©  AFP

Digitale radio zit in de lift: luistercijfers DAB+ stijgen opnieuw dit jaar

Digitaal radio luisteren zit de laatste jaren in de lift. Zowat 41 procent van het totale luistervolume radio is nu digitaal: 19 procent luistert via DAB+, 14 procent via het internet, 6 procent via digitale televisie en 2 procent via de kabel. Ook in de wagen wint digitale radio aan populariteit. Dat blijkt uit een onderzoek van Ipsos in opdracht van de Vlaamse overheid.

Bron: BELGA

Het Digital Audio Broadcast-systeem ontstond als alternatief voor het klassieke FM-radiosignaal. DAB heeft verschillende voordelen zoals meer zenderaanbod, goede ontvangst en een betere (digitale) geluidskwaliteit. Daarnaast zijn de zenders vaak aan een bepaald genre of thema gelinkt en kunnen luisteraars gericht hun favoriete post opzetten.

Mediakanalen spelen handig in op de behoeftes van de luisteraars. Zo lanceerde de VRT onlangs StuBru De Tijdloze, een zender naar het gelijknamige radioprogramma. Bij DPG Media ontstond twee jaar geleden rockzender Willy. “Het succes van Willy bewijst dat projecten met een duidelijke doelgroep in het digitale radiolandschap zeker levensvatbaar zijn”, zegt Dirk Lodewyckx van DPG Media. Mediahuis Radio breidde haar aanbod uit met verschillende Nostalgie-zenders en jongerenradio NRJ.

“De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat veel mensen digitaal naar de radio zijn beginnen te luisteren. Ik ben dan ook verheugd te zien dat na de enorme stijging van vorig jaar het digitaal luisteren blijft stijgen”, reageert Vlaams minister van Media Benjamin Dalle (CD&V). De Vlaamse regering neemt verschillende maaregels om de FM-afschakeling te versnellen, bijvoorbeeld met een digitaal frequentieplan voor de uitrol van een lokale DAB+. Tijdens de Week van de Digitale Radio (15-21 november) wordt het eigentijdse medium in de kijker gezet.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer