Nood aan gelijke onderwijskansen in gesloten jeugdinstellingen, dat zegt het CVTJ
Jongeren die in een gesloten jeugdinstelling verblijven, moeten onderwijs kunnen volgen dat gelijkwaardig is aan dat op externe scholen en moeten ook een diploma of certificaat kunnen halen. Maar dat is nu nog niet het geval. Zo blijkt uit het jaarverslag van de Commissie van Toezicht voor Jeugdinstellingen (CVTJ) dat woensdag is voorgesteld door Kinderrechtencommissaris Caroline Vrijens, voorzitter van de commissie.
De Commissie van Toezicht voor de Jeugdinstellingen werd in 2017 in de schoot van het Kinderrechtencommissariaat opgericht. De commissie houdt vandaag toezicht op de gemeenschapsinstellingen en voorzieningen voor veilig verblijf. Een groep van ‘maandcommissarissen’ bezoekt de betrokken voorzieningen om er te praten met jongeren en om het reilen en zeilen in de instelling onder de loep te nemen.
In het begin was er volgens voorzitter Caroline Vrijens soms “wederzijds wantrouwen”. Een erg kritisch eerste rapport wakkerde dat wantrouwen nog aan, maar intussen zijn de maandcommissarissen “ingeburgerd” en volgens Vrijens houden de instellingen en voorzieningen meer en meer rekening met de observaties en aanbevelingen van de commissarissen.
Toch komen ook in het nieuwe jaarverslag een aantal “klassieke” pijnpunten terug zoals de nood aan duidelijke leefregels in instellingen, de vraag naar een duidelijk kader voor sancties en de blijvende vraag om afzonderingen en isolaties te beperken.
Onderwijsaanbod
Ook de vraag naar meer zorg op maat voor kinderen en jongeren met een complexe zorgnood is een nagel waar het CVTJ al langer op klopt. Jongeren met complex hulpvragen of een nood aan psychiatrische hulp, krijgen nog te vaak niet de juiste zorg. “Hoe kunnen we de instellingen en voorzieningen verder aanpassen aan hun noden in plaats van andersom?”, staat te lezen in het jaarverslag.
Een ander probleem dat al langer aansleept, is het onderwijsaanbod in gesloten instellingen. Ondanks inspanningen van de instellingen, is het onderwijsaanbod in de gesloten instellingen nog vaak te beperkt en leidt het niet tot diploma’s of certificaten. Dat probleem dreigt nog acuter te worden omdat er met het nieuwe jeugddelinquentierecht jongeren twee, vijf tot zelfs zeven jaar in een gesloten setting zullen zitten. De CVTJ hoopt dat er daarom werk gemaakt wordt van gelijke onderwijskansen. “Zorg dat jongeren in geslotenheid volwaardig onderwijs krijgen, met de mogelijkheid om diploma’s en certificaten te behalen”, klinkt het.
Vlaams minister van Welzijn Wouter Beke steunt alvast die oproep van de commissie. “Als je over reïntegratiekansen spreekt, dan speelt onderwijs een belangrijke, misschien de belangrijkste rol”, zo zegt Thierry Taverna, adjunct-kabinetschef van minister Beke. Volgens Taverna deelt ook minister van Onderwijs Ben Weyts die bekommernis en is het de bedoeling om “nog deze legislatuur een doorbraak te realiseren”.
Leerrecht
CD&V-parlementsleden Loes Vandromme en Katrien Schryvers doen alvast een paar voorstellen om het leerrecht in (gesloten) instellingen te verbeteren. Zo stelt Vandromme voor om het mogelijk te maken dat jongeren deelkwalificaties behalen. “We zouden voor deze jongeren ook individueel aangepaste curricula kunnen laten opmaken zodat ze een aangepast leertraject kunnen volgen,” zegt Vandromme.
