De Lijn bestelt 44 nieuwe hybride bussen, 280 hybrides worden omgevormd tot e-hybrides
De Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn heeft de aankoop van 44 nieuwe plug-in hybride bussen goedgekeurd. Daarnaast worden nog eens 280 hybrides omgevormd tot e-hybride bussen. “Met de inzet van deze bussen zet De Lijn een volgende stap naar het emissievrij rijden in stadskernen”, aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld).
De Lijn heeft momenteel 530 hybride bussen in eigen beheer. Daar komen er nu dus nog eens 44 bij, terwijl 280 hybrides worden omgevormd tot e-hybrides. “Het voordeel van een e-hybride ten aanzien van een hybride is de capaciteit van de batterijen”, aldus minister Peeters.
“Bij een gewone hybride is deze capaciteit beperkt: de hybride vertrekt emissievrij uit stilstand en na ongeveer 400 meter moet de dieselmotor aangeschakeld worden om de batterijen weer bij te laden. Bij een e-hybride is de capaciteit veel groter: afhankelijk van de reeks e-hybrides kunnen ze 15 tot 100 km ononderbroken elektrisch rijden.”
Daardoor zal De Lijn voortaan kunnen beschikken over 150 e-hybrides met een gemiddelde emissievrije autonomie van 15 km, 90 e-hybrides die 30 km ononderbroken emissievrij kunnen rijden en 84 gelede e-hybrides met een emissievrije actieradius van 100 km.
Tegen 2035 moet het volledig Vlaams grondgebied met emissievrije bussen bediend worden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Minister Peeters fluit De Lijn terug over megaorder e-bussen
-
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
Wil je jouw tuin omheinen met een tuinafsluiting? Of heeft je buur dat gedaan en ben je daar niet helemaal tevreden mee? Bouwsite Livios legt uit hoe de vork precies aan de steel zit wat betreft dit - soms heikel - onderwerp. -
PREMIUMVerkiezingen
Hoogste pensioenen aftoppen en eerste vijf jaar geen leefloon krijgen: zo ziet het besparingsplan van N-VA eruit
Nadat op 1 mei de verkiezingsbeloften als rijpe appels uit de lucht vielen, klinkt bij Bart De Wever de dag erop een heel ander geluid. N-VA noemt man en paard in de besparingsronde die voor de deur staat. Waarop wil de partij besparen? We nemen de zeven voornaamste posten onder de loep. -
-
PREMIUMZAAK ANNIE DE POORTERE20
"Ze was dood toen ik thuiskwam. En dan heb ik haar begraven, ja”: de bizarre uitleg van Hans D.
Sint-Martens-Latem -
UPDATE43
Regering bereikt akkoord over grondwet: staatshervorming is na verkiezingen mogelijk
De federale regering is het vrijdag eens geraakt over de artikelen van de grondwet die ze voor herziening vatbaar wil verklaren. De lijst maakt het mogelijk dat tijdens de volgende legislatuur een staatshervorming plaatsvindt, maar effent ook het pad voor een modernisering van de grondwet en voor de verankering van een aantal grondrechten, zoals abortus of euthanasie. -
PREMIUMPOLITIEK95
ANALYSE. “Waarom leven de verkiezingen nog niet bij de kiezer? De inzet is nochtans hoog”
“Het versleten partijlandschap is bevroren, mede door het kiesstelsel en de partijfinanciering”, schrijft politicoloog Carl Devos (UGent) “De wereld is de voorbije decennia stevig veranderd, het politiek aanbod volgde niet. Hoogstens wat nieuwe gezichten en partijnamen, een mislukt experiment met kartels, of onnozele dansjes op TikTok. Maar het blijft kleinkunst.” -
Voor het eerst leerplan van leerkrachten zélf goedgekeurd
-
vtwonen
Schoonmaken met scheerschuim? Voor deze tien plekken - van de oven tot het toilet - is het een tovermiddel
-
Update
Man aangetroffen met steekwonden in Antwerpen-Noord
In Antwerpen-Noord is zaterdagavond een man levensgevaarlijk gewond geraakt bij een steekpartij. Dat bevestigt de lokale politie. De man werd met steekwonden aangetroffen in de Lange Scholiersstraat, maar wat er precies is gebeurd, wordt nog onderzocht.Antwerpen -
De Lijn: “Volledig emissievrij rijden in stadskernen tegen 2025 is niet haalbaar”
“Het is niet haalbaar om bussen van De Lijn tegen 2025 volledig emissievrij te laten rijden in de stadskernen, zoals de Vlaamse regering wil.” Dat heeft Ann Schoubs, de directeur-generaal van de vervoermaatschappij vandaag gezegd in het Vlaams parlement. De volledige elektrificatie tegen 2035 zal 3,9 tot 5,2 miljard euro kosten. -
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter