©  ISOPIX

Leclerc wint F1-opener in Bahrein, drama voor Red Bull: Max Verstappen valt uit in dramatisch slot

Charles Leclerc heeft de eerste race van het nieuwe Formule 1-seizoen gewonnen. De Monegask bezorgde Ferrari hun allereerste zege sinds de GP van Singapore in 2019, Carlos Sainz Jr. maakte er zelfs een dubbelzege van voor de Italianen. Lewis Hamilton mocht als derde man mee het podium op nadat beide Red Bulls in de slotfase uitvielen met een kapotte benzinepomp.

MC/SV

LEES OOK. Max Verstappen valt uit door probleem met benzinetoevoer: “We hebben veel te analyseren”

Wat voorafging...

Daar was de langverwachte seizoensopener eindelijk! De Formule 1 begon dit weekend in Bahrein aan een nieuw tijdperk met radicaal andere wagens. En dat die de pikorde op zijn kop zouden zetten, bleek al snel. Tijdens de kwalificaties op zaterdag - de eerste échte krachtmeting van het seizoen - bleek Ferrari zijn zaakjes het best op orde te hebben.

Charles Leclerc veroverde de pole position, maar een één-tweetje werd het niet voor de Italianen. Wereldkampioen Max Verstappen was immers niet ver weg en parkeerde zijn Red Bull op de tweede plaats, voor Carlos Sainz Jr. (Ferrari) en Sergio Pérez (Red Bull). En Mercedes, het team dat de voorbije 8 jaar het WK voor constructeurs won? Dat liep achter de feiten aan. Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton moest vrede nemen met een vijfde plek op 0,7 seconde van Leclerc, terwijl zijn nieuwe teamgenoot George Russell pas negende werd. Een cultuurshock voor het merk met de ster. Wat zou dat in de race opleveren?

Hoe verliep de start?

Overwegend netjes. Het was nummer vijf Hamilton die de beste start van iedereen had, maar de ervaren Brit kon daar niet echt van profiteren. Leclerc behield zijn leiderspositie voor Verstappen en Sainz, terwijl Hamilton opschoof naar vier. Het slachtoffer: Pérez, die ook nog de Haas van Kevin Magnussen zag passeren en zo terugviel naar de zesde plaats. De grote verliezer van de start: Valtteri Bottas, die zich voor zijn eerste race bij Alfa Romeo knap als zesde had gekwalificeerd maar meteen acht (!) plekken verloor.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Voorin verliep alles zonder brokken, maar in het middenveld ging het wel even mis. Esteban Ocon - tijdens de eerste twee races van dit seizoen aan de slag met een opvallende roze Alpine - tikte de Haas van Mick Schumacher aan. De zoon van zevenvoudig wereldkampioen Michael ving dat goed op: Schumacher maakte een mooie pirouette en verloor al met al weinig tijd, Ocon kreeg voor het incident later een tijdstraf van 5 seconden.

Hoe kwam de zege tot stand?

Leclerc en Verstappen bleken al vroeg de sterkste piloten van de dag te zijn. Carlos Sainz en co konden de twee jonge sterren niet volgen. Verstappen kwam zelf niet echt in een positie om Leclerc aan te vallen, en dus besloot Red Bull om het dan maar op strategie te proberen.

Verstappen kwam in ronde 14 als eerste van de twee leiders naar binnen voor een setje verse banden (hij koos de zachte compound, red.). Leclerc deed een ronde later hetzelfde, maar in dat ene rondje op nieuwe banden slaagde Verstappen erin om het gat naar de Monegask volledig dicht te rijden.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Leclerc kon bij het verlaten van de pits Verstappen net voorblijven, maar een ronde later kruisten de twee toch de degens. Met hulp van DRS wurmde Verstappen zich voorbij Leclerc in de eerste bocht, maar de Ferrari-piloot pakte Verstappen terug op het volgende rechte stuk. Een ronde later deden de twee exact hetzelfde. Nog een ronde later schoot Verstappen bij zijn derde poging even rechtdoor, waardoor het gevecht er - voorlopig - op zat.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Bij de tweede reeks pitstops kwam Verstappen opnieuw een ronde vroeger binnen dan Leclerc, maar deze keer kon de Nederlander geen aanval wagen op zijn generatiegenoot. Leclerc liep beetje bij beetje weg. Red Bull gokte dan maar door veertien rondes voor het einde beide wagens naar binnen te halen voor nog een setje zachte banden.

