Wordt benzine- of dieselauto kopen of verkopen over enkele jaren onmogelijk?

Het voorstel om al in 2027 alleen nog elektrische wagens in te schrijven als nieuwe wagen, ligt woensdag op de Vlaamse regeringstafel. Dat melden verscheidene kranten. Het zou betekenen dat een benzine- of dieselauto kopen vanaf dan onmogelijk wordt. Mogelijk volgt in 2030 een verbod op de tweedehandsverkoop van benzine- en dieselwagens.

Er komt sowieso een uitfasering van auto’s op fossiele brandstoffen, zo is eerder al aangekondigd, maar de overgang naar elektrische wagens zou wel eens sneller kunnen gaan dan gedacht.

De details liggen nog niet vast, maar het voorstel dat op tafel van de Vlaamse regering ligt, is best fors: vanaf 2027 zou het niet meer mogelijk zijn om een nieuwe wagen in te schrijven die een dieselmotor, benzinemotor of hybride motor heeft. Dat is een pak sneller dan de deadline die Europa vooropstelt, 2035, en sneller dan bijna alle landen. Enkel Noorwegen zou ons twee jaar voor zijn.

“Uit onderzoek blijkt dat elektrische auto’s vanaf 2026 zowat dezelfde prijs zullen hebben als andere wagens. Daarmee valt een belangrijk bezwaar weg”‘, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld).

Vanaf 2030 zouden dezelfde regels gelden voor tweedehandswagens.

Laadpalen

De laadinfrastructuur, de bevoorradingszekerheid en de energiekosten zullen bepalen of een verplichte inschrijving van groene wagens vanaf 2027 enige kans op slagen heeft, zo reageert Touring.

De mobiliteitsorganisatie wijst er ook op dat voor veel autogebruikers wie elektrisch rijden vooralsnog geen afdoend antwoord biedt op hun mobiliteitsnoden en hun persoonlijke woon- of werksituatie. “De overheid dient zich daarom de vraag te stellen of de kosten niet hoger zijn dan de baten om iedereen over een paar jaar al in een elektrische auto te dwingen.”

Tenslotte waarschuwt Touring dat het aanbod aan elektrische tweedehandswagens in 2030 nog “absoluut ontoereikend” zal zijn.

De fundamentele vraag

De vraag blijft toch vooral of het hele plan en al die investeringen iets opleveren voor het klimaat, want daar draait het uiteindelijk toch om. Een Japanse studie van de Kyushu Universiteit beweert alleszins van niet.

Meer