Controversieel seizoen eindigt in... controverse: hoe de wedstrijdleiding zijn zeg had in strijd om wereldtitel, tot woede van protesterend Mercedes
Formule 153 ronden lang dobberde de grand prix van Abu Dhabi gewoon voort. Op weg naar een zoutloze ontknoping. Maar dan, alsof een seizoen vol controverse niet anders kon dan eindigen in nog meer controverse: hoe Mercedes in woede ontstak. Want de wedstrijdleiding in wezen besliste wie wereldkampioen werd. Niet meer of niet minder.
Oké, er was dat incident in de zesde bocht van de eerste ronde. Verstappen zette de aanval in. Nam de hele breedte van de bocht, met zijn gekende stijl (‘je geeft toe of we botsen’). Hamilton koos om niet te botsen en reed over de uitloopzone terug naar de piste, zodat hij zijn koppositie behield. Tien ronden lang jammerde, klaagde en lobbyde Red Bull via de boordradio, bij de wedstrijdleiding. Wedstrijddirecteur Michael Masi, de voorbije maanden meermaals onder vuur met vaak controversiële beslissingen, was kordaat: “Niets aan de hand, dossier gesloten.”
Vanaf dat moment dobberde de race gewoon voort. En werd duidelijk: er is een mirakel nodig om Verstappen nog een kans te geven. Met nog vijf ronden te gaan kwam het mirakel. De Canadees Latifi gooide zijn Williams beenhard tegen de bandenmuur. Brokken. Safety car.
Even technisch. Zodra de safety car verscheen, ging Verstappen heel snel binnen om nieuwe banden: het zachtste en snelste type. Zijn enige kans om Hamilton nog te bedreigen. En Hamilton: ook stoppen voor verse banden was een te grote gok. De kans was immers groot dat hij dan achter Verstappen zou belanden, en de leiding dus uit handen geven. Maar dan: door de pitstop van Max waren vijf auto’s van gedubbelde coureurs achter Hamilton gaan aansluiten. In dat geval zegt het reglement dat die gedubbelde auto’s op een bepaald moment het signaal moeten krijgen om voorbij leider en safety car te gaan, een volledig rondje te maken om keurig achteraan aan te sluiten. Waarna de koers weer kan beginnen. Alleen: er kroop zo veel tijd in het puinruimen dat de koers zou eindigen achter de safety car als eerst alle gedubbelden nog moesten aansluiten. Wat de wedstrijdleiding wilde vermijden. Vandaar, officiële beslissing: “Gedubbelden mogen zich niet meer ontdubbelen.” Red Bull ging weer lobbyen.
Was het Red Bull dat overtuigend was, was het wedstrijddirecteur Michael Masi die compenseerde omdat hij in bocht zes van ronde één Mercedes gelijk had gegeven, of vond hij oprecht dat het dan toch veilig genoeg was om gedubbelden voorbij te laten? In ieder geval liet hij de vijf auto’s tussen Lewis en Max gaan. En kon Verstappen gaan aansluiten achter Hamilton, voor nog een laatste en beslissende ronde.
Niemand die zondag in de plaats van Michael Masi wilde zijn. Want eigenlijk besliste hij niet alleen over de procedure (gedubbelden wel of niet voorbijlaten), ook en vooral over wie wereldkampioen zou worden. In scenario 1, met vijf auto’s tussen beide, was het voor Max onmogelijk om in één rondje nog voorbij Hamilton te raken. In scenario 2 was Hamilton een vogel voor de kat, met zijn oude en hardere banden tegen een Red Bull met vers en zacht rubber. Masi koos optie twee.
Natuurlijk ontplofte de boel bij Mercedes. Dat na de race ook meteen dubbele klacht indiende. Eén: het reglement stelt dat ‘alle’ gedubbelden de leider en safetycar voorbij moeten om aan te sluiten, en dat gebeurde maar voor vijf van de acht gedubbelden -voor de laatste drie was geen tijd meer. En twee: Max zou volgens Mercedes kort voor de herstart even de Mercedes van Hamilton voorbijgestoken hebben. Toch wel wat ver gezocht, want als Max er al even voorbij was, dan zal het een kwestie van millimeters geweest zijn.
De commissarissen lachten die klacht dan ook weg. Maar met de eerste klacht had Mercedes een punt, want werd het reglement naar de letter nageleefd. Alleen kunnen die letters op allerlei manier geïnterpreteerd worden. En vooral: de titel op de groene tafel aan iemand anders geven, het had de formule 1 beroofd van alle geloofwaardigheid. Ook de tweede klacht ging dus door de versnipperaar.
Max Verstappen bleef dus de eerste Nederlandse wereldkampioen. En een kleine beetje ook de eerste Belgische.
Bekijk ook: rollercoaster van emoties in Nederland na winst Verstappen
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
3
Lewis Hamilton trots dat Susie Wolff klacht indient tegen FIA: “Er gebeuren dingen achter gesloten deuren’
-
Livios
“Let in het bijzonder op voor melganzenvoet”: dit zijn je tuinklussen voor de maand mei
Mei is dé lentemaand bij uitstek. Alles ziet er fris en groen uit en je tuin wordt gekleurd door nieuwe bloemetjes. In de moestuin groeien je groentjes stevig door en je hoeft geen schrik meer te hebben voor vorst. Dat betekent dus dat er flink wat klusjes af te checken zijn. Bouwsite Livios weet hoe de kalender voor mei er precies uitziet. -
PREMIUM8
Onze F1-watcher hoort in Suzuka hoe geruchtenmolen rond Verstappen overuren draait: “Deal met Mercedes erg dichtbij, als je alles samenlegt”
Onze man ter plaatse houdt ook in Suzuka zijn dagboek bij. Ontdek de echte reden waarom het (tweede) mooiste circuit ter wereld op een heuvel werd gebouwd. En verneem ook wanneer Max Verstappen van plan is met F1-pensioen te gaan. Hij heeft het onze Formule 1-watcher verteld. Weliswaar begeleid door een glimlachje. -
-
PREMIUM
Net nu ze Red Bull het vuur aan de schenen leggen: waarom de sfeer bij Ferrari steeds grimmiger wordt
-
Livios
Vermenigvuldig je energie zónder er extra voor te moeten betalen: met dit toestel kan het
Een warmtepompboiler is een duurzaam alternatief voor een elektrische boiler. Je verbruikt er drie tot vier keer minder energie mee. Ook op ecologisch vlak ben je ermee gebaat: hij stoot tot de helft minder CO2 uit dan een elektrische boiler. Bouwsite Livios legt alles uit over de werking, prijs, premies en terugverdientijd. -
Independer
Alarmsysteem in je woning? Vraag dan korting aan je verzekeraar
Weinig mensen die het weten, maar een alarmsysteem installeren verhoogt niet alleen je veiligheid. Je krijgt er ook korting mee op je brandverzekering. Independer.be legt uit hoe de vork in de steel zit voor zowel eigenaars als huurders. -
12
Suzuka blijft de speeltuin van Max Verstappen: wereldkampioen boekt makkelijk derde zege op een rij in Japan
-
PREMIUM5
“Ik denk dat zijn bedje er al gespreid is”: waarom het niet zeker is dat Adrien Newey de ‘Tovenaar’ van Red Bull blijft
-
3
Niet enkel rood bij Ferrari in Miami: het Italiaanse team kiest voor een bijkomende ‘frisse en verrassende’ kleur
Sneak peek van Ferrari op Instagram met een filmpje. Het Italiaanse team gaat volgende week met een andere livery rijden tijdens de GP van Miami. In het filmpje is te zien in welke kleuren Charles Leclerc en Carlos Sainz zich gaan presenteren tijdens de Grote Prijs. -
PREMIUM14
ONS RAPPORT. “Kunnen we dit nog serieus nemen?”: onze F1-watcher deelt drie buizen uit, beste score niét voor Verstappen
Ook in China was er niet veel te doen aan Max Verstappen. Maar de beste score van z’n rapport deelt onze Formule 1-watcher niet uit aan de Nederlander. Voorts knappe punten voor een herboren coureur en iemand die als de bliksemsnelheid reageerde wanneer het fout dreigde te gaan. Ohja: onze watcher heeft ook nog een opdracht verzonnen voor Kevin Magnussen. -
PREMIUM8
Dan toch een keerpunt? Waarom een Brit met Vlaamse roots de neutrale F1-toeschouwer nieuwe hoop heeft gegeven
167 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerPatrick Beckers
eric meers
Hans Bolsens
Polutnik Ronald
Eric Bex