De originele elektromotor uit 1932 van de lift op Linkeroever. Alles blijft behouden, maar binnenkort zal het industrieel erfgoed door moderne, elektrische omvormers worden aangedreven. © Victoriano Moreno

Eindelijk licht aan het einde van de tunnel: renovatie liften voetgangerstunnel gaat van start

Antwerpen -

De zoektocht verliep niet van een leien dakje, maar het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft dan toch een geschikte partners gevonden voor de renovatie van de liften van de voetgangerstunnel. Maandag 10 januari steekt Motoren Desmedt uit Kontich van wal met de restauratiewerken van het beschermde, industrieel erfgoed.

Jan Stassijns

Het is zover. De restauratiewerken van de liften van de Sint-Annatunnel, beter bekend als de voetgangerstunnel, gaan maandag van start en zullen ongeveer een jaar in beslag nemen.

Het is vooral de complexiteit van de werken die ervoor zorgt dat de werken zo lang zullen duren. De voetgangerstunnel, een beschermd monument, opende in 1933. De originele elektromotoren die de liften aansturen zijn in 1932 al geplaatst, zo staat ook nog te lezen in de machinekamer helemaal bovenaan het ventilatiegebouw op Linkeroever. Ook die motoren zijn beschermde monumenten. Ze werken nog prima, maar het probleem zit ‘m in de aansturing. Na de renovatie zullen de bestaande motoren door moderne elektrische omvormers worden aangestuurd.

“Het is een uniek project, ook voor ons”, zegt Philippe Ampe van Motoren Desmedt. “Er is geen enkele installatie in België zoals deze. Gelukkig hebben wij wel veel ervaring met gelijkaardige systemen in de industrie. We weten dus waaraan we beginnen. Bovendien worden we ook bijgestaan door de experten van het Agentschap Wegen en Verkeer die de tunnel en de liften bijzonder goed kennen.”

Philippe Ampe van Motoren Desmedt uit Kontich. © Victoriano Moreno

Sneller en slimmer

De motoren en liften worden ontmanteld en heropgebouwd in de ateliers van Motoren Desmedt om daar aangepast en uitgebreid getest te worden. “Ook de liftdeuren gaan mee, want daar faalde de lift de laatste jaren het vaakst”, zegt Ampe. “Na de werken zullen ze sneller sluiten. We gaan de liften ook slimmer proberen maken om de wachttijden te kunnen verkorten. Stel dat er op rechteroever plots een piek is in het gebruik, kan de lift op Linkeroever daar op anticiperen door naar beneden te gaan om die stroom van mensen op te vangen. Als er op dat moment niemand boven staat te wachten uiteraard. Afhankelijk van het gewicht in de lift, zal de snelheid ook aangepast kunnen worden. Als de lift niet zwaar belast is, kan ze sneller naar boven en beneden.”

 © Victoriano Moreno

4,9 miljoen euro

Ook de liftkooi zelf wordt onder handen genomen. Er wordt indirecte LED-verlichting voorzien en nieuwe bedieningsknoppen en informatiepanelen geïnstalleerd. Daarnaast zal de renovatie de liften ook energiezuiniger maken. De liften zullen economisch energetisch rijden, wat betekent dat de liftmotor de energie die vrijkomt bij het remmen zal gebruiken als aandrijving voor de roltrappen en de verlichting. De totale kostprijs van de renovatie: 4,9 miljoen euro.

Vlaams minister van Mobiliteit, Lydia Peeters (Open Vld) is blij dat de werken van start kunnen gaan. ”Oud en nieuw zal hier samenwerken om een betrouwbare liftinstallatie aan te bieden mét respect voor het historisch kader van de voetgangerstunnel”, zegt Peeters.

En een betrouwbare voetgangerstunnel, dat is waar de zowat 18.000 dagelijkse gebruikers van de tunnel al jaren naar snakken. Tijdens de werken zal de hinder tot een minimum worden beperkt. Enkel wanneer er grote materiaaltransporten plaatsvinden in de tunnelkoker zal er tijdelijk meer hinder zijn.

December 2022

De roltrappen blijven permanent ingeschakeld, met uitzondering van het wekelijkse onderhoud aan de treden en de grondige onderhoudsbeurt die elke twee maanden plaatsvindt. Bij dat tweemaandelijkse onderhoud is de tunnel drie opeenvolgende dagen gesloten tussen 7u30 en 18u. Hierover zal ruim op voorhand gecommuniceerd worden, benadrukt AWV.

Zowel voor de lift op Linkeroever als die op rechteroever zullen de werken vijf maanden in beslag nemen. Verwacht wordt dat beide liften in december 2022 opnieuw in gebruik genomen kunnen worden. Nog even geduld dus, maar er is wel eindelijk licht aan het einde van de tunnel.

De liftschacht van de voetgangerstunnel op Linkeroever. © Victoriano Moreno

 © Victoriano Moreno

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER