Klanten van Vlaamse Energieleverancier kunnen snel overstappen naar een andere leverancier: dit moet je weten

Heel wat voormalige klanten van Vlaamse Energieleverancier hebben al een nieuwe leverancier gevonden. Uit cijfers van Fluvius en FEBEG blijkt dat er na twee dagen al 26.000 nieuwe contracten voor gas en elektriciteit werden afgesloten. Maar hoe zorg je ervoor dat een overstap naar een nieuwe energieleverancier vlotjes verloopt?

Kort na het faillissement van Vlaamse Energieleverancier riep Fluvius al op om zo snel mogelijk over te schakelen naar een andere leverancier. De Belgische netbeheerder, die nu de rol van noodleverancier op zich neemt voor de gedupeerde klanten van Vlaamse Energieleverancier, benadrukte dat de klanten elders goedkopere tarieven kunnen krijgen.

26.000 nieuwe energiecontracten

Die boodschap is niet in dovemansoren gevallen. Volgens Fluvius en FEBEG zijn er de voorbije twee dagen al 26.000 nieuwe gas- en elektriciteitscontracten met een commerciële leverancier afgesloten door vroegere klanten van Vlaamse Energieleverancier. Dit gaat om ongeveer 20 procent van de 129.000 contracten (gas en elektriciteit samengeteld) die de 70.000 klanten van de Vlaamse Energieleverancier tot voor kort samen hadden.

“We maken samen met de commerciële leveranciers opnieuw een vlotte overstap naar de vrije markt mogelijk”, verduidelijkt Frank Vanbrabant, CEO van Fluvius. “Zowel onze Fluvius-teams als die bij alle energieleveranciers zijn daar volop mee bezig. Deze eerste cijfers zijn bemoedigend. Dezer dagen ontvangen alle noodleverancierklanten sowieso nog communicatie om hen ook persoonlijk te vragen zo snel mogelijk een nieuw energiecontract af te sluiten. Dit zal het percentage nieuwe commerciële contracten hopelijk verder verhogen.”

De netbeheerder laat weten dat wie voor 7 januari 2022 een nieuw energiecontract afsluit aan de nieuwe leverancier kan vragen om al vanaf 8 december klant bij hem te worden. “Gaat jouw nieuwe leverancier daarmee akkoord, dan kan dat met terugwerkende kracht in de beheersystemen aangepast worden”, adviseert Fluvius. “Geef in dat geval wel de juiste wisseldatum (8/12/2021) en wisselmeterstand (jouw meterstand op 8/12/2021) mee aan jouw nieuwe leverancier.” Indien dat lukt zal je geen factuur van Fluvius krijgen, maar één van de nieuwe leverancier.

Helpen vergelijken

Ook June Energy, een energiebedrijf dat mensen helpt om facturen te vergelijken en over te stappen naar een andere leverancier, merkt op dat er heel wat mensen aankloppen bij een nieuw energiebedrijf. De voorbije dagen kreeg June Energy tot 5 keer meer vragen om hulp, voornamelijk van mensen die klant waren bij Vlaamse Energieleverancier.

“De gedupeerden hebben nu zo snel mogelijk een nieuwe energieleverancier nodig”, aldus Vincent De Dobbeleer van June Energy. “Normaal gezien duurt het minstens 30 dagen om zo’n proces rond te krijgen. We hebben met het team de voorbije twee dagen hard aan een oplossing gewerkt, zodat mensen die klant waren bij Vlaamse Energieleverancier uitzonderlijk hun wissel naar een andere leverancier retroactief kunnen doen, met name vanaf 8 december.”

Elvedin Vejzovic, managing director bij de vergelijkingssite Tariefchecker.be, laat aan onze redactie weten dat de afgelopen dagen dagen opvallend meer mensen energietarieven hebben vergeleken. “Het is duidelijk dat het faillissement van Vlaamse Energieleverancier mensen aanzet om de tarieven op de markt te vergelijken”, merkt hij op. “Zeker nu de energieprijzen de pan uit zwieren, is het belangrijk om de verschillende contracten onder de loep te nemen.”

(lp)

Meer