Infrabel verontschuldigt zich na kritiek voor laattijdig schrappen treinverkeer voor storm Eunice

Er is heel wat kritiek op het feit dat de spoorwegen zo laat pas beslist en gecommuniceerd hebben dat het treinverkeer vanmiddag voor een groot stuk wordt stilgelegd. Ook uit politieke hoek komt er kritiek. Minister Gilkinet heeft Infrabel-CEO Benoît Gilson op de vingers getikt. Infrabel heeft zich intussen verontschuldigd.

Het treinverkeer in Vlaanderen wordt vanaf 14 uur gedeeltelijk stilgelegd. Dat hebben de NMBS en Infrabel samen beslist. In West-Vlaanderen is er tussen 14 en 18 uur helemaal geen treinverkeer. In Oost-Vlaanderen en Antwerpen is een groot deel van de verbindingen stopgezet. In de rest van het land rijden de treinen aan verminderde snelheid.

De NMBS heeft die beslissing pas vanmorgen iets voor 11 uur genomen en gecommuniceerd. Rijkelijk laat in vergelijking met Nederland waar gisteren al werd aangekondigd dat de treinen er vandaag helemaal niet rijden. Veel mensen die dus vandaag met de trein zijn gaan werken, vrezen niet meer thuis te geraken.

BEKIJK - Infrabel nam de beslissing pas ná de ochtendspits. "Ik had verwacht dat er ofwel treinen, ofwel bussen of trams zouden rijden", zegt een gestrande pendelaar in "Het journaal":

Videospeler inladen...

"We monitoren de situatie al sinds gisteren", reageert Bart Crols van de NMBS op de kritiek van de laattijdige beslissing. "Deze ochtend hebben we dan uiteindelijk beslist om een groot deel van het land te blijven rijden, wel aan een lagere snelheid. In de felst getroffen regio’s om het helemaal stil te leggen."

Op de vraag of het dan niet vroeger had kunnen beslist worden, antwoordt Crols ontwijkend. "We willen maximaal treinaanbod waarborgen voor onze reizigers", zegt hij. "We hebben het onmiddellijk gecommuniceerd om mensen aan te raden om al naar huis te vertrekken."

Bekijk hier een fragment uit het video-interview met Bart Crols:

Videospeler inladen...

Infrabel heeft zich intussen geëxcuseerd. "We begrijpen de kritiek", zegt Frédéric Petit van Infrabel aan VRT NWS. "We betreuren de hinder die is ontstaan. Onze excuses voor iedereen die hier door getroffen is geweest."

Waarom heeft het dan zo lang geduurd? "Op basis van de informatie van gisteren was er de hoop om het treinverkeer geheel of gedeeltelijk te behouden, helaas was er vanmorgen geen verbetering. We gaan er lessen uit te treken, maar we proberen altijd maximaal het treinverkeer te garanderen."

TreinTramBus wil vervangbussen

Reizigersorganisatie TreinTramBus (TTB) hoopte rond de middag dat de spoormaatschappij NMBS vervangbussen ging inzetten om reizigers weer naar huis te brengen. "Mensen moeten in elk geval thuis kunnen geraken", zegt TTB-voorzitter Stefan Stynen in een reactie op het gedeeltelijk stilleggen van het treinverkeer.

Er moet in elk geval worden vermeden dat mensen buiten of in stations vast komen zitten

"Ik hoop wel dat er een oplossing komt voor de reizigers", zegt Stefan Stynen van TreinTramBus in een reactie. "Als je mensen 's morgens naar het werk brengt, moet je er alles aan doen om ze 's avonds weer naar huis te brengen. Er moet in elk geval worden vermeden dat mensen buiten of in stations vast komen zitten."

Helaas is dat laatste wel gebeurd. We krijgen van verschillende boze reizigers berichten dat hun trein gestopt is om 14 uur in het station waar ze toen stonden. Een trein bijvoorbeeld die tot Gent-Sint-Pieters zou doorrijden, maar gestopt is in Denderleeuw, zonder duidelijke communicatie. Op heel wat plaatsen zijn zo reizigers gestrand.

in Gent-Sint-Pieters wordt water uitgedeeld aan gestrande reizigers:

Op veel plaatsen konden reizigers met een geldig treinticket wel gratis voort reizen met bussen en trams van De Lijn.

Ook de Gezinsbond heeft "niet veel begrip" voor de laattijdige communicatie van de spoorbedrijven Infrabel en NMBS over het beperken van het treinverkeer. "Gezinnen hebben niet de kans gekregen om zich te organiseren", klinkt het in een reactie.

"We begrijpen niet dat dit wordt meegedeeld pas nadat veel pendelaars al naar hun werk vertrokken zijn", zegt Marie Behaeghe, persverantwoordelijke van de Gezinsbond. "We hebben daar niet veel begrip voor. We snappen dat veiligheid voorrang krijgt, maar dat het ging stormen was al langer geweten."

Kritiek uit politieke hoek

De laattijdige beslissing stuit wel op onbegrip in de Kamer. Vooruit-Kamerlid Joris Vandenbroucke spreekt van "laattijdige en gebrekkige communicatie over een storm waarvan sinds gisteren al geweten is dat het de zwaarste is in 30 jaar". "Een ongelooflijke blunder. De treinreizigers verdienen beter dan dit amateurisme."

Blijkbaar is het in dit land moeilijk om te anticiperen op dingen waarvan je weet dat ze komen

Ook Björn Anseeuw van oppositiepartij N-VA is misnoegd. "Blijkbaar is het in dit land moeilijk om te anticiperen op dingen waarvan je weet dat ze komen. Dit had men perfect kunnen voorkomen", zegt hij. Dat geldt ook voor het onderwijs, vindt Anseeuw. Veel scholen beslisten vrijdag in de loop van de voormiddag om in de namiddag de deuren te sluiten, "maar niet alle ouders kunnen zich daaraan aanpassen".

Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) heeft Infrabel-CEO Benoît Gilson op de vingers getikt voor de laattijdige beslissing rond het stilleggen van grote delen van het treinverkeer vrijdagmiddag. De minister is 'not amused', laat zijn kabinet weten, al is de veiligheid van de reizigers wel de prioriteit.

Meest gelezen