps van je bomma. De wijlen Britse prinses Diana was grote fan van de comfortabele, zij het niet zo sexy ‘omaschoenen’. Maar hoe draag je de ouderwetse hakjes anno nu? Styliste Lisa Sergeant geeft tips: “Zo is het classy en niet granny.” -
Livios
Mag je je gras maaien op zondag? En de takken van je buren snoeien? Dit zijn de regels in vijf herkenbare situaties
In de lente en zomer brengen we veel meer tijd door in onze tuin. Het is dan ook de periode waarin ergernissen kunnen opduiken. Want wat met overhangende takken, of buren die nieuwe bomen planten? En mag je op zondag je gras maaien of op je appartement barbecueën? Bouwsite Livios vroeg het aan advocate Astrid Clabots. -
Frankrijk wil mensen die bij Shein shoppen een boete laten betalen