De zeilen kunnen op bestaande vrachtschepen worden gemonteerd en werken dan samen met de motor van het schip, waardoor de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen wordt verminderd.
Volledig scherm
De zeilen kunnen op bestaande vrachtschepen worden gemonteerd en werken dan samen met de motor van het schip, waardoor de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen wordt verminderd. © Michelin

Michelin ontwerpt opblaasbare zeilen voor cargoschepen: “Dit zijn eigenlijk vleugels”

Ook de scheepvaartindustrie wil minder CO2 uitstoten, waardoor zeilen een comeback kunnen maken. Maar de nieuwe zeilen lijken in niets op die van vroeger. De door bandenfabrikant Michelin ontworpen gigantische opblaasbare exemplaren, zien er meer uit als een Michelin-mannetje - de mascotte van het bedrijf.

8 reacties

  • Erwin Werwaarts

    3 jaar geleden
    Er zijn reeds vele ideeën hiervoor , klassieke zeilen , ronde torens , kite-zeilen op grotere hoogte(waar meer wind is) aan een lijn , ... . Met een batterij in het ruim kan het schip , dat zich zo via de wind onderweg aandrijft , zichzelf dan opladen via de schroef onderwater die deze de batterij kan opladen , welke gebruikt kan worden voor maneuvers in de haven .
  • Paul Schotte

    3 jaar geleden
    Hoe meer we doen voor het klimaat, hoe erger het wordt met het milieu.
  • RUDO VAN LEUVEN

    3 jaar geleden
    Prachtig idee. Jonge nieuwe ingenieurs doen mee.
  • johan fransaert

    3 jaar geleden
    dit is een prima idee op volle zee is er meestal genoeg wind aanwezig om er gebruik van te maken en als er te weinig of geen wind is kun je nog steeds gebruik maken van de motoren.
  • Christian Deckers

    3 jaar geleden
    20% van 3% als alle schepen dit hebben, als er voldoende wind is, als het schip nog verzekerbaar blijft hiermee, als, als, als. Bedrijven die hierop inpikken zullen dat niet doen voor de co² maar voor hun imago. 100% nuttig voor imago, onmeetbaar nietig nuttig voor co². Volle schepen vanuit het oosten, lege schepen naar het oosten is heel gewoon. Als je dit wilt oplossen sluit je alle Europese havens. Kan niet bestaat niet.