TUI-groep laat meer dan honderd vliegtuigen onderhouden in Zaventem

Reisorganisator TUI zal de komende maanden “enkele tientallen” ingenieurs en technici aanwerven voor het vliegtuigonderhoud op Brussels Airport. Dat komt omdat in de TUI-hangar op Zaventem voortaan de meeste vliegtuigen van de vijf TUI-luchtvaartmaatschappijen onderhouden zullen worden.

De reisgroep besliste eerder al om haar vijf luchtvaartmaatschappijen (in België, Nederland, Duitsland, Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk) dichter bij elkaar te brengen en bepaalde activiteiten samen te brengen op één locatie.  Daarbij is Brussels Airport aangeduid als onderhoudshub van alle “narrow-body”-vliegtuigen van de vijf luchtvaartmaatschappijen. Dat zijn vliegtuigen met één gangpad, die meestal gebruikt worden voor kortere vluchten, bijvoorbeeld binnen Europa. Het gaat bij TUI vooral om Boeing 737-toestellen, aldus woordvoerder Piet Demeyere. 

Concreet zullen meer dan honderd TUI-vliegtuigen regelmatig langs de hangar op Zaventem moeten passeren, preciseert Demeyere, voor onder meer basisonderhoud, specifiekere ingrepen, herstellingen en updates. Het gaat om een stevige uitbreiding van de activiteiten, die ook “enkele tientallen” banen zal opleveren. “We zijn op zoek naar technici, zowel ervaren als pas afgestudeerd, en luchtvaartingenieurs”, aldus Demeyere. Momenteel werken er zowat honderd mensen op de afdeling “engineering & maintenance”.

De woordvoerder verwijst voor de keuze voor Zaventem onder meer naar de “veelzijdigheid en de vakkennis” van de werknemers, naar de loods zelf, die een van de meest moderne is in de groep, en naar de centrale ligging in Europa.  De grote toestellen (wide-body) van de TUI-luchtvaartmaatschappijen zullen onderhouden worden in Luton, nabij Londen. Eerder was al bekend geraakt dat de operationele controlecentra, een soort interne verkeersleiding binnen de groep, ook samengebracht worden in Luton. Dat heeft gevolgen voor de zowat 30 medewerkers van het centrum in Zaventem. Een deel zal verhuizen, voor de anderen wordt intern een oplossing gezocht. Dat proces is nog bezig, zegt Demeyere.

Meer