Luminus geeft fout met noodleverancier toe en biedt klanten “habbekrats” om torenhoge factuur te compenseren: “Ga hier niet op in”
Het regende afgelopen dagen klachten van oud-klanten van de failliete Vlaamse Energieleverancier (VEL) die onterecht torenhoge facturen kregen van noodleverancier Fluvius, omdat hun overstap naar een nieuwe energieleverancier niet goed geregeld was. Luminus erkent het probleem en biedt hun klanten nu een eenmalige compensatie van 40 euro. Een “habbekrats”, volgens de klanten zelf.
Heel wat klanten die getroffen werden door het faillissement van de Vlaamse Energieleverancier (VEL) , werden de afgelopen weken een tweede keer getroffen. Ondanks beloften van hun nieuwe energieleverancier dat hun nieuwe contract retroactief zou ingaan op de datum van het faillissement van de VEL, bleken ze toch torenhoge facturen in hun bus te krijgen van noodleverancier Fluvius. Die rekent de hoogste tarieven op de markt aan. Zo kregen sommigen voor een week gas een factuur van maar liefst 145 euro.
Ga hier niet op in. Als je energieleverancier de fout zelf toegeeft, moet hij het verschil betalen. 40 euro lijkt me hier echt wel te weinig.
Klanten van Luminus die om uitleg vroegen, kregen te horen dat er inderdaad een “technische storing" was gebeurd langs de kant van Luminus. Als compensatie biedt Luminus nu 40 euro korting. Tenminste, als je een jaar lang klant blijft. “Ik hoef die habbekrats niet”, reageert Franki Pieters, die vorige week het aanbod van Luminus kreeg. “Dit is gewoon een manier om ons te paaien en om ons aan hen te binden. Ik ga hier niet mee akkoord."
Franki is niet de enige. De redactie ontving heel wat klachten van mensen die dezelfde compensatie aangeboden krijgen. “Ga hier niet op in”, is het advies van federaal Ombudsman Eric Houtman. “Als je energieleverancier de fout zelf toegeeft, moet hij het verschil betalen tussen zijn tarief en dat van de noodleverancier. Dan lijkt 40 euro me echt wel te weinig. Maar het hangt af van contract tot contract. Reken dus vooral zelf eerst het verschil uit voor je beslist."
Ook Sam Hast kreeg de compensatie aangeboden. “Wij als klant moeten dus betalen voor een fout in hun systeem”, zegt hij. “Na al de onheilspellende berichten over de energiemarkt en de torenhoge tarieven, zijn we opnieuw de dupe van heel deze kwestie.”
Opvallend is ook dat de compensatie bij de klanten enkel telefonisch wordt aangeboden. “Zo heb je nooit iets op papier”, klaagt Franki. “En elke keer heb je iemand anders aan de lijn. Wie kan dat nog bijhouden."
De klachten in dit artikel kwamen tot bij de redactie via 4040. Heeft u zelf problemen met uw energieleverancier? Laat het ons dan weten via 4040@hln.be of via de app.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM70
Binnenkort eindelijk verhoging van maaltijdcheques van 8 naar 10 euro? Zoveel verschil maakt het voor jou
-
17
Begrotingstekort loopt fors op tot 4,4 procent
Het tekort van de Belgische overheden is vorig jaar fors gestegen tot 4,4 procent van het bruto binnenlands product (bbp). In 2023 ging het om 3,6 procent, dat blijkt vrijdag uit nieuwe cijfers van de Nationale Bank (NBB) en het Instituut voor de Nationale Rekeningen (INR). Door de toename steeg de schuldgraad van de overheden, na twee dalingen, tot 105,2 procent. -
Solidariteitsmoment op til bij Van Hool: “Werknemers weten niet waar ze aan toe zijn
Bij de failliete busbouwer Van Hool staat donderdag een solidariteitsmoment gepland. “Zelfs na de aankondiging van de overnemers, weten werknemers niet waar ze aan toe zijn”, klinkt het bij de organisatoren. -
-
Von der Leyen verwacht lagere gasprijzen in Europa
-
Slechts vijf werkgevers doen mee aan pilootstudie over vierdagenwerkweek met loonbehoud
Vijf bedrijven en organisaties nemen deel aan een experiment over de vierdagenwerkweek met behoud van loon. Dat meldt het Federaal Planbureau. Het zijn er minder dan verwacht. -
PREMIUM
Eerste ‘energie-eiland’ ter wereld komt voor de Belgische kust: hoeveel miljoen gezinnen zal het van stroom voorzien?
In het Nederlandse Vlissingen is gestart met de bouw van het Prinses Elisabeth Eiland. Dat energie-eiland - het eerste ter wereld - moet over twee jaar voor de Belgische kust opdoemen. Het project zal meer dan twee miljard euro kosten. Zullen wij via onze factuur meebetalen voor het eiland? En hoe zal het ons van energie voorzien? -
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
Minder Europese regels kunnen 21.000 banen opleveren in ons land, volgens handelsfederatie Comeos
Het wegwerken van allerlei belemmeringen die bedrijven ondervinden op de Europese interne markt, kan leiden tot 21.000 extra banen en 200 euro extra koopkracht per gezin. Dat zegt handelsfederatie Comeos, na een onderzoek bij 365 Belgische kmo’s en grote ondernemingen. -
Spaargids.be
Betaal jij met Payconiq? Dit is het prijskaartje voor jou en de handelaar
Sinds de lancering van Payconiq in 2016 zou het tarief voor een Payconiq-betaling nooit gewijzigd zijn, aldus de Bancontact Payconiq Company. Maar vanaf april is Payconiq wel duurder voor de handelaar. Merk je daar ook iets van als consument? En bestaan er alternatieven? Spaargids.be geeft een overzicht. -
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
21 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerHubert Van Herck
Rudi Dewit
Kenny brusseel
Frank Hageman
willy goelen