Vrachtwagendivisie Daimler is nu zelfstandig bedrijf
De vrachtwagen- en bussendivisie van het Duitse autoconcern Daimler, moeder van Mercedes-Benz, is woensdag een zelfstandig bedrijf geworden. De afsplitsing van Daimler Truck is afgerond en volgende week vrijdag gaat het nieuwe bedrijf naar de beurs van Frankfurt.
“Vanaf nu zijn we onafhankelijk”, schreef Daimler Truck in een tweet. Het bedrijf telt meer dan 100.000 werknemers en is een van de grootste fabrikanten van vrachtwagens en bussen ter wereld. Door zelfstandig verder te gaan, moet onder meer de rendabiliteit worden verbeterd. De truckdivisie was vorig jaar goed voor een omzet van ongeveer 35 miljard euro.
De aandeelhouders van Daimler stemden begin oktober in met de afsplitsing. Zij krijgen aandelen in het nieuwe bedrijf. Daimler behoudt een belang van 35 procent in de vrachtwagenbouwer. Het voormalige moederconcern zal dan begin februari worden omgedoopt tot Mercedes-Benz.
Volkswagen stootte in 2019 zijn truck- en bussendivisie met merken als MAN en Scania al af in een apart beursgenoteerd bedrijf met de naam Traton. Traton is ook op de Duitse beurs genoteerd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Tesla is nu evenveel waard als alle andere autobouwers samen”: onze beursexpert over beleggen in elektrische wagens
-
Spaargids.be
Houdt jouw spaarrekening op te bestaan? “Opgebouwde voordelen neem je mee naar nieuwe rekening”
Elke bank kan vanaf deze zomer nog maximaal vier gereglementeerde spaarrekeningen aanbieden. Wil een bank een spaarrekening schrappen, dan moest ze daarover tegen eind april 2024 de klanten verwittigen. Valt ook jouw spaarrekening weg? Spaargids.be geeft een overzicht. -
186
Pas een boete als je meer dan 127 km/u op autosnelweg rijdt? Vias pleit voor strengere controles
Verkeersinstituut Vias doet nogmaals een oproep om de technische tolerantiemarge van snelheidsmetingen te verlagen. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. “Een lagere tolerantie zal de gemiddelde snelheid zeker mee doen dalen”, zegt woordvoerder Stef Willems in ‘Het Nieuwsblad’. -
-
Automerk Skoda bouwt 100.000 auto’s minder vanwege chiptekort
-
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
Als je telewerkt, combineer je niet alleen makkelijker werk en gezin. Je vervuilt er ook minder door. En je bespaart geld en tijd. Hoeveel precies? Dat kan je voortaan zelf berekenen dankzij een nieuwe online calculator die verkeersinstituut Vias in het leven riep. -
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt
-
HLN Shop
Pretpark (extra voordelig) meepikken vóór de grote drukte? Vier hoogvliegers voor de hele familie op een rij
-
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
Europese autokoepel: “Veel meer laadpunten nodig in EU, er moet dringend opgeschaald worden”
De Europese Unie heeft veel meer laadpunten nodig voor elektrische auto’s. Dat zegt ACEA, de koepelorganisatie van Europese autobouwers. De verkoop van elektrische auto’s is de afgelopen jaren veel harder gegroeid dan de installatie van laadpalen. Daarom moeten er tot 2030 jaarlijks acht keer zoveel laadpunten bijkomen, volgens de autobrancheorganisatie. -
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerAlfred LEEMANS