Foto ter illustratie
© Zoonar.com/Elnur Amikishiyev - creative.belgaimage.be

BEKIJK - "Geen aardrijkskunde, ook leraar wiskunde is nu uitgevallen": leerlingen getuigen over nijpend lerarentekort 

"We hebben geen leerkracht voor Frans, aardrijkskunde en natuurwetenschappen." Dixit Sil, 15 jaar. Of: "We hebben twee weken wiskunde gehad, maar nu is dat ook weggevallen." Aan het woord is Lander, ook 15 jaar. Het lerarentekort begint zich stevig te laten voelen in onze klassen. Leerlingen van het secundair onderwijs getuigen bij VRT NWS hoe het er momenteel aan toegaat in de klas. 

Het lerarentekort. Er is in het begin van het schooljaar veel over gezegd en geschreven. Maar hoe staan scholen er nu voor, nu 1 september al anderhalve maand achter ons ligt?

"We zoeken naar oplossingen met collega's die gepensioneerd zijn of door extra overuren te plannen", zegt de adjunct-directeur van Don Bosco Pieter Schippers:

Videospeler inladen...

Het beeld is weinig rooskleurig. Sommige scholen lukt het nog nét om hun lesuren te vullen, vaak met dank aan leraren die uit hun pensioen komen, leraren die (veel) overuren maken of directeurs die zelf opnieuw voor de klas gaan staan, leert een belronde ons. Andere scholen moeten hun leerlingen noodgedwongen naar de studie of naar huis sturen. 

Lander zit bijvoorbeeld op het GTI in Mortsel. "Ik heb al 9 uur studie gehad deze week" vertelt hij. Vandaag gaat hij een halve dag les hebben, na L.O. mag hij naar huis. Met de examens die eraan komen, is hij er niet helemaal gerust in. "Voor aardrijkskunde hebben we nog steeds geen leerkracht en dus nog geen vak gehad. Wiskunde hebben we twee weken les gehad, maar nu ook niet meer."

Lander vindt het zelf "leuk, maar ook fucked up" dat hij zoveel studie heeft. Bekijk zijn getuigenis hier:

Videospeler inladen...

Hetzelfde verhaal bij het Don Boscocollege in Halle. Sil zit in het derde middelbaar en heeft al sinds het begin van het schooljaar drie tot vier uur studie per week. Frans, natuurwetenschappen en aardrijkskunde heeft hij nog geen uur gehad. En tijdens de studie? "Dan doen we wat we willen, op onze gsm zitten of voetballen."

Sil vertelt dat het vreemd voelt dat hij niet moet leren, terwijl hij wel op school zit. Bekijk zijn getuigenis hier.

Videospeler inladen...

Stecy loop school in DVM HTB in Aalst en is zestien jaar. Ze had een tijd veel studie doordat ze geen leerkracht bedrijfseconomie meer had. Volgens haar heeft het lerarentekort te maken met het feit dat leerlingen te druk zijn. Het tekort aan leerkrachten doet haar meer nadenken over hoe ze zich als leerlingen gedragen tegenover leerkrachten. "Misschien moeten we wat beter ons best doen", zegt ze.

"Ik snap dat leerkrachten aan ons geen les meer willen geven", zegt Stecy (16):

Videospeler inladen...

En ook Robbe, die in het zesde middelbaar elektromechanica zit op Don Bosco in Halle, heeft het gevoel dat er meer en meer studie bijkomt. "Uiteindelijk bouwt er dan een achterstand op." Hij heeft vooral schrik om volgend jaar verder te studeren met zo'n achterstand. 

"Soms is het vermoeiend om meerdere uren studie achter elkaar te hebben", vertelt Robbe. Bekijk zijn getuigenis hier:

Videospeler inladen...

In de school Sint-Angela in Tildonk is het nog een andere situatie. Tess (13) heeft een LO-leerkracht die de les Techniek voor haar rekening zal nemen, om zo het tekort op te vangen. 

"Er is een klas in onze school die thuis mocht blijven omdat de leerlingen vijf uur studie hadden", zegt de 13-jarige Tess:

Videospeler inladen...

1.592 leerkrachten voor het secundair onderwijs. Zoveel vacatures staan er op dit ogenblik open op de VDAB. Ter vergelijking: in 2020 werden er in november nog 1.125 leerkrachten gezocht, het jaar ervoor nog 1.263. De nood is dus groot.

Dat beaamt ook Pieter Schippers, adjunct-directeur van Don Bosco Hoboken. "Er zijn vacatures die al openstaan sinds de grote vakantie en waar niemand meer op reageert. Vooral wiskunde, Frans en de nijverheidstechnische vakken zijn een probleem." Hij vreest dat ook zijn leerlingen daaronder te lijden hebben. "We kunnen ons onderwijs niet organiseren op de manier zoals het zou moeten."

Boeve: "De creatieve oplossingen zijn op"

Ook Lieven Boeve van het Katholiek Onderwijs kan niet anders dan erkennen dat er een serieus probleem is. "Leraren meer inzetten, klasgroepen samenzetten... De creatieve oplossingen zijn op." Hij vindt dit dan ook een serieuze wake-upcall voor de politiek. "Het grootste probleem voor de kwaliteit van het onderwijs is het lerarentekort. We moeten éérst dat in orde krijgen voor we denken aan andere zaken, zoals nieuwe eindtermen."

Boeve heeft ook enkele concrete suggesties om het tekort aan te pakken. "Heel wat mensen zitten in een verlofstelsel. Ouderschapsverlof of werken 4/5. Een aantal van hen zijn wel bereid dat tijdelijk te onderbreken, maar op dit moment kan dat niet zomaar. Het is alles of niets", legt Boeve uit.

Het grootste probleem voor de kwaliteit van het onderwijs is het lerarentekort

Lieven Boeve van het Katholiek Onderwijs

"Laat ons verder de leerkrachten die er zijn goed ondersteunen. Bijvoorbeeld door de middelen die nu niet ingevuld zijn te gebruiken om taken die niets met lesgeven te maken hebben, uit hun handen te nemen enerzijds. En anderzijds laat ons kijken hoe we meer mensen naar het onderwijs kunnen krijgen. Bijvoorbeeld door de anciënniteit van zijstromers voor alle vakken volledig te laten meenemen."

"Het gepuzzel van de directeurs houdt ergens op", zegt Boeve in "Terzake":

Videospeler inladen...

Meest gelezen