Luchthaven Berlin-Brandenburg heeft opnieuw geld nodig om te overleven

Luchthaven Berlijn-Brandenburg heeft nog geen enkele dag normale activiteit gekend. Dat heeft Aletta von Massenbach, CEO van Flughafen Berlin-Brandenburg, gezegd bij een evaluatie van de eerste twaalf operationele maanden van de Berlijnse luchthaven. Om een mogelijk faillissement te vermijden, heeft de luchthaven volgens van Massenbach bijkomende financiële middelen nodig.

Het Berlijn luchtruim werd de voorbije decennia met een toenemende congestie geconfronteerd. De verouderende luchthavens Tempelhof, Schönefeld en Tegel konden de trafieken steeds minder gemakkelijk aan. Daarom werd tot de bouw van een gloednieuwe luchthaven, aanpalend aan Schönefeld, beslist.

Corona

De werken aan de nieuwe luchthaven zouden echter negen jaar vertraging oplopen, waardoor Berlin-Brandenburg pas begin november vorig jaar daadwerkelijk in gebruik kon worden genomen. Maar toen was de luchtvaart door de uitbraak van de coronacrisis al in een wereldwijde diepe crisis gedompeld. Al die tegenslagen wegen zwaar op de prestaties van de Duitse luchthaven.

Uit de cijfers die Berlin Brandenburg Airport Willy Brandt over zijn eerste jaar activiteiten heeft gepubliceerd, blijkt dat de luchthaven de voorbije twaalf maanden acht miljoen reizigers heeft ontvangen. Dat blijft ver onder de oorspronkelijke verwachtingen. In de maand juli twee jaar geleden alleen al registreerden Tegel en Schönefeld samen immers al 3,36 miljoen passagiers.

In totaal waren de voorbije twaalf maanden op de luchthaven 74 vliegtuigmaatschappijen actief. Zij zorgden voor verbindingen met 160 bestemmingen in drieënvijftig landen. De belangrijkste gebruiker van de luchthaven was EasyJet, gevolgd door Ryanair en Lufthansa.

De populairste buitenlandse bestemming bleek Palma de Mallorca, gevolgd door Antalya, Amsterdam, Istanboel en Zürich. De luchthaven verwerkte het voorbije jaar ook ongeveer 24.400 ton vracht.

Door de reisbeperkingen in de strijd tegen de verspreiding van het coronavirus, kon het voorbije jaar vanop Berlin-Brandenburg slechts één bestemming op lange afstand – met Qatar Airways naar Doha – worden aangeboden.

Inmiddels heeft ook Scoot, een dochtermaatschappij van Singapore Airlines, zijn services tussen Berlijn en Singapore hervat. Begin volgend jaar zal ook United Airlines starten met vluchten tussen Berlijn en Washington. De Letse luchtvaartmaatschappij SmartLynx Airlines zal deze winter vluchten aanbieden naar Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten (VAE).

“Berlin-Brandenburg heeft in zijn geschiedenis nog geen enkele normale dag beleefd”, benadrukt Aletta von Massenbach. “Het is dan ook bemoedigend te kunnen vaststellen dat het aantal verbindingen op verre bestemmingen opnieuw toeneemt.

“De groeiende interesse van de luchtvaartmaatschappijen om Berlin-Brandenburg weer in hun vluchtschema’s op te nemen, toont aan dat de Duitse hoofdstedelijke regio een aantrekkelijke bestemming blijft.”

Kredieten

Maar er blijven zich donkere wolken boven de luchthaven opstapelen. “Berlin-Brandenburg heeft dringend een financiële injectie nodig om een insolventie te kunnen vermijden”, waarschuwt de CEO. “Er is nog genoeg geld beschikbaar om tot het eerste kwartaal van volgend jaar te kunnen blijven functioneren. In februari moet nog wel een groot krediet worden afgelost.”

De financiële problemen lijken afkomstig te zijn van een gebrek aan inkomsten door de uitbraak van de coronapandemie. “Dat we nog zoveel geld nodig hebben voor de luchthaven voelt bijzonder bitter aan”, getuigt von Massenbach.

“De Duitse deelstaten hebben ervoor gekozen om de realisatie van de nieuwe luchthaven vooral met kredieten te financieren. Dat model heeft echter geen rekening gehouden met tegenslagen zoals de uitbraak van de coronacrisis, die ervoor gezorgd heeft dat er onvoldoende inkomsten beschikbaar zijn om die kredieten af te lossen.”

De publieke eigenaren van Flughafen Berlin-Brandenburg – de Duitse federale overheid en de deelstaten Berlijn en Brandenburg – hebben toegezegd de volgende vijf jaar opnieuw 2,4 miljard euro in de luchthaven te injecteren.

De realisatie van Berlin-Brandenburg heeft al meer dan 6 miljard euro gekost. Dat was drie keer meer dan oorspronkelijk was gepland.

(lb)

Meer