“Google en Facebook spanden samen om privacy Apple-gebruikers te ondermijnen”
Google en Facebook werkten samen om betere privacy van Apple-gebruikers te ondermijnen. Dat beweren twaalf Amerikaanse procureurs-generaal in een antitrustzaak tegen de zoekmachine, waarover Business Insider bericht.
“De bedrijven werkten samen zodat Facebook makkelijker personen kon herkennen die browsers met een cookie-blokker, Apple-apparaten of Apple’s Safari browser gebruikten” staat in de aangepaste aanklacht. “Daarmee omzeilden ze pogingen van een groot technologiebedrijf om haar gebruikers meer privacy te bieden en zo te kunnen concurreren”. Het grote techbedrijf waarnaar wordt verwezen is Apple.
De zaak werd al in december 2020 opgestart. De procureurs-generaal van twaalf deelstaten beschuldigden Google toen van kartelvorming. Die zaak leunde vooral op beweringen dat Facebook en Google hadden beloofd samen te zweren als hun samenwerkingspact ooit in het vizier van de toezichthouder zou komen.
Maar nu beschuldigen de procureurs Facebook en Google ook van het sluiten van een illegale advertentiedeal: Google zou haar dominante positie in de advertentiemarkt inzetten om Facebook te helpen met bieden bij advertentieveilingen. Daardoor zou Facebook concurrenten aftroeven en inhoud van het platform makkelijker op Google-advertentieruimtes verschijnen.
Facebook ontkent
Het bedrijf van CEO Mark Zuckerberg ontkent echter de aantijgingen. “Facebook steunt eerlijke en transparante veilingen waarbij de hoogste bieder wint". Volgens Facebook heeft de samenwerking met Google er juist voor gezorgd dat er nu méér concurrentie is bij advertentieveilingen.
De aanklacht spreekt dat tegen. Medewerkers van Facebook klaagden al in 2019 dat het moeilijk(er) was om Safari-gebruikers te herkennen. Google zou daarop hebben aangeboden om Facebook te helpen via het gebruik van Javascript (een veel gebruikte programmeertaal, red.).
De procureurs stellen dat het bedrijf van Zuckerberg Google in de val zou hebben gelokt, maar het bedrijf achter de meest populaire zoekmachine ontkent alle beweringen.
De drie bedrijven zijn het mikpunt van antimonopoliezaken in de VS, waarbij ze zowel onder vuur liggen van de overheid als elkaar.
Apple probeert privacy gebruikers beter te beschermen
De ‘klachten’ van Facebook ontstonden door de privacystrategie van Apple. Het bedrijf zou haar gebruikers beter willen beschermen om zo een concurrentievoordeel te hebben. Dat maakt het voor adverteerders en andere techbedrijven wel lastiger om gebruikers te benaderen met specifieke reclame. Dat heeft op haar beurt grote impact op het verdienmodel van een bedrijf als Facebook.
In 2018 werd de browser Safari uitgerust met betere bescherming. Sindsdien moesten websites uitdrukkelijk toestemming aan gebruikers vragen om hun surfgedrag te mogen volgen. Ook moesten ‘cookies’ (kleine bestanden die websites helpen een specifieke gebruiker te identificeren, red.) voortaan na 30 dagen worden verwijderd, tenzij een gebruiker binnen die periode terugkeerde op de site.
Sinds deze zomer kunnen gebruikers van Apple-producten ook per applicatie aangeven tot op welke hoogte ze gegevens willen delen met de maker van een bepaalde app. Bovendien levert Safari voortaan een privacyrapport aan gebruikers, waarin precies staat hoe websites de gebruiker volgen.
Dominante machtspositie
Dat wil overigens niet zeggen dat Apple helemaal vrijuit gaat. Alledrie bedrijven zijn het middelpunt van verschillende antimonopoliezaken in de Verenigde Staten, waarbij ze zowel onder vuur liggen van de overheid als elkaar: het Amerikaanse Congres nam in juni vijf nieuwe wetten aan waarmee men de ‘Grote Vier’ (Facebook, Google, Apple, Amazon) beter kan controleren en probeert te voorkomen dat zij een dominante machtspositie verwerven. Ook in Europa liggen de techreuzen onder vuur.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
gamereview
'Stellar Blade' werd fel gehypet, maar dit fonkelende mes had nog wat geslepen moeten worden
-
PREMIUM
Kritiek op Amazon groeit: steeds meer Amerikanen schamen zich voor aankopen bij onlinegigant
Dankzij de coronapandemie is Amazon machtiger dan ooit, maar het tij keert voor de onlinegigant. Onder Amerikaanse jongeren heerst ‘Amazon-schaamte’, Democraten én Republikeinen in Washington willen het bedrijf van miljardair Jeff Bezos de duimschroeven aandraaien. -
Prijs onthuld van robothond met vlammenwerper
Het Amerikaanse bedrijf Throwflame ziet allerlei toepassingen, onder meer bij de bestrijding van natuurbranden. Zo kan de Thermonator stroken gecontroleerd in brand steken om een grote brand de pas af te snijden. Maar evengoed haal je er sneeuw mee van je oprit. -
-
Independer
Jaarlijks turen we anderhalve maand op smartphone: zo kan je je schermtijd flink terugschroeven
-
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
Een plat dak kan zo veel meer zijn dan louter de overkapping van je woning. Als je er een klimaatdak van maakt, kan het namelijk ook deel van de oplossing zijn om de klimaatverandering tegen te gaan - of leefbaarder te maken. Wat dat concreet betekent? Bouwsite Livios vraagt het aan Marc Dillen, directeur-generaal van Embuild Vlaanderen. -
PREMIUM35
Nu Amerika TikTok wil verbieden maakt ook Vlaamse expert zich zorgen: “De app bedreigt onze democratie”
Ofwel verkopen de Chinezen TikTok, ofwel verbiedt de Amerikaanse overheid de hyperpopulaire app. Want, zo vrezen ze, China zou dankzij TikTok zelfs de presidentsverkiezingen kunnen beïnvloeden. Reikt de Chinese invloed echt zó ver? Als Amerika TikTok verbiedt, moeten wij in Europa dan volgen? En waarom mag premier De Croo - 83 volgers voorlopig - dan wel een splinternieuw account hebben als dat allemaal zo gevaarlijk is? -
Na Duitse en Franse krant, volgt nu ook Financial Times: Londense krant sluit overeenkomst met ChatGPT
-
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
Ben je een hooikoortslijder? Dan kan je heel wat doen om klachten te voorkomen en verminderen: van vaker stofzuigen en een zonnebril dragen tot pillen slikken. Onder de efficiëntste wapens in de strijd bevinden zich ook luchtreinigers. HLN Shop focust op twee toestellen. -
‘Big Tech’ spendeert jaarlijks 100 miljoen euro aan lobby bij EU
De digitale industrie geeft jaarlijks bijna 100 miljoen euro uit aan lobbywerk bij de instellingen van de Europese Unie. Dat blijkt uit een nieuwe studie van de non-profitorganisaties Corporate Europe Observatory (CEO) en LobbyControl, die ijveren voor meer transparantie van de besluitvormingsprocessen. “Vanuit democratisch oogpunt zijn deze enorme budgetten verontrustend en ronduit ongezond”, zegt onderzoeker Margarida Silva. -
1
Nieuw videoplatform van Amazon moet alternatief worden voor TikTok