Politieke partijen gaven vorig jaar 4,7 miljoen euro uit aan Facebook-advertenties: N-VA koploper met 1,7 miljoen euro aan uitgaven
De politieke partijen in ons land gaven vorig jaar gezamenlijk 4,7 miljoen euro uit aan reclamecampagnes op Facebook, Instagram en Messenger. Dat blijkt uit onderzoek van AdLens, een Belgische groep onderzoekers die politieke reclame op sociale media in kaart brengt. Onze redactie kon de cijfers in detail bekijken. De N-VA was met 1,7 miljoen euro aan uitgaven de absolute koploper.
Met een besteed bedrag van 4,7 miljoen euro blijven de uitgaven quasi stabiel ten opzichte van 2020. Op één prijkt de N-VA met 1,7 miljoen aan uitgaven. De partij neemt zo'n 35 procent van de totale uitgaven in 2021 op zich. Vlaams Belang volgt met bijna 900.000 euro, goed voor 18 procent van de politieke uitgaven die AdLens verzamelde. De twee meest spenderende partijen zijn dus goed voor een meerderheid van de uitgaven. In vergelijking met 2020 gaf Vlaams Belang wel fors minder uit. De traditionele partijen maakten daarentegen een inhaalbeweging.
Die uitgaven bevinden zich niet alleen op de Facebook- en Instagram-pagina’s van de partijen. Ook via de individuele profielen van politici zelf wordt lustig geadverteerd. Zo werd er ruim 300.000 euro uitgegeven via de pagina van N-VA-voorzitter en Antwerps burgemeester Bart De Wever. Dat is dubbel zoveel als Peter Mertens van PVDA, op plaats twee. Via de pagina van De Wever wordt een vijfde van de uitgaven van pagina’s van politici gedaan. De pagina van De Wever staat als enige individuele politieke pagina ook in de Europese top tien. Eveneens opvallend is de dominantie van N-VA-politici in de top 20. Ruim de helft van de lijst bestaat uit N-VA’ers.
Op maandbasis valt op dat N-VA doorheen het hele jaar stabiel blijft qua uitgaven aan advertenties. Ook is te zien dat zomermaanden juli en augustus minder populair zijn bij politieke partijen om reclame aan te kopen bij Facebook-moederbedrijf Meta. Februari vorig jaar was daarentegen de lucratiefste maand voor het platform van Mark Zuckerberg.
De advertenties waaraan het meest budget werd gespendeerd vorig jaar verzamelde AdLens ook. Het is niet na te gaan hoeveel exact er werd gespendeerd aan deze posts in 2021. Het gaat in ieder geval zeker om advertenties die live waren gedurende vorig jaar. Wat AdLens-oprichter Jan Steurs vooral opvalt is dat politieke partijen gretig gebruik maken van advertenties om meer likes op pagina’s te verzamelen. Die zijn duur en staan daarom bovenaan de lijst, vertelt hij aan onze redactie.
Europese cijfers
In heel Europa gaven de Duitse christendemocraten en groenen het meeste geld uit, al heeft dat wat te maken met de verkiezingen afgelopen jaar. De N-VA volgt de Duitsers op de voet. Verder zijn er nog de Nederlandse CDA en Forum voor Democratie en de Duitse liberale FDP. Ook Vlaams Belang en PVDA staan in de Europese top tien, net als de pagina van Bart De Wever.
Methodologie
Om de data te verzamelen, maakte AdLens gebruik van de Advertentiebibliotheek van Meta. Daarin worden onder andere advertenties van politieke aard bijgehouden die werden aangekocht om te verspreiden op onder andere Facebook, Instagram en Messenger. Dat systeem is niet waterdicht. Uit onderzoek van de KU Leuven bleek dat in België 9 procent van de advertenties door de mazen van het net glippen.
AdLens screende advertenties en categoriseerde die op basis van politieke partij. Er werd gekeken naar profielen van nationale partijen, lokale afdelingen, individuele verkozenen en gelieerde organisaties zoals jongerenafdelingen of bijvoorbeeld de ‘We Are One’-campagne van PVDA. De budgetten die op die pagina’s gespendeerd werden, zoals gerapporteerd door Meta, worden dan opgeteld.
AdLens werd een jaar geleden gestart door Steurs, na het delen van politieke advertentiegegevens op Twitter. De groep bestaat uit journalisten, datawetenschappers en mensen gelieerd aan verschillende politieke partijen. Hier kan je meer lezen over wie er achter AdLens zit.
LEES OOK:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
“Een riek in de rug van de boeren”: verzet Open Vld en CD&V wellicht niet genoeg om dierenwelzijn uit grondwet te houden
-
PREMIUM
Facebook vergeet politieke advertenties aan te duiden: “Dit kan voor meer desinformatie zorgen”
In 2018 beloofde Facebook om politieke advertenties voortaan uit te rusten met een label, dat ook aangeeft wie ervoor betaalt. Uit een nieuw onderzoek van de KU Leuven blijkt nu dat het controlesysteem allesbehalve op punt staat. In België glipt zelfs 9 procent van de politieke advertenties door de mazen van het net. -
Mijnenergie
Vaste energieprijzen stijgen opnieuw: 10% erbij op twee maanden tijd
Nadat vorige maand een einde kwam aan de maandenlange prijsdaling voor energie, veren de prijzen nu nog eens met enkele procenten op. Dat leert Mijnenergie.be uit de tarieven voor nieuwe vaste contracten of contractverlengingen die de energieleveranciers vandaag - aan het begin van de nieuwe maand - publiceren. -
-
PREMIUM
Handenvol geld voor een duimpje: zoveel geven onze politici uit aan Facebook en Instagram
-
CD&V-voorzitter Mahdi wil inperking van schermgebruik voor jonge kinderen
CD&V-voorzitter Sammy Mahdi wil een onderzoek naar de impact van digitale media op kinderen en jongeren. Dat zei hij in ‘De afspraak op vrijdag’. Hij is er in elk geval voorstander van om schermgebruik voor kinderen tot drie jaar te vermijden. -
6
Vlaams Parlement wil dat Kerk bijdraagt aan slachtofferfonds: “Psychologische hulp blijft duur”
Er moet een fonds komen dat alle slachtoffers van seksueel geweld toegang geeft tot psychologische zorg. Dat is een van de 101 aanbevelingen die de Vlaamse commissie voor de evaluatie van de aanpak van seksueel misbruik in de Kerk en in andere gezagsrelaties doet. “Het doet deugd aan mijn politieke hart om te merken dat, als het over zo’n belangrijk en gevoelig thema gaat, er goed kan worden samengewerkt over de grenzen van meerderheid en oppositie heen”, zei commissievoorzitster Hannelore Goeman (Vooruit). -
PREMIUM379
14 experten waarschuwen voor ongeziene wooncrisis: “Willen we dat mensen in containers wonen?”
-
PREMIUM33
Vlaamse ex-IT’er wil ‘groene muur’ bouwen in Afrika: “Als we niets doen is het over 40 jaar te laat”
-
Gouden Giro
Allerlaatste kans op 5.000 euro: neem nu deel aan de Gouden Giro en sleep talloze prijzen in de wacht dankzij HLN
Zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
Geen strenge straf meer voor wie vroeger werk hervat na tijdskrediet
Wie het werk hervat vooraleer het tijdskrediet afgelopen is, loopt voortaan niet langer het risico de volledige RVA-uitkering te moeten terugbetalen. Dat staat in een wetsvoorstel van oppositiepartij N-VA, dat donderdag unaniem groen licht kreeg van de plenaire Kamer. -
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud