Londen pronkt met grootste ultralage emissiezone van Europa

De Britse hoofdstad Londen heeft zijn Ultra Low Emission Zone (Ulez) verder uitgebreid. Dat heeft de Londense burgemeester Sadiq Khan aangekondigd. Het Londense gebied waarin met ultralage emissies wordt gewerkt, omvat inmiddels een oppervlakte van 380 vierkante kilometer en telt in totaal 3,8 miljoen bewoners.

Londen heeft nu de grootste Ulez van heel Europa. De nieuwe maatregel moet volgens Khan de luchtkwaliteit van Londen significant verbeteren en de goede gezondheid van de inwoners van de Britse hoofdstad bevorderen.

Stikstofoxiden

De nieuwe Ulez dekt inmiddels een kwart van het totale grondgebied van de Britse hoofdstad. Sinds de Ulez in Londen werd ingevoerd is het gebied met ultralage uitstootgrenzen in de stad al achttien keer groter geworden. De Ulez is vierentwintig per etmaal van kracht en geldt voor alle dagen van het jaar, met uitzondering van kerstdag.

Samen met de Low Emission Zone (Lez) – die de voorbije lente over het hele grondgebied van de Britse hoofdstad voor het zwaar vervoer werd geïntroduceerd – moet de Ulez-uitbreiding de uitstoot van stikstofoxiden door het wegvervoer in Londen dit jaar al met 30 procent verminderen.

De voorbije drie jaar werd in Londen al een grote sensibiliseringscampagne op het getouw gezet om ervoor te zorgen dat chauffeurs en bedrijven op de Ulez-uitbreiding goed zijn voorbereid.

“Tijdens die periode werden onder al meer dan een miljoen brieven gestuurd naar de eigenaars van voertuigen die in de zone werden opgemerkt en die niet aan de nieuwe vereisten voldoen”, zeggen woordvoerders van het Londense stadsbestuur.

De lokale overheid heeft ook een budget van 61 miljoen pond ter beschikking gesteld om particulieren en bedrijven aan te moedigen de meest vervuilende voertuigen uit het verkeer te halen. Sindsdien zijn meer dan 12.000 wagens met een hoge uitstoot uit het Londense stadscentrum verdwenen.

Efficiënt

“De initiatieven hebben aangetoond dat emissieheffingen hun doel bereiken”, zeggen de woordvoerders van het Londense stadsbestuur nog. “Deze projecten hebben bovendien bijzonder snel een positieve impact op de luchtkwaliteit en de gezondheid.”

“Sinds de introductie van de Ulez vier jaar geleden zijn de concentraties van stikstofdioxiden langs de verkeersroutes in het centrum van Londen met 44 procent gedaald.”

“Momenteel voldoet 87 procent van de wagens die in Londen rondrijden al aan de Ulez-normen, tegenover 39 procent vier jaar geleden. Dit betekent dat de Londenaren nu al de voordelen van een betere luchtkwaliteit ervaren.”

Die stellingen worden ondersteund door gegevens van de Clean Cities Campaign. Daaruit blijkt dat de Londense chauffeurs hun dieselwagens zes keer sneller uit het verkeer halen dan bestuurders in de rest van het Verenigd Koninkrijk.

“Dit betekent ook dat wellicht nog 110.000 voertuigen per dag de Ulez-heffing van 12,5 pond zullen moeten betalen”, merken de woordvoerders op. 

Europa

De uitgebreide Ulez hanteert strengere emissienormen en bestrijkt een grotere oppervlakte dan gelijkaardige projecten elders in Europa. “De voordelen van de ingrepen worden bovendien ook buiten Londen gevoeld”, luidt het nog.

“Een analyse van het Environmental Defense Fund toonde dat wagens die in Londen door de lage emissiezone voor zware voertuigen reden, ook in 95 procent van de andere grote steden in Engeland en Wales werden opgemerkt. Hierdoor kon een gecombineerde bevolking van 18 miljoen mensen van een verbeterde luchtkwaliteit genieten.”

Burgemeester Khan benadrukt dat het emissiebeleid van de stad ook aan sociale rechtvaardigheid is gelinkt. “We weten dat de vervuiling de grootste impact heeft op de armste stadsbewoners, die nochtans het minst geneigd zijn een auto te bezitten”, voert de burgemeester aan.

“We kunnen niet werkloos toekijken terwijl vervuiling elk jaar in Londen vierduizend vroegtijdige overlijdens veroorzaakt en kinderen met kwetsbare longen opgroeien.”

Meer