Vlaamse Ondernemers willen slimme kilometerheffing: elke filedag 1,3 miljoen euro verlies
LIVEDe Vlaamse Ondernemers, een samenwerkingsverband tussen 19 sector- en werkgeversorganisaties, roepen de beleidsmakers op om een budgetneutrale slimme kilometerheffing in te voeren, in combinatie met meer technologie in het verkeer. Dat meldt Voka. Een slimme kilometerheffing belast wagengebruik op basis van de milieukenmerken van het voertuig, de plaats en het tijdstip van de verplaatsing.
Door de coronacrisis halveerde de filedruk in Vlaanderen vorig jaar, maar met elke versoepeling van de coronamaatregelen nam het autoverkeer weer toe. Vorige week kwam het weer uit op het niveau van voor de crisis. De Vlaamse Ondernemers wijzen erop dat een filedag voor 1,3 miljoen euro verlies voor de economie staat. “Wat files kosten aan verloren tijd en mislopen geluk is minstens evenveel. (...) Daarom roepen we op om nú werk te maken van enkele belangrijke maatregelen”, klinkt het.
De belangrijkste maatregel is volgens de werkgeversorganisaties een slimme kilometerheffing. “Met de wagen de weg opgaan waar en wanneer de kans op file het grootst is, kost dan centen. Een slimme kilometerheffing die rekening houdt met tijdstip en locatie moet dan wel alle bestaande verkeersbelastingen vervangen en vooral diegene belasten die de weg tijdens de spitsuren gebruikt. Op die manier zouden de files afnemen met 12 procent. Dat is voldoende om opnieuw voor een vlotte verkeersdoorstroming te zorgen.”
Wat betekent een budgetneutrale en slimme kilometerheffing?
De beoogde kilometerheffing kan variëren in functie van het tijdstip en plaats. Wie in de spits rijdt en rond de grote steden zal meer betalen dan iemand die in de daluren op rustige wegen rijdt. De invoering van de slimme kilometerheffing moet de files op onze wegen verminderen.
Wat wordt bedoeld met budgetneutraal? Het is de bedoeling om de lasten te verschuiven van het bezit van een auto naar het gebruik van een auto. Zo betalen ook buitenlanders mee als ze over onze wegen rijden, zoals dat nu het geval is voor buitenlandse vrachtwagenchauffeurs via de kilometerheffing voor vrachtwagens.
Niet iedereen kan zomaar met de trein naar het werk. Daarom pleiten de Vlaamse ondernemers nog voor bijkomende maatregelen. “Voor veel mensen is het niet evident om het ogenblik van verplaatsing te kiezen. Ook het invoeren van telewerk wensen we te bestendigen in sectoren waar dat mogelijk is. Ook werken vanop een satellietkantoor (Dat is een kantoor dichter bij huis, in de eigen provincie, nvdr.) is een mogelijkheid. De invoering van dergelijke maatregelen moet bekeken worden met verschillende sectoren”, verduidelijkt Jean-Marc Timmermans van Agoria bij HLN Live.
Technologie
Daarnaast vragen de Vlaamse Ondernemers meer technologie in het verkeer. “Zorg voor een weginfrastructuur die klaar is voor geconnecteerde voertuigen. Dat leidt tot een veiliger en rustiger verkeer, met minder ongevallen en minder files. Naast de voertuigen moet ook de weginfrastructuur radicaal digitaal. Intelligente verkeerslichten zorgen via groene golven voor een optimale sturing waardoor het tijdverlies met 27 procent vermindert op conflictvrije kruispunten en met 44 procent op andere kruispunten. Met variabele en dynamische verkeersborden wordt het rijgedrag van weggebruikers in real time aangepast aan de verkeerssituatie van het moment. Ook hiervoor kan 5G-technologie veel mogelijkheden bieden.”
“Er zijn een aantal mogelijkheden om investeringen te doen”, klinkt het bij Agoria. “Daar is een belangrijke taak voor de overheid weggelegd. We schuiven ook de relancemiddelen naar voren die vanuit Europa worden vrijgemaakt. Wij zien daar opportuniteiten om toekomstgerichte investeringen te maken.”
