Ombudsman Energie stapt naar Economische Inspectie: "Sommige leveranciers spelen vals"

De Ombudsman voor Energie Eric Houtman wil dat de Economische Inspectie een onderzoek start naar de verkooppraktijken van een aantal energieleveranciers. Dat heeft hij gezegd bij "De Inspecteur" op Radio 2. "Sommige verhalen zijn erg stuitend."

Beluister hier het gesprek in "De inspecteur" op Radio 2:

Opvallend veel klachten gaan over verkopers van energiecontracten. De laatste tijd lijken verkopers agressiever te werk te gaan bij het ronselen van nieuwe klanten.

Zo is er het verhaal van Nathalie. Haar 82-jarige moeder nam onlangs een Luminus-contract zonder dat te willen. “Mijn moeder is al jaren klant bij Engie en wou daar ook niet weg. Op 8 december kreeg ze een telefoon van een verkoper van Luminus. Omdat ze hardhorig is, verstond ze niks van het gesprek. Uiteindelijk legde ze de hoorn neer.”

Begin januari krijgt Nathalies moeder plots een brief van Engie. "Daarin stond dat ze geen klant meer is. Mijn moeder viel totaal uit de lucht. Omdat de herroepingstermijn van 14 dagen al verlopen was, moest ze Engie uiteindelijk 182 euro betalen om dat oude contract terug te krijgen. Dat is toch wraakroepend?”

Oneerlijke verkooppraktijken

“Dat kan uiteraard niet door de beugel”, zegt Ombudsman voor Energie Eric Houtman. “We krijgen helaas weer meer klachten over dat soort van verkooppraktijken. Op dat vlak is 2022 niet goed gestart.”

De ombudsman wijst erop dat je door ‘ja’ te zeggen aan de telefoon nooit mag vasthangen aan een contract. “Bij zo’n verkoop op afstand moet er achteraf altijd een uitdrukkelijke en schriftelijke bevestiging komen van de consument. Zolang een leverancier die niet heeft, mag hij de overstap niet regelen.”

Doorklikken in een email kan genoeg zijn

Ook Philippe Goerlandt kreeg een verkoper aan de lijn. Die beloofde hem een voorstel per e-mail door te sturen, zoals voorzien is in de wet. "Helaas bleek dat geen vrijblijvend voorstel te zijn", vertelt Philippe. "Omdat ik doorklikte naar de offerte, gaf ik blijkbaar mijn toestemming dat ik het nieuwe contract aanvaardde." 

Eric Houtman bevestigt dat hij de klacht kent. "Als je op de link in de mail klikt, maakt de leverancier een verbinding met je IP-adres. Het is achteraf soms moeilijk om aan te tonen dat je geen akkoord gaf voor een nieuw contract, maar dat je gewoon klikte op een link voor een offerte. Uiteraard mag een leverancier dat niet doen." 

Zet nergens je handtekening

Linda getuigt dat ze aangesproken werd door een verkoper van Luminus in een winkel van Media Markt. "Ik maakte de verkoper duidelijk dat ik niet geïnteresseerd was. De man vroeg me toch om een handtekening te zetten als bewijs dat hij me had aangesproken." Dat had Linda beter niet gedaan. "Een paar dagen later bleek dat ik in feite een nieuw contract ondertekend had", vertelt ze.

Deze praktijken bestaan al lang maar je zou toch verwachten dat leveranciers het intussen zelf niet meer oké vinden. Eric Houtman vindt het stuitend. "Ik zal al die gevallen doorgeven aan de Economische Inspectie. Er kan dan een onderzoek opgestart worden."

De ombudsman raadt aan om nooit je handtekening achter te laten als je geen contract wil ondertekenen. Hij vindt ook een slecht idee om je mailadres door te geven. "Slechte verkopers kunnen daar misbruik van maken." 

Merk je misbruik? Leg een klacht neer bij de Ombudsdienst voor Energie of de Economische Inspectie. Weet ook dat je sowieso 14 dagen de tijd hebt om de overstap te annuleren. 

Contracten worden eenzijdig gewijzigd: mag niet

Een leverancier mag een contract niet zomaar wijzigen. Ook daar krijgt De Inspecteur klachten over. 

Veel klanten van Eneco reageren boos. "We krijgen het bericht dat ons oude slapende contract met een vast tarief omgezet wordt naar een veel duurder contract met variabele prijzen." 

De ombudsman energie is hier ook verbolgen over. "Je hebt bij een contract van bepaalde duur tot de einddatum recht op de afgesproken prijs." Je leest er meer over in dit artikel

Extra kosten voor terugdraaiende teller en zonnepanelen

Het regent bij De Inspecteur ook klachten over Octa+. Die leverancier rekent sinds kort een extra kost door voor eigenaars van zonnepanelen met een terugdraaiende teller. 

Wie nog een terugdraaiende teller heeft, moet voortaan 1,5 euro per maand per KVA (Kilovoltampère) extra betalen om "het evenwicht op het net te bewaren". De som tikt snel aan. Bij luisteraar Hendrik Watté gaat het om een kleine 100 euro per jaar.

Octa+ rekent de nieuwe kost naar eigen zeggen bewust uitsluitend door naar klanten met zonnepanelen en een terugdraaiende teller. "We moeten nu elke dag de geschatte hoeveelheid elektriciteit op het net voorspellen. Een klant met een digitale teller kan dat perfect inschatten. Bij de analoge teller is dat anders. Het is bijna onmogelijk te zeggen hoeveel de panelen zullen opbrengen." 

De leverancier dekt zich met die meerkost in voor foute voorspellingen. "We krijgen boetes voor foute voorspellingen. We rekenen dus een forfaitair bedrag aan op basis van de grootte van de omvormer."  

Voorlopig is Octa+ de enige leverancier die de kosten uitsluitend doorrekent aan die klanten met zonnepanelen en een terugdraaiende teller. Andere leveranciers verdelen de kosten over alle klanten. Volgens ombudsman Eric Houtman mag dat niet. 

"De praktijk strookt niet met de wet. Octa+ gebruikt misleidende informatie. Het bedrijf verkoopt het als een verplichte kost van overheidswege. Dat klopt niet", zo stelt hij. "Voor mij is dit een eenzijdige prijswijziging. Ik ga dit dus ook aankaarten bij de Economische Inspectie." 

Meest gelezen