“Heerlijk eerlijk”: Zeeman kiest voor ouder lingeriemodel dat haar lichaam toont zoals het is
Sproetjes, rimpels en pigmentvlekken. De keuze van Zeeman voor een onbekend, ouder lingeriemodel dat haar lichaam toont zoals het is, lokt veel reacties uit. Positieve, weliswaar. Haar imperfecties worden met veel warmte omarmd. “Ze laat de werkelijkheid zien.”
“Mooie foto van een eerlijke vrouw”, “heerlijk hedendaags model”, “dank je wel om een ‘normale’ vrouw te kiezen, andere firma’s kiezen enkel en alleen jonge poppetjes met een zeer gladde huid”, “supertof dat jullie voor een model hebben gekozen dat de werkelijkheid laat zien” en “petje af Zeeman”. Het regent lovende reacties op het Instagramprofiel van de Nederlandse keten Zeeman.
(Lees verder onder de foto.)
Voor de nieuwe lingeriecampagne van Zeeman, die hun onderbroekencollectie in de spotlights plaatst, zie je onder anderen een ietwat oudere vrouw in een zwarte, kanten slip. Precies zoals ze in werkelijkheid is, mét sproetjes, rimpels en pigmentvlekken.
Unieke verschillen
De keuze van het Nederlandse merk kan je kaderen in een grotere trend: bodypositivity staat al enkele jaren hoog op de agenda. In reclamecampagnes en op de catwalk zie je steeds vaker plussize modellen. Het gevolg van een steeds luider klinkend protest tegen het eenzijdige beeld van jonge, lange, witte modellen met maatje 34. Enkele maanden geleden eisten modebloggers met de hashtag #FatBabesInLuxury nog meer plussize bij de luxemodemerken. En na de vollere vrouwen zijn ‘inbetweenies’ bezig aan een opmars op Instagram en TikTok: vrouwen met een maat die ergens tussen 38 en 46 valt.
Kleine en grote merken gaan voor een meer natuurlijke look. Pionier is zeepproducent Dove, die al meer dan vijftien jaar geleden heel bewust koos voor ‘echte vrouwen’. Dove lanceerde de campagne voor echte schoonheid in 2004 als reactie op de resultaten van een groot wereldwijd onderzoek, The Real Truth About Beauty: A Global Report. Uit dit onderzoek bleek dat wereldwijd slechts twee procent van de vrouwen zichzelf mooi vindt. Dove wilde vrouwen op het hart drukken dat ze hun unieke verschillen niet moeten ontkennen, maar er trots op mogen zijn.
In eigen land gaat het lingeriemerk La fille d’O van de hand van ontwerpster Murielle Scherre al jarenlang de strijd aan tegen het heersende schoonheidsideaal. In hun campagnes zie je vrouwen in alle kleuren en maten, met of zonder lichaamsbeharing. Intussen sprongen ook merken als lingerielabel PrimaDonna en kledingreus H&M op de kar.
Inclusiviteit en diversiteit
Ja, herkenbaarheid wint aan belang. Voor iedereen, trouwens. Steeds vaker trekken merken de kaart van inclusiviteit en diversiteit. Hema koos in het voorjaar voor een model met een stoma, modewinkel Asos toonde op hun webshop een vrouw met een hoorapparaat.
De eerlijke campagnefoto van Zeeman werd intussen al meer dan 3300 keer geliked. Ter vergelijking: andere posts halen meestal zo’n vijfhonderd likes.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Mango strikt ex-Spice Girl voor een “sensuele” en “bevrijdende” kledingcollectie die eind april uitkomt
-
HLN Shop
Pretpark (extra voordelig) meepikken vóór de grote drukte? Vier hoogvliegers voor de hele familie op een rij
De lente is het moment bij uitstek om een pretpark op de planning te zetten. De grote stormloop tijdens de zomervakantie blijft nog even uit, en vaak zit ook het weer uitstekend mee. Rest de vraag in welk pretpark jij het meeste fun beleeft. HLN Shop stipt vier kansmakers aan in vier provincies en vertelt waarom en voor wie ze niet te missen zijn. -
Unilever gaat voor inclusiever beleid na kritiek en schrapt term 'normaal’ van alle verzorgingsproducten
In een poging om inclusiever te zijn, zal multinational Unilever (het moederbedrijf van onder andere Dove en Rexona) het woord 'normaal' niet meer gebruiken als beschrijving op huidverzorgingsproducten. “Het is een belangrijke stap in de goede richting", aldus Sunny Jain, hoofd van de afdeling voor schoonheid en persoonlijke verzorging. -
-
PREMIUM
Hoe herstel ik pigmentvlekken? En kan ik kleine ogen vergroten zonder operatie? 19 prangende beautyvragen beantwoord
-
“Eleganter dan een sneaker, minder ordinair dan een naaldhak.” De schoen van je oma breekt door als supertrend
Gespot op de catwalks: de pumps van je bomma. De wijlen Britse prinses Diana was grote fan van de comfortabele, zij het niet zo sexy ‘omaschoenen’. Maar hoe draag je de ouderwetse hakjes anno nu? Styliste Lisa Sergeant geeft tips: “Zo is het classy en niet granny.” -
PREMIUMGoed Gevoel
Bodypositivity maakt plaats voor 'bodyneutrality': deze 3 bekende vrouwen zweren erbij. “Je mag van je lijf houden, maar het hóéft niet”
“Kunnen we onze lichamen alsjeblief normaliseren?”, roept popster Billie Eilish op. Ze pleit voor bodyneutrality, niet te verwarren met het populaire bodypositivity. Je aanvaardt je lijf zoals het is en focust meer op hoe het voor je zorgt. Dat is nog bevrijdender en geeft nog meer rust, vinden lingerie-ontwerpster Murielle Scherre, plussize blogster Marianne Nykjaer en styliste en actrice Hilde Destoop. “Heb ik een baaldag, dan word ik echt niet gelukkiger van die ‘hiep hiep hoera bodypositivity’-beelden.” Psychologen Gudrun Hespel en Liesbeth Woertman leggen uit hoe het precies werkt, neutraal zijn over je lijf. “Zie het als spiegeloverstijgend.” -
‘Scalp picking’ is het nieuwe ‘pimple popping’. Is dat wel een goed idee? “Mensen met psoriasis: opgelet”
-
PREMIUM
Wat maakt cosmetica jou allemaal wijs? Expert legt het helder uit. “Smeer dit alsjeblieft niet, want dat is pas gevaarlijk”
-
PREMIUM
Kan je jezelf écht mooier eten? Expert legt uit wat werkt voor een mooiere huid: “Dit verzacht acne”
Onze huid is een tweezijdig orgaan. De buitenkant verzorgen we met allerlei crèmes en serums, maar hoe zit het met de binnenkant? Als we enkel smeren, verzorgen we onze huid dan maar voor vijftig procent? Onderzoeksarts Jetske Ultee legt uit welke rol voeding en supplementen in je skincareroutine kunnen spelen: “Mensen die dit eten vinden we vaker knap en gezond.” -
Spaargids.be
Houdt jouw spaarrekening op te bestaan? “Opgebouwde voordelen neem je mee naar nieuwe rekening”
Elke bank kan vanaf deze zomer nog maximaal vier gereglementeerde spaarrekeningen aanbieden. Wil een bank een spaarrekening schrappen, dan moest ze daarover tegen eind april 2024 de klanten verwittigen. Valt ook jouw spaarrekening weg? Spaargids.be geeft een overzicht. -
Is het slecht voor je huid als je elke dag make-up draagt? Beautyexpert reageert: “We smeren massaal té veel”