Politieke agenda
De Vlaamse Ondernemers wijzen erop dat een budgetneutrale en slimme kilometerheffing bestudeerd werd en klaar was om in te voeren. “Het politieke klimaat was twee jaar geleden echter onvoldoende rijp, het maatschappelijk draagvlak te fragiel. Vandaag ziet de wereld er anders uit. Elke crisis biedt opportuniteiten. Het zou dom zijn om deze opportuniteit om het filemonster structureel te verslaan niet met beide handen te grijpen.”
Tot slot benadrukt Timmermans van Agoria dat de studie heeft aangetoond dat een slimme en budgetneutrale kilometerheffing een zeer belangrijke en effectieve maatregel is. “Vandaar dat we opnieuw pleiten om het op de politieke agenda te brengen. Ook overleg met andere gewesten is belangrijk.”
Poll
Bent u voor de invoering van een budgetneutrale slimme kilometerheffing?
-
Ja (35%)
-
Neen (65%)
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Zijn lichaamsresten net op tijd gevonden? En wie is ex-man Hans D.? Alles wat we nu weten over de cold case van Annie De Poortere
Op 12 november 1994 verdween de toen 48-jarige Annie De Poortere in Sint-Martens-Latem. Tot zaterdagavond de Kerkstraat in de Oost-Vlaamse gemeente uit het niets werd afgezet door het parket. Wie was Annie De Poortere? Wat werd er gevonden? Wat is de rol van haar ex-man? En komt het nog tot een rechtszaak? In dit artikel vatten we samen wat we op dit moment weten. -
Ruim 1.700 vacatures bij technologische bedrijven voor ontslagen werknemers Van Hool
Technologiefederatie Agoria Vlaanderen heeft meer dan 1.700 vacatures van technologische bedrijven ontvangen voor de werknemers van busbouwer Van Hool die recentelijk hun job verloren. Met steun van de vakbonden worden de vacatures gebundeld op een webplatform. Dat meldt Agoria Vlaanderen. -
-
KIJK. Van winkelkarretjes tot wegwijzers en vuilnisbakken: Rijkevorsel geniet van stevige editie Poortje Pik
Rijkevorsel -
Spaargids.be
Wat mag jij wel/niet doen met het geld op de rekening van je kind?
Het is de vrees van heel wat ouders: je hebt jarenlang flink voor je kinderen gespaard, maar eens ze 18 zijn, doen ze het verzamelde geld meteen op. En dan niet per se aan - in jouw ogen alvast - nuttige zaken. Hoe kan je dit vermijden? Spaargids.be geeft advies. -
Toch geen staking op luchthaven Charleroi na akkoord met vakbonden en directie
De staking van het personeel van de luchthaven van Charleroi, gepland op donderdag, is van de baan. De directie en de vakbonden hebben woensdag een akkoord bereikt. De luchthaven zal donderdag normaal functioneren, laat de directie woensdagmiddag weten. -
België bij landen met meeste laadpunten in Europa: hoeveel zijn er in Frankrijk en Spanje?
-
KIJK. Melissa Depraetere (Vooruit) op haar eerste 1 mei-viering als voorzitter: “Verre van mijn grote droom om met N-VA samen te werken, maar ben realistisch”
-
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
Kan je terras nog een opknapbeurt gebruiken vooraleer je er heerlijk kan vertoeven? Dan is het reinigen een mooie eerste stap. Met deze onderhoudstips van bouwsite Livios ben jij helemaal klaar voor de lentezon. -
PREMIUMZAAK ANNIE DE POORTERE4
Dit is hoe de inwoners van Sint-Martens-Latem Hans D. kennen: “Dertig jaar geleden heb ik nog mee gezocht naar Annie. Nu komt plots alles uit”
Hij legde gedeeltelijke bekentenissen af, maar wie is Hans D. die zijn vrouw Annie De Poortere in de tuin begroef en daar 30 jaar de omerta over bewaarde? In de Kerkstraat in Sint-Martens-Latem herinneren oudere bewoners zich nog hoe met man en macht werd gezocht naar de vermiste vrouw, maar ook dat er nadien nooit nog werd over gepraat. Nu Hans D. is aangehouden, komen de tongen opnieuw los. Onze reporter sprak met buren en oude bekenden. -
En plots loopt Van Quickenborne halve marathon in Knokke-Heist … op kostuumschoenen: “Last-minute beslist mee te doen in plaats van campagne te voeren”
Knokke-Heist
238 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerTom Van Rompaey
jos duriau
martine oeyen
Alain Van den Borre
Annick Janssens