Curryworsten, fietsen en parfum: ook dit maken autoconstructeurs
HLN DriveAutomerken maken meer dan enkel auto’s. Want ook in andere sectoren zien zij winsten, zowel financieel als qua imago. Soms durven de automerken echter heel ver van hun core business gaan. HLN Drive maakt een opsomming.
Ferrari spant de kroon met haar ‘zijprojecten’. Het logo met het steigerende paard is zo’n sterk merk, dat mensen er maar wat graag petjes, t-shirts of polo’s van kopen. Ferrari’s merchandiseafdeling draait zelfs evenveel omzet als de autopoot van het bedrijf: 2,5 miljard euro.
Curryworsten
Meer omzet dan een wagen genereert Volkswagen er niet mee, maar het meest verkochte product van de Duitse autobouwer is wel geen Golf of Tiguan. Nee, met 7 miljoen exemplaren per jaar is de curryworst de populairste Volkswagen. In 1973 kwam het hoge woord uit de rekenkamer van Volkswagen: het is voordeliger – gezien de grote aantallen de VW-werknemers eten – om zelf de curryworsten te gaan maken. En zo geschiedde. De curryworst heeft zelfs een origineel onderdelennummer (199 398 500). Het hapje zorgt trouwens geregeld voor beroering in de fabriek. Enkele jaren geleden kwamen de werknemers in opstand omdat het recept van de saus veranderd zou worden. Deze maand staat de fabriek dan weer in rep en roer omdat VW de worst van het menu zou willen schrappen en enkel vegetarische schotels wil aanbieden.
Fietsen en steps
Ook nieuwe mobiliteit is populair bij automerken. Audi lanceerde bijvoorbeeld een elektrische step. Die heeft een topsnelheid van 20 km/u en een autonomie van zowat 65 km. Hij is ook een pak goedkoper dan de fiets van Porsche, met een (toch nog altijd forse) vanafprijs van 748 euro. Voorts is er heel wat toptechnologie aanwezig, zoals een kleurendisplay dat info geeft over je snelheid, modus, batterijstatus en Bluetooth-connectiviteit. Led voor-, achter- en remlichten zorgen dan weer voor een goede zichtbaarheid. Wij raceten voor het programma Drive zelfs met de step tegen de Audi e-tron op het circuit van Zolder!
Porsche lanceerde dan weer twee ebikes: de eBike Sport en de eBike Cross. De ene voor stadsgebruik, de andere voor offroadgebruik, in navolging van de lancering van hun eerste elektrische wagen, de Taycan. De tweewielers worden gebouwd in samenwerking met specialist Rotwild. Ze hebben beide elektrische ondersteuning tot 25 km/u en een prijskaartje van respectievelijk 8.200 en 10.200 euro.
Parfum
Ford tot slot stort zich op de parfummarkt met de Mach-eau, een knipoogje naar de Mach-e, haar elektrisch model. Uit onderzoek van het Amerikaanse merk blijkt dat maar liefst 1 op de 5 deelnemers liet weten dat ze de geur van benzine zouden missen bij de overstap naar een elektrische auto. Daarom ontwikkelde het een speciaal parfum voor klanten die de elektrische Mach-E bestellen. Het geurtje van Ford ruikt immers naar… benzine! “Ford heeft een premium geur ontwikkeld voor zij die snakken naar de performance van de nieuwe elektrische Mustang Mach-E GT maar nog steeds genegenheid voelen naar de uitgesproken geuren van klassieke benzinewagens”, lezen we in het persbericht…
Met of zonder benzinegeur? Ontdek hier welke auto op jouw lijf is geschreven
Lees ook
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Zo spaar je jaarlijks ruim 1.000 euro uit dankzij één aanpassing in je werkroutine
-
Winst Duitse autobouwers Mercedes en Volkswagen keldert
De Duitse autobouwers Mercedes-Benz en Volkswagen zagen de verkoopcijfers van hun auto’s - en daarmee ook de winst - flink dalen in de eerste drie maanden van het jaar. Dat komt onder andere door de “matige vraag” naar elektrische auto’s volgens Mercedes. “Zoals verwacht begint het jaar traag”, zegt financieel topman Arno Antlitz van Volkswagen. -
217
DEBAT VAN DE DAG. Moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden?
Middenvakrijders: een van de grootste ergernissen in het verkeer. Jaarlijks krijgen gemiddeld 2.000 bestuurders die op het middenvak van de autosnelweg blijven rijden een boete in de brievenbus. En die kan oplopen van 116 euro tot 160 euro. Maar is dat voldoende? Of moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden? Vanavond bundelen we jullie interessantste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts ervan vinden. -
-
PREMIUM
Ander merk, maar dezelfde auto. Wat zit daarachter en hoe maak je dan de juiste keuze? “Je wordt misleid”
-
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
Als je telewerkt, combineer je niet alleen makkelijker werk en gezin. Je vervuilt er ook minder door. En je bespaart geld en tijd. Hoeveel precies? Dat kan je voortaan zelf berekenen dankzij een nieuwe online calculator die verkeersinstituut Vias in het leven riep. -
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
Independer
‘Niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen’: je ziet het vaak in parkeergarages, maar is dat ook écht zo?
-
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
-
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
Wil je jouw tuin omheinen met een tuinafsluiting? Of heeft je buur dat gedaan en ben je daar niet helemaal tevreden mee? Bouwsite Livios legt uit hoe de vork precies aan de steel zit wat betreft dit - soms heikel - onderwerp. -
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
Bij de ene auto moet je aan de linkerkant tanken, bij de andere auto aan de rechterkant. Waarom verschilt dat soms? Mobiliteitsorganisatie VAB zocht het uit, en tipt hoe je achter het stuur in één oogopslag ziet waar je tank zit. -
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt