Getty Images

Je spendeerde deze zomer bijna de helft meer in webwinkels dan een jaar eerder: "Kledingsector voorgoed getransformeerd"

3,24 miljard euro, zoveel spendeerden de Belgen in het derde kwartaal aan online aankopen, de zomermaanden juli, augustus en september dus. Dat is maar liefst 46 procent meer dan een jaar eerder, coronajaar 2020. "We kopen niet meer online uit noodzaak, maar omdat het makkelijker is." Vooral op vlak van kleding is de groei aanzienlijk.

Internetwinkelen kon voorbije zomer weer profiteren van een gunstige rugwind, zo blijkt uit de nieuwste cijfers van BeCommerce, de sectorfederatie van de e-commerce. In vergelijking met de zomer van 2020 hebben u en ik 46 procent meer uitgeven online. 

3,24 miljard euro spendeerden we op het wereldwijde web voor 40,8 miljoen aankopen. Zo is het aandeel online aankopen in het totale budget van de Belgen gestegen van 16 procent naar 25 procent. 

Die stijging heeft ook deels te maken met de heropleving van de reis- en evenementensector deze zomer, traditioneel een sector waarin veel geld online wordt gespendeerd (reizen, vliegtickets, huurauto's, festivaltickets, ...). In totaal was de reis- en evenementensector goed voor 1,1 miljard euro gedurende de drie zomermaanden, een verdubbeling ten opzichte van 2020. Al ligt dat cijfer toch nog merkelijk lager dan in 2019, toen er nog 1,35 miljard euro gespendeerd werd aan reizen tijdens het derde kwartaal.

"Maar je ziet dat de consument ook meer producten online heeft gekocht: kleding, schoenen, voeding, computers, huishoudelektronica, schoonheidsproducten", zegt Sofie Geeroms, managing director bij sectorfederatie BeCommerce. "Als je vergelijkt met de periode vóór corona doen we nu meer online. De houding van de consument is echt veranderd. Mensen kopen niet meer online uit noodzaak, maar effectief omdat het makkelijker is."

Online kleding shoppen

Ook opvallend: met name in de kledingsector lijkt fysiek shoppen volop te verschuiven naar online shoppen. Waar 2 jaar geleden nog maar 1 op de 5 kledingstukken online werden gekocht, is dat nu al 1 op de 3 geworden. U wilt de harde cijfers? Vóór corona, het derde kwartaal van 2019, kochten Belgische consumenten voor 214 miljoen euro kleding online. In het coronajaar 2020 groeide dat naar 293 miljoen euro. Voorbije zomer was dat maar liefst 389 miljoen euro. "Dat is een gigantische stijging", zegt Geeroms.

Dat is des te opvallender omdat in de zomer de winkels gewoon geopend waren en dus niet te kampen hadden met een lockdown. "Dat toont dat de kledingsector voorgoed getransformeerd is", concludeert Geeroms. "Het lijkt erop dat de Belgen in de coronacrisis kennis gemaakt hebben van het kopen van kleren online en daardoor ook inzagen dat dat misschien gemakkelijker is dan ze voor de coronacrisis dachten."

Meest gelezen