Een Embraer-toestel van TUI vertrekt vanop de luchthaven van Deurne ©  Joris Herregods

Leidt nieuwe klacht tegen luchthaven Deurne tot verbod op vluchten met grote jets van TUI?

Antwerpen -

Vliegerplein, de actiegroep tegen de luchthaven van Deurne, blijft zich verzetten tegen de luchthaven van Deurne. Na een eerdere klacht tegen de beheerder, diende het nu ook klacht in tegen de uitbater. “De luchthaven gebruikt oneigenlijk agrarisch gebied”, klinkt het.

Christoph Meeussen

In het voorjaar diende de actiegroep tegen de luchthaven ‘Vliegerplein’ een klacht in bij de Omgevingsinspectie. Dat leidde op 28 april tot een opvallend proces-verbaal. Er werden meerdere bouwovertredingen vastgesteld, zoals een perimeterweg die zonder vergunning net binnen de omheining werd aangelegd. Zo’n omheining is cruciaal voor de internationale erkenning van een luchthaven.

LEES OOK. Bouwmisdrijven op luchthaven Deurne vastgesteld: “Het vertrouwen raakt zoek”

De vorige klacht was gericht tegen onder meer de LOM, een privaat overheidsbedrijf die je de huisbaas van de luchthaven kunt noemen. Maar eind vorige maand diende Vliegerplein een nieuwe klacht in, ditmaal tegen de LEM nv, het operationele dochterbedrijf van de Franse groep Egis.

“We hebben na het eerdere pv nu klacht neergelegd bij de milieu-inspectie tegen de LEM”, zegt woordvoerder Piet De Roeck. “Dit vanwege de huidige illegale exploitatie zonder enige vergunning van de luchthaveninfrastructuur die illegaal – en op vraag van de uitbater – is uitgebreid op het tunneldak van de R11, het openbaar domein en de aansluitende landbouwzone. Op de perimeterweg zien we bijvoorbeeld geregeld dienstvoertuigen van de luchthaven rijden.”

Piet De Roeck van actiegroep Vliegerplein bij de omheining aan de luchthaven van Deurne. Er achter ligt de omstreden perimeterweg. ©   Nattida-Jayne Kanyachalao

Geen grote jets van TUI meer?

Wat wil Vliegerplein bereiken? “Dat er opnieuw een pv wordt opgemaakt en dat de illegale exploitatie stopt. Dat zou inderdaad betekenen dat TUI niet meer zou kunnen vliegen met haar grote Embraer-jets. Die vliegtuigen zijn een continu element van schade voor de omwonenden.”

De Roeck meent dat de LEM beseft dat de exploitatie illegaal is. “Ze hadden bij de uitbreiding in 2014 hun milieuvergunning moeten laten aanpassen. Al gaat dat eigenlijk niet, omdat er officieel sprake is van agrarisch gebied. Bij de recente aanvraag voor een eeuwigdurende omgevingsvergunning zie je trouwens dat ze de bewuste percelen in Borsbeek tersluiks mee opnamen.”

De actiegroep stuurde de klacht trouwens ook door aan de drie betrokken gemeentebesturen, Borsbeek, Mortsel en Antwerpen, waar de zetel van de LEM gevestigd is. “We vragen dat ook zij hun verantwoordelijkheid nemen en zich aansluiten. Zij hebben ook de plicht om te zorgen dat de milieuwetten worden nageleefd. Zoals Vlaams minister Demir (N-VA) recent nog zei over milieu-overtreders: ‘Iedereen gelijk voor de wet’.”

LEES OOK. Antwerps college geeft ‘enerzijds-anderzijds’ advies rond luchthaven van Deurne: “Onbegrijpelijk”

LEM reageert

Bij de LEM zelf zegt woordvoerster Ann Vanpraet dat zij geen weet hebben van een nieuwe klacht die eind september zou zijn ingediend. Ze wijzen er ook op dat “de vermeende illegale exploitatie” ook al voorwerp uitmaakt van de correctionele procedure die Vliegerplein opstartte, maar waarin de rechtbank in eerste aanleg de LEM vrijsprak. “Tegen deze uitspraak werd een beroep aangetekend. LEM wil de uitspraak in deze beroepsprocedure afwachten en zal niet inhoudelijk in de pers reageren. LEM is vol vertrouwen dat de rechter in beroep de uitspraak in eerste aanleg zal bevestigen.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER