Lege accu? Dankzij dit idee van Ford hoef je niet meer langs de laadpaal
Autofabrikant Ford werkt aan een opmerkelijke manier om de accu’s van elektrische auto’s op te laden. In de toekomst hoef je mogelijk niet meer te stoppen bij een laadpunt langs de weg, maar kun je jouw auto — tijdens het rijden — aan een ander voertuig koppelen om stroom te ‘tanken’.
De plannen van Ford blijken uit een patent dat het bedrijf in de Verenigde Staten heeft aangevraagd. Op begeleidende schetsen is duidelijk te zien hoe het idee in zijn werk gaat: op de tekening is een (elektrische) personenauto aan de achterkant van een vrachtwagen gekoppeld. Zo te zien overweegt Ford twee manieren om de auto te slepen: op de ene schets staan alle vier de wielen op de grond, bij een andere afbeelding rollen alleen de achterste wielen mee terwijl de voorwielen op een dragend plateau staan.
Dynamofunctie
De technologie maakt gebruik van de dynamofunctie van elektromotoren. Zo lang e-motoren in elektrische voertuigen zelf geen kracht hoeven te leveren, kunnen ze de bewegingsenergie van draaiende wielen omzetten in elektriciteit die vervolgens in de batterijen van de auto wordt opgeslagen. Normaal gesproken gebruiken elektrische auto’s deze voorziening — het zogenoemde regeneratieve remmen — tijdens het uitrollen en remmen. Dat principe bracht Ford blijkbaar op een idee: wat als we elektrische auto’s nu eens opladen door ze achter andere auto’s te hangen?
Achter de camper
Vooralsnog lijkt de automaker zich met deze ontwikkeling vooral te richten op thuisland Amerika. Daar is het immers relatief gebruikelijk om kleinere personenauto’s op deze manier te vervoeren. Zo kunnen eigenaren van een grote camper (een ‘Recreational Vehicle’ of ‘RV’, die in de VS vaak veel groter is dan in Europa) hun rijdende vakantiehuis op de kampeerplaats laten staan, en hun kleinere voertuig gebruiken voor ritjes in de buurt.
Ford denkt dat de nieuwe laadtechniek handig is voor dit soort mensen, maar verwacht ook dat elektrische auto’s kunnen aanhaken bij vrachtwagens en andere grote voertuigen. Dat valt te lezen in de patentaanvraag: “Het trekkende voertuig kan bijvoorbeeld een grote vrachtwagen zijn, een zwaar transport, een trekker met een trailer of een andere personenauto met voldoende trekcapaciteiten.”
Onderweg moeten de twee voertuigen met elkaar kunnen communiceren via bluetooth of het internet, zegt Ford. Wanneer het trekkende voertuig bijvoorbeeld een heuvel moet beklimmen, moet de getrokken auto automatisch minder sterk regenereren. Interessant voor de rest van de wereld is dat de automaker verwacht dat elektrische auto’s in de toekomst zelfstandig kunnen aanhaken bij een ‘laadtrein’, waarbij meerdere elektrische auto’s zichzelf koppelen aan een rijdend voertuig. Vooral in gebieden zonder goed laadnetwerk — of bij het afleggen van lange afstanden — kan dit volgens Ford handig zijn.
Andere experimenten
Overigens is Ford niet de eerste autofabrikant die experimenteert met andere manieren om elektrische auto’s meer stroom te geven. Zo werkten onder meer Renault en BMW eerder aan inductieladen, waarbij de accu’s — zoals bij moderne smartphones — worden opgeladen door middel van een magnetisch veld. BMW heeft dat plan inmiddels in de ijskast gezet en ook aan de aanpak van Renault zaten heel wat haken en ogen. Om goed te kunnen laden met inductie, moet een auto bijvoorbeeld precies boven speciaal materiaal in het wegdek rijden.
Een andere optie is het onderweg wisselen van accupakketten. Renault werkte jaren geleden al aan batterijwisselstations samen met het bedrijf Better Place, maar dat ging in 2013 failliet. Ondertussen zet de Chinese automaker Nio juist vol in op deze technologie. Het merk, dat onder meer in China diverse elektrische auto’s op de markt heeft en later dit jaar naar Europa komt, wil in 2025 ruim vierduizend locaties openen waar gebruikers de accu’s van hun auto’s kunnen wisselen. Voordat dit soort plannen realiteit zijn, zullen bezitters van een elektrisch model toch nog langs de gebruikelijke laadpaal moeten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Eerste snellaadstations voor elektrische wagens langs Vlaamse snelweg een feit
-
PREMIUM
Wie nog fiscaal voordeel wil, moet snel zijn. Maar is een laadpaal thuis de moeite en hoeveel betaal je ervoor?
Steeds meer Vlamingen rijden elektrisch. Een groeispurt die ook z’n gevolgen heeft voor de vraag naar én het aanbod van laadoplossingen. Tot 31 augustus kan je je eigen laadpaal nog aftrekken van je belastingen. Maar wat kost dat nu eigenlijk, zo’n laadpaal? En met welke extra investeringen moet je rekening houden? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn overloopt de belangrijkste vragen. -
Gaspedaal raakt bekneld of schiet los: Tesla laat gaspedalen van duizenden Cybertrucks vervangen
Een opvallend probleem bij de Cybertruck, de futuristisch ogende monsterpick-up van Tesla. Er blijkt iets grondig mis met de gaspedalen in tal van voertuigen. Tesla roept bijna 3.900 Cybertrucks terug om de gaspedalen te repareren of te vervangen. -
-
Winst Duitse autobouwers Mercedes en Volkswagen keldert
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
Wie besparingen op de energiefactuur zoekt, neemt best een kijkje in de waskamer. We gebruiken de wasmachine en de droogkast vaak en die toestellen vertegenwoordigen dan ook een noemenswaardig deel van je energieverbruik. Hoe gebruik je ze op de meest energiezuinige manier? Bouwsite Livios vroeg het aan Arjan Hoffer van Bosch en Siemens. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
-
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
-
PREMIUM
Flitsmarathon: van 58 euro tot 2.750 euro, welke boetes riskeer je voor 10 meest voorkomende overtredingen
Let extra op je snelheid als je straks de baan op gaat, want nog tot 6 uur morgenvroeg houdt de politie een flitsmarathon. Welke overtreding begaan we met zijn allen het vaakst? En welke straf hangt er dan boven je hoofd? Het gaat om boetes van 58 euro tot 2.750 euro. Maar vanaf welke (gecorrigeerde) snelheid flitst de camera echt? -
“Kritieke veiligheidskloof” bij Autopilot van Tesla gelinkt aan honderden ongevallen
De werking van Tesla’s veelbesproken Autopilot-software heeft geleid tot “voorzienbaar misbruik en vermijdbare ongelukken”. Dat is de conclusie van een grootschalig onderzoek van de Amerikaanse verkeerstoezichthouder naar het systeem. -
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
50 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerGuido Alisch
Christiane Van Zele
Hans Bolsens
Yves De Groote
piet devlieger