Ferrari haalde nummer drie Carlos Sainz naar binnen om hetzelfde te doen, maar liet leider Leclerc op de baan. Opmerkelijk, maar de kijker zou nooit te weten komen welk team de juiste tactische keuze had gemaakt. In ronde 46 van 57 kwam de safety car immers de baan op nadat Pierre Gasly (AlphaTauri) zijn intussen brandende wagen moest parkeren.

Leclerc kreeg door de komst van de safety car de kans om met minimaal tijdsverlies nieuwe banden te komen halen, wat de Monegask prompt deed. Met nog zeven rondjes te gaan werd de race hervat. Verstappen kon echter geen nieuwe aanval wagen op Leclerc en moest zelfs eerder achter zich kijken, want Carlos Sainz kwam de neus aan het venster steken. Verstappen klaagde intussen steen en been over zijn wagen: er bleek een terminaal probleem te zijn, waardoor de wereldkampioen zijn Red Bull met nog drie rondes te gaan moest parkeren.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Voorin trokken de rijders van Ferrari er zich niks van aan. Leclerc bezorgde de Italianen een eerste zege sinds de Grote Prijs van Singapore, net geen tweeënhalf jaar geleden. Leclerc pakte ook nog het puntje voor de snelste ronde, Sainz maakte er een dubbelzege van. Intussen werd het drama voor Red Bull helemaal compleet: in de laatste ronde gaf ook de wagen van Sergio Pérez de geest, de Mexicaan ging daardoor rond. Lewis Hamilton belandde zo nog op het podium, voor teamgenoot George Russell.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Achter de top vier was het vooral feest voor Haas, het team dat vorig jaar nog kansloos laatste werd: Kevin Magnussen, die de ontslagen Nikita Mazepin vervangt, scoorde een schitterende vijfde plek. Valtteri Bottas bezorgde Alfa Romeo met plek zes ook meteen een mooie zak punten: hij werd gevolgd door Esteban Ocon (Alpine), Yuki Tsunoda (AlphaTauri) en Fernando Alonso (Alpine). Het laatste puntje was voor de Chinese debutant Guanyu Zhou (Alfa Romeo), die Mick Schumacher voorbleef.

Wie onderscheidde zich?

Voor de grote winnaar van het weekend moet je niet ver zoeken: Ferrari is helemaal terug. In 2020 en 2021 won het steigerende paard geen enkele race, maar dankzij Charles Leclerc is het team meteen van de nul af in 2022. Carlos Sainz Jr. maakte het helemaal af met plek twee. De concurrentie mag zijn borst natmaken. Wordt dit dan eindelijk het jaar waarin het rode team weer een wereldtitel pakt?

Wat zou er nu in het hoofd van Kevin Magnussen omgaan? Enkele weken geleden stond hij nog voor een seizoen in de sportwagens, nu wordt hij vijfde in de Grote Prijs van Bahrein. Maar nog meer dan dat het Magnussen deugd zal doen, zal het feest zijn bij Haas. Na drie enorm moeilijke jaren scoort het team een schitterend resultaat met dank aan hun verloren zoon. Veel mooier kon het niet: de gok om vorig jaar meteen alles op 2022 te zetten, heeft duidelijk geloond.

Alfa Romeo is nog zo’n team dat met een brede grijns naar de volgende race zal trekken. De Alfa’s konden de voorbije twee seizoenen zelden een goed resultaat bij elkaar rijden, maar nieuwkomer Valtteri Bottas zorgde met een knappe zesde plek - en dat na zo’n slechte start! - meteen voor een mooie lading punten. Ook debutant Guanyu Zhou heeft meteen een eerste puntje beet, iets wat allesbehalve vanzelfsprekend is.

Wie had zijn dagje niet?

Red Bull leek lange tijd op weg naar een tweede en vierde plek, allesbehalve een slecht resultaat. Maar in de slotfase zakte het team van wereldkampioen Verstappen als een kaartenhuisje in elkaar. Max Verstappen moest zijn auto parkeren met mechanische pech, in de slotronde spinde Sergio Pérez - naar verluidt ook door een mechanisch probleem. Red Bull en Verstappen krijgen zo meteen een stevige klap in de titelstrijd: hun seizoen had niet slechter kunnen starten.

Ze hadden bij de start ongetwijfeld getekend voor een derde en vierde plek, maar zal Mercedes daar echt tevreden mee zijn? Als je de voorbije acht jaar telkens het WK voor constructeurs won, dan wil je meer. Mercedes vreesde na de wintertests al dat het achterstand zou hebben op Ferrari en Red Bull en die vrees werd dit weekend waarheid. Lewis Hamilton en George Russell reden de hele tijd achter de feiten aan. Door het Red Bull-drama bleef de schade zeer beperkt, maar er is werk aan de winkel bij het Duitse team.

Mercedes heeft zijn zaakjes nog niet helemaal op orde, maar dat het véél erger kan, werd ook bewezen door twee andere teams. McLaren won vorig jaar nog een race en Aston Martin werkt heel nadrukkelijk aan een toekomst waarin ze wereldkampioen willen worden. Maar in Bahrein waren beide teams onzichtbaar. Daniel Ricciardo en Lando Norris sprokkelden een veertiende en vijftiende plek voor McLaren, bij Aston Martin legden Lance Stroll en Nico Hülkenberg - vervanger van de met corona besmette Sebastian Vettel - beslag op plaatsen twaalf en zeventien. Lang niet goed genoeg voor beide teams.

Hoe hoog was de spektakelwaarde?

Het was niet de spannendste seizoensopener aller tijden, maar het fraaie duel tussen Leclerc en Verstappen zal menig Formule 1-fan op het puntje van de stoel hebben laten zitten. Door de late safety car en de uitvalbeurten van Verstappen en Pérez werd het bovendien een bijzonder interessante finish. Ook in het middenveld waren er de hele race lang enkele leuke gevechten om te volgen, waardoor het nooit écht saai werd.

Wat onthouden we van deze race?

Dat de eerste veldslag door Ferrari gewonnen is. De algemene verwachting was dat het illustere team dit jaar sterk voor de dag zou komen en met een één-tweetje maakten ze hun intenties duidelijk: een eerste wereldtitel sinds 2008 (toen ze het WK voor constructeurs wonnen, red.). Max Verstappen staat door zijn uitvalbeurt meteen serieus op achterstand en ook bij Mercedes is er werk aan de winkel - al zouden de Duitsers vooraf ongetwijfeld getekend hebben voor een derde en vierde plek.

De volgende race is komende week al: dan staat de tweede Grote Prijs van Saudi-Arabië ooit op het programma.

Daar was de langverwachte seizoensopener eindelijk! De Formule 1 begon dit weekend in Bahrein aan een nieuw tijdperk met radicaal andere wagens. En dat die de pikorde op zijn kop zouden zetten, bleek al snel. Tijdens de kwalificaties op zaterdag - de eerste échte krachtmeting van het seizoen - bleek Ferrari zijn zaakjes het best op orde te hebben.

Charles Leclerc veroverde de pole position, maar een één-tweetje werd het niet voor de Italianen. Wereldkampioen Max Verstappen was immers niet ver weg en parkeerde zijn Red Bull op de tweede plaats, voor Carlos Sainz Jr. (Ferrari) en Sergio Pérez (Red Bull). En Mercedes, het team dat de voorbije 8 jaar het WK voor constructeurs won? Dat liep achter de feiten aan. Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton moest vrede nemen met een vijfde plek op 0,7 seconde van Leclerc, terwijl zijn nieuwe teamgenoot George Russell pas negende werd. Een cultuurshock voor het merk met de ster. Wat zou dat in de race opleveren?

Hoe verliep de start?

Overwegend netjes. Het was nummer vijf Hamilton die de beste start van iedereen had, maar de ervaren Brit kon daar niet echt van profiteren. Leclerc behield zijn leiderspositie voor Verstappen en Sainz, terwijl Hamilton opschoof naar vier. Het slachtoffer: Pérez, die ook nog de Haas van Kevin Magnussen zag passeren en zo terugviel naar de zesde plaats. De grote verliezer van de start: Valtteri Bottas, die zich voor zijn eerste race bij Alfa Romeo knap als zesde had gekwalificeerd maar meteen acht (!) plekken verloor.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Voorin verliep alles zonder brokken, maar in het middenveld ging het wel even mis. Esteban Ocon - tijdens de eerste twee races van dit seizoen aan de slag met een opvallende roze Alpine - tikte de Haas van Mick Schumacher aan. De zoon van zevenvoudig wereldkampioen Michael ving dat goed op: Schumacher maakte een mooie pirouette en verloor al met al weinig tijd, Ocon kreeg voor het incident later een tijdstraf van 5 seconden.

Hoe kwam de zege tot stand?

Leclerc en Verstappen bleken al vroeg de sterkste piloten van de dag te zijn. Carlos Sainz en co konden de twee jonge sterren niet volgen. Verstappen kwam zelf niet echt in een positie om Leclerc aan te vallen, en dus besloot Red Bull om het dan maar op strategie te proberen.

Verstappen kwam in ronde 14 als eerste van de twee leiders naar binnen voor een setje verse banden (hij koos de zachte compound, red.). Leclerc deed een ronde later hetzelfde, maar in dat ene rondje op nieuwe banden slaagde Verstappen erin om het gat naar de Monegask volledig dicht te rijden.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Leclerc kon bij het verlaten van de pits Verstappen net voorblijven, maar een ronde later kruisten de twee toch de degens. Met hulp van DRS wurmde Verstappen zich voorbij Leclerc in de eerste bocht, maar de Ferrari-piloot pakte Verstappen terug op het volgende rechte stuk. Een ronde later deden de twee exact hetzelfde. Nog een ronde later schoot Verstappen bij zijn derde poging even rechtdoor, waardoor het gevecht er - voorlopig - op zat.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Bij de tweede reeks pitstops kwam Verstappen opnieuw een ronde vroeger binnen dan Leclerc, maar deze keer kon de Nederlander geen aanval wagen op zijn generatiegenoot. Leclerc liep beetje bij beetje weg. Red Bull gokte dan maar door veertien rondes voor het einde beide wagens naar binnen te halen voor nog een setje zachte banden.

Ferrari haalde nummer drie Carlos Sainz naar binnen om hetzelfde te doen, maar liet leider Leclerc op de baan. Opmerkelijk, maar de kijker zou nooit te weten komen welk team de juiste tactische keuze had gemaakt. In ronde 46 van 57 kwam de safety car immers de baan op nadat Pierre Gasly (AlphaTauri) zijn intussen brandende wagen moest parkeren.

Leclerc kreeg door de komst van de safety car de kans om met minimaal tijdsverlies nieuwe banden te komen halen, wat de Monegask prompt deed. Met nog zeven rondjes te gaan werd de race hervat. Verstappen kon echter geen nieuwe aanval wagen op Leclerc en moest zelfs eerder achter zich kijken, want Carlos Sainz kwam de neus aan het venster steken. Verstappen klaagde intussen steen en been over zijn wagen: er bleek een terminaal probleem te zijn, waardoor de wereldkampioen zijn Red Bull met nog drie rondes te gaan moest parkeren.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Voorin trokken de rijders van Ferrari er zich niks van aan. Leclerc bezorgde de Italianen een eerste zege sinds de Grote Prijs van Singapore, net geen tweeënhalf jaar geleden. Sainz maakte er een dubbelzege van terwijl het drama voor Red Bull helemaal compleet werd: in de laatste ronde gaf ook de wagen van Sergio Pérez de geest: de Mexicaan ging daardoor rond. Lewis Hamilton belandde zo nog op het podium, voor teamgenoot George Russell.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hoe hoog was de spektakelwaarde?

Het was niet de spannendste seizoensopener aller tijden, maar het fraaie duel tussen Leclerc en Verstappen zal menig Formule 1-fan op het puntje van de stoel hebben laten zitten. Door de late safety car en de uitvalbeurten van Verstappen en Pérez werd het bovendien een bijzonder interessante finish. Ook in het middenveld waren er de hele race lang enkele leuke gevechten om te volgen, waardoor het nooit écht saai werd.

Wat onthouden we van deze race?

Dat de eerste veldslag door Ferrari gewonnen is. De algemene verwachting was dat het illustere team dit jaar sterk voor de dag zou komen en met een één-tweetje maakten ze hun intenties duidelijk: een eerste wereldtitel sinds 2008 (toen ze het WK voor constructeurs wonnen, red.). Max Verstappen staat door zijn uitvalbeurt meteen serieus op achterstand en ook bij Mercedes is er werk aan de winkel - al zouden de Duitsers vooraf ongetwijfeld getekend hebben voor een derde en vierde plek.

De volgende race is komende week al: dan staat de tweede Grote Prijs van Saudi-Arabië ooit op het programma.

    Aangeboden door onze partners

    Hoofdpunten

    Aangeboden door onze partners

    Beste van Plus

    Lees meer