De voor- en nadelen van elk Chinees automerk op de Belgische markt
HLN DriveEr staan heel wat Chinese merken te popelen om de Europese markt te bestormen. Polestar en MG ken je waarschijnlijk al, maar wat weet je over DFSK, BAIC of Aiways? HLN Drive wikt en weegt alle Chinese merken.
Polestar
Polestar resideert onder de vleugels van Geely, ook eigenaar van onder meer Volvo en Lynk & Co. De fabrikant maakt enkel elektrische wagens zoals de Polestar 2 (45.900 euro), hun allereerste model uitgezonderd. De Polestar 1 (157.500 euro) was immers een plug-in hybride sportwagen.
Pro’s: Knappe elektrische wagens met een groot rijbereik volgens Volvo-kwaliteit. Polestar toont zich ook technologisch door een infotainmentsysteem op basis van Android aan te bieden. Voor onderhoud en herstel steunen ze op het Volvo-dealernet, dat zit dus ook snor.
Contra’s: Het aanbod is met twee wagens nog maar klein. Je kan een Polestar ook enkel via internet bestellen. Dat kan een drempel zijn. Je kan de auto wél fysiek uittesten. Klik hier om een gratis testrit te reserveren met de Polestar 1 of de Polestar 2.
Lynk & Co
Net als Polestar is Lynk & Co een submerk van Geeley. Het eerste model, de 01, wordt op dit moment gelanceerd in Europa. Net als de Polestar 2 is dit onderhuids een Volvo XC40, bekende Europese technologie dus. Je kan de wagen Spotifygewijs huren voor 500 euro, alle kosten (behalve boetes en brandstof uiteraard) zijn dan inbegrepen en het abonnement is elke maand opzegbaar. Bovendien kan je je wagen ook verhuren om een deel van je inleg terug te winnen.
Pro’s: Een revolutionair concept. Bovendien kan je ook gewoon een auto kopen (vanaf 36.000 euro). Voor onderhoud en herstel steunen ze op het Volvo-dealernet, dat zit dus ook snor.
Contra’s: Er bestaat geen elektrische versie van de 01, iets wat bij het equivalent van dit model bij Polestar en Volvo wel het geval is. Ook bij Lynk & Co moet je je auto online bestellen, net als bij Polestar. Het aanbod is tot slot klein, met momenteel slechts één wagen.
Tip: Lees hier onze test met de Lynk & Co 01.
MG
MG bestond vroeger als een Brits merk van kleine sportwagens. Dat ging begin jaren 2000 failliet, waarna de merknaam werd opgekocht door SAIC, die er een merk van geëlektrificeerde wagens van maakte. Met de ZS EV (30.985 euro), die zich dit jaar tot VAB elektrische gezinswagen van het jaar kroonde, en de EHS (34.985 euro) zijn er vandaag al twee modellen bij ons op de markt, daar komen binnenkort met de Marvel R en de 5 Break nog twee wagens bij.
Pro’s: MG wordt ingevoerd door de Alcomotivegroep, die al ervaring heeft met de invoer van automerken zoals Hyundai en Suzuki. Je kan dus terugvallen op een ruim dealernet, waar je de wagen ook gewoon kan bestellen. Bovendien breidt MG zijn gamma razendsnel uit, met vier modellen na 2 jaar activiteit in Europa. Bovendien zijn de wagens vrijwel meteen leverbaar door de eenvoudige optiepolitiek.
Contra’s: Het infotainmentsysteem van de eerste MG’s werkte nogal traag, maar daar zou bij de volgende generatie verandering in moeten komen. De wagens zijn trouwens – net door die eenvoudige optiepolitiek – weinig te personaliseren.
Zelf testen of deze wagen de moeite waard is? Reserveer een gratis testrit met de MG ZS EV of de MG EHS.
Aiways
Tweedehandswagenverkoper Cardoen voert dan weer Aiways in, een merk van elektrische SUV’s. Dat gebeurt pas sinds dit jaar en het model dat het pad effent, is de U5: een middelgrote elektrische SUV (kostprijs 39.627 euro) met een puike actieradius van 400 km die technologisch zeker zijn mannetje kan staan.
Pro’s: De U5 is qua verhouding rijbereik/technologie – prijs bijzonder interessant. Bovendien kan je ook hier rekenen op een schappelijk dealernetwerk. Je kan voor onderhoud immers langs in één van de 16 service centra van Cardoen.
Contra’s: Slechts één wagen beschikbaar, de U5. Binnenkort zou met de U6 wel een tweede model moeten volgen. Het design van de U5 is trouwens niet bepaald “Europees” te noemen en de software kan hier en daar een tikje beter.
DFSK en BAIC
Beide merken zijn grote spelers in China, waar ze meer dan 2 miljoen wagens per jaar produceren. BAIC bouwt vooral SUV’s, waarvan er een aantal gebruik maken van platformen van Mercedes-Benz. Ook DFSK bouwt vooral SUV’s, al zijn deze een maatje groter. Het merk haalt haar motoren trouwens bij Mitsubishi, krachtbronnen met een zeer goede reputatie. De wagens worden ingevoerd door een garagehouder uit Geel, One Automotive, maar zijn ook verkrijgbaar in 17 andere verkooppunten.
