Rode Kruis-vrijwilligers verkopen voor het eerst sinds start coronacrisis weer ongehinderd stickers

Voor het eerst sinds de start van de coronacrisis gaan er vanaf vandaag weer vrijwilligers van het Rode Kruis op pad om stickers te verkopen, zonder beperkingen. Na twee jaar die qua inkomsten tegenvielen, hoopt Rode Kruis-Vlaanderen opnieuw een mooi bedrag bijeen te krijgen. In 2019 leverde de stickerverkoop nog 3 miljoen euro op.  

De verkoop zal er voor het eerst dus weer uitzien zoals in pre-coronatijd. Vrijwilligers verkopen aan kruispunten en op parkings stickers. Rode Kruis-Vlaanderen hoopt met de sticker van Disneyland® Paris, dat dit jaar 30 jaar wordt, met Minnie Mouse erop een mooi bedrag in te zamelen. 

De voorbije twee jaar viel de verkoop tegen als gevolg van de coronamaatregelen. "In 2020 viel de opbrengst terug tot een kwart van een normaal jaar", legt woordvoerder Joachim Deman uit. "Vorig jaar was het al iets beter, maar zaten we nog steeds maar aan iets meer dan de helft van de normale inkomsten.  We willen nu weer aanknopen met het resultaat van 2019, dat was ongeveer 3 miljoen euro of zo’n 600.000 stickers."

De opbrengsten van de stickeractie gaan integraal naar de lokale Rode Kruisafdelingen in je eigen buurt. In totaal zijn er 228 lokale afdelingen. Vrijwilligers investeren hiermee in ambulances, interventiekledij, materiaal voor eerstehulpopleidingen en voor eerstehulpposten. "Het is enkel dankzij de steun van alle Vlamingen dat onze vrijwilligers mensen kunnen blijven helpen. Door die sticker te kopen, geeft je eigenlijk veel meer dan 5 euro", besluit Deman. 

De actie loopt van vandaag tot donderdag 5 mei. Je zal de Rode Kruisvrijwilligers onder meer vinden op kruispunten en op parkings van shoppingcenters en warenhuizen. De