Die piste kan volgens CD&V niet alleen interessant zijn voor jongeren in gesloten instellingen, maar ook voor jongeren die om de één of andere reden momenteel geen school hebben. Vandromme en Schryvers denken daarbij aan langdurige ziekte.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
88
Opnieuw Crevits, weer Weyts, of iemand anders? Heel wat partijen azen op post van onderwijsminister
-
98
“Kan moeilijk slecht nieuws verdragen”: afzwaaiende topman onderwijsinspectie haalt uit naar minister Ben Weyts
Lieven Viaene, afzwaaiende topman van de Vlaamse onderwijsinspectie, haalt vrijdag in de kranten van Mediahuis hard uit naar minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). De inspectie werd de afgelopen jaren “geremd in het benoemen wat er op het veld niet goed loopt”, lichtte Viaene zijn kritiek toe in ‘De Ochtend’ op VRT Radio 1. -
Onderwijsbonden starten dinsdag in Antwerpen met reeks van vijf actiedagen
De onderwijsvakbonden ACOD Onderwijs, COC en VSOA Onderwijs organiseren in mei vijf actiedagen uit onvrede met het rapport van de Commissie van Wijzen. Concreet organiseren ze op vijf verschillende dagen in vijf verschillende steden in alle Vlaamse provincies betogingen. Antwerpen is als eerste aan de beurt op dinsdag 7 mei. Daar start de actie om 10 uur op het Operaplein. -
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
-
PREMIUMPolitiek37
Gaan we naar een kortere zomervakantie? Vier Vlaamse partijen zijn al voorstander
Vooruit trekt in juni naar de kiezer met het voorstel om de zomervakantie in het onderwijs met twee weken in te krimpen. In ruil krijgen leerlingen een extra week vrij tijdens de krokus- en herfstvakantie. Een rondvraag van HLN leert dat vier van de zeven Vlaamse partijen voorstander zijn van een dergelijke hervorming. Pedagoog Pedro De Bruyckere ziet vooral voordelen voor kwetsbare leerlingen, maar er schuilt volgens hem ook een gevaar in een kortere zomervakantie. -
Weyts wil dove en slechthorende kinderen een plek geven op reguliere basisscholen
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) wil dove en slechthorende kinderen ook les laten krijgen in een gewone basisschool. Daarvoor ligt een decreet op tafel dat tweetalig onderwijs moet organiseren met Nederlands en daarnaast ook Vlaamse Gebarentaal (VGT). De minister voorziet daarvoor in inhoudelijke en financiële ondersteuning. Het plan werd maandag toegelicht tijdens een bezoek aan de basisschool Sint-Joris in Beernem, waar de mogelijkheden van tweetalig onderwijs al worden onderzocht. -
Jobat
Werken op een feestdag: hoeveel extra loon mag je verwachten?
-
67
De Stem van Freya Van den Bossche: “Kinderen van voltijds werkende ouders moeten voorrang krijgen in de kinderopvang”
-
PREMIUM64
Helft Vlaamse scholen krijgt zelf geen goed rapport van de inspectie: voor 23 scholen staat zelfs hun erkenning op het spel
Zorgwekkende conclusie uit het jaarverslag van de onderwijsinspectie: slechts de helft van alle Vlaamse scholen krijgt zelf een goed rapport. “We zien geen verbetering, integendeel”, zegt inspecteur-generaal Lieven Viaene. Hij maakt duidelijk wat de grootste pijnpunten zijn. “Er is zoveel afgekomen op de scholen dat ze door de bomen het bos niet meer zien.” -
PREMIUMHLN legt uit15
▶ “Voor de scholen is het heel belangrijk dat de resultaten van de Vlaamse toetsen niet publiek gemaakt worden”
Vanaf vandaag zullen alle leerlingen in het vierde leerjaar lager onderwijs en het tweede jaar secundair onderwijs voor het eerst de Vlaamse toetsen afleggen. Samen gaat het om meer dan 150.000 scholieren. Waarom zijn die testen nodig? Wat gebeurt er met de resultaten? En bestaat het risico dat ouders scholen gaan vergelijken op basis van de scores op die toetsen? Politiek journalist Astrid Roelandt beantwoordt vijf vragen in ‘HLN legt uit’. -
Independer
Alarmsysteem in je woning? Vraag dan korting aan je verzekeraar