Pro’s: Met versies op CNG en LPG zijn sommige modellen verkrijgbaar met een interessant ecologisch alternatief onder de motorkap. Bovendien hebben deze auto’s een interessante prijs-kwaliteitverhouding.
Contra’s: Voorlopig zijn er geen elektrische modellen.
Seres
Ook Seres wordt sinds begin dit jaar door One Automotive, een autodealer uit de Kempen ingevoerd, maar doet het met elektrische wagens. Of toch met een elektrische auto. Je kan immers enkel de Seres 3 (37.995 euro) bestellen, dankzij een batterij van 54 kWh kan hij een WLTP-rijbereik van 329 kilometer voorleggen. Dit elektrische merk is officieel ‘Amerikaans’ omdat de hoofdzetel gevestigd is in Santa Clara, Californië. Toch is Seres gewoon een dochterbedrijf van de Chinese industriegroep Chonging Sokon. Martin Eberhard, een van de grondleggers van Tesla, stond mee aan de wieg van Seres. Eberhard was van 2003 tot 2008 de eerste CEO van Tesla Motors. Elon Musk was op dat ogenblik nog niet in beeld.
Pro’s: Deze wagen heeft een goede verhouding tussen prijs en kwaliteit en meer dan behoorlijke elektrische autonomie (329 km). Lange garantie op batterijen (8 jaar) en andere onderdelen (5 jaar). Net als bij BAIC en DFSK is dit model te koop bij 18 verkooppunten.
Contra’s: Ook in dit gamma is er slechts één model, al komen daar binnenkort 2 andere modellen bij.
JAC
Bij JAC (op zijn Engels uit te spreken als ‘Jack’) kan je dan weer terecht voor de E-S2, een elektrische SUV met een autonomie van een kleine 300 km die minder dan 30.000 euro kost. Een knappe verhouding tussen prijs en autonomie dus. Het bedrijf werkt samen met Volkswagen.
Pro’s: Hoewel JAC in ons land, net als DFSK of Seres, wordt ingevoerd door een garagehouder en niet door een klassieke invoerder, zijn er toch 16 verkooppunten te vinden in ons land, van Brugge tot Eupen.
Contra’s: Er is slechts één model in het aanbod, en er bestaan geen versie met grotere batterij.
Lees ook:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
-
“Kritieke veiligheidskloof” bij Autopilot van Tesla gelinkt aan honderden ongevallen
De werking van Tesla’s veelbesproken Autopilot-software heeft geleid tot “voorzienbaar misbruik en vermijdbare ongelukken”. Dat is de conclusie van een grootschalig onderzoek van de Amerikaanse verkeerstoezichthouder naar het systeem. -
PREMIUM
“BMW heeft elektrische aandrijving helemaal onder de knie”, merkt onze autokenner na rit met BMW iX2. Hoe doet die het tegenover de benzine?
De BMW X2 is voortaan ook te verkrijgen in een volledig elektrische versie: de BMW iX2. HLN-autospecialist Joost Bolle ging op pad met deze elektrische wagen en ontdekte heel wat troeven, zeker voor sportieve rijders. Maar wat als je de benzine- en elektrische versie met elkaar vergelijkt? “Als autoliefhebber weet je snel wat kiezen.” -
-
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
-
179
Pas een boete als je meer dan 127 km/u op autosnelweg rijdt? Vias pleit voor strengere controles
Verkeersinstituut Vias doet nogmaals een oproep om de technische tolerantiemarge van snelheidsmetingen te verlagen. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. “Een lagere tolerantie zal de gemiddelde snelheid zeker mee doen dalen”, zegt woordvoerder Stef Willems in ‘Het Nieuwsblad’. -
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
Voor de ene chauffeur voelen bergwegen als de ultieme rijervaring, voor de andere is het een enge beproeving. In verschillende landen gelden er dan ook nog eens aparte voorrangsregels. Wil je tijdens deze kronkelende klimmetjes - van Oostenrijk tot Italië - geen ergernis opwekken? Dan studeer je deze instructies best vooraf in. -
PREMIUMOverzicht
Waar parkeer je gratis of goedkoop aan zee? “Tot 8 uur gratis parkeren, maar je moet het aanvragen”
-
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
-
Elon Musk: Tesla presenteert begin augustus ‘robotaxi’
De Amerikaanse autobouwer Tesla wil op 8 augustus zijn eerste zelfrijdende taxi presenteren. Dat heeft Tesla-baas Elon Musk vrijdagavond aangekondigd op zijn berichtendienst X (voorheen Twitter). -
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
Jeroen Sanders (34) is een rasechte amateur-flandrien. Hij is lid van twee wielerclubs, gaat op fietsstages in het buitenland en trapt jaarlijks tot 8.000 kilometer bijeen. De West-Vlaming spaart kosten noch moeite voor zijn passie. “Ik betaalde 5.500 euro voor mijn huidige fiets. Al begon ik wel zonder grote investeringen: met een reservefiets van mijn papa”, maakt hij de rekening. -
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”