Europese uitgevers dienen klacht in tegen “wurggreep” van Google
Een groep van Europese mediabedrijven dient een klacht in bij de Europese Commissie tegen Google. Volgens de mediabedrijven, waaronder ook drie Belgische groepen, houdt het Amerikaanse bedrijf hen in een wurggreep door zijn dominante positie in online advertenties.
De sectorgroep European Publishers Council, met DPG Media-topman Christian Van Thillo als voorzitter, zegt de mededingingsklacht te lanceren omdat Google concurrentie op vlak van online advertenties zou tegenwerken. De internetgigant rekent bovendien erg hoge commissies van minstens 30 procent aan op de transacties die het bemiddelt tussen uitgevers en adverteerders, klinkt het.
Dat “blijft aanzienlijke schade toebrengen, niet alleen aan de Europese persuitgevers, maar aan alle adverteerders en uiteindelijk ook consumenten onder de vorm van hogere prijzen, minder keuze, minder transparantie en minder innovatie”, aldus Van Thillo. Hij vraagt van de Commissie maatregelen om de concurrentie in de sector van advertentietechnologie te herstellen.
“Onwettige praktijken”
Volgens de uitgevers houdt Google er onwettige praktijken op na sinds het in 2008 voor 3,1 miljard dollar het advertentiebedrijf DoubleClick overnam. “Over de hele wereld hebben mededingingsautoriteiten vastgesteld dat Google de concurrentie in advertentietechnologie heeft beperkt, maar toch komt Google weg met kleine toezeggingen die zijn gedrag niet betekenisvol veranderen. Dit kan niet blijven duren.”
De European Publishers Council telt leden uit verschillende landen. In België zijn DPG Media, Mediahuis en Groupe Rossel betrokken.