Sinds opening reden 65 voertuigen zich vast in tunnels onder Antwerpse Operaplein, schepen Kennis is het beu: “Zijn die mensen blind?”

Afgelopen dinsdag was de Jos Brabantstunnel, onder het Operaplein in Antwerpen, een tijdlang afgesloten nadat een te hoog voertuig de waterleiding had beschadigd. Dat was helaas geen primeur. Sinds de opening in mei vorig jaar zijn de Brabantstunnels al 65 (!) keer gesloten geweest als gevolg van voertuigen die er zich in vastreden.

Een gesprongen waterleiding in de Jos Brabantstunnel in Antwerpen zorgde dinsdagnamiddag voor heel wat verkeersoverlast. Zowel de Jos Brabants-, als de Jeanne Brabantstunnel waren urenlang afgesloten. Ook premetrohalte Antwerpen Opera werd tijdelijk niet bediend. Een voertuig dat tegen de waterleiding aan was gereden lag waarschijnlijk aan de oorzaak.

De afgelopen twee maanden berichtte Gazet van Antwerpen over minstens vier gelijkaardige gevallen. Sterker: sinds de opening van het tunnelcomplex zijn beide of één van de twee tunnels al 65 keer afgesloten geweest. Omgerekend is dat gemiddeld één keer om de negen dagen.

Koen Kennis, schepen van Mobiliteit, is de incidenten stilaan spuugzat. “Ik begrijp dat eerlijk gezegd niet”, zegt hij in de ATV-microfoon. “Voor de ingangen van de tunnels staat heel duidelijk aangegeven wat de hoogte is. Toch zijn er onverlaten die denken te moeten proberen er door te geraken. Die rijden zich dan vast en moeten er achteruit worden uitgetrokken. We hopen dat mensen stilaan beginnen te beseffen dat ze er niet door geraken en in sommige gevallen dus een andere weg moeten kiezen.”

Kennis denkt niet aan nog eens extra maatregelen om er voor te zorgen dat te hoge voertuigen niet langer door de 2m90 hoge tunnels rijden. “Je vraagt je soms af of mensen blind zijn. We hebben eerder door de verkeerspolitie al laten bekijken wat je meer kan doen. Er staan al gewone borden, dynamische borden en meters die aangeven wanneer je voertuig te hoog is. En toch zijn er nog effectief chauffeurs die er door rijden.”

Kennis zegt dat de kosten steevast worden verhaald op de bestuurders die zich vastrijden. “Als ze beschadigingen aanbrengen, gaan we kosten recupereren bij hen. Ik hoop dat de euro van sommigen dan misschien wel begint te vallen.”

(joro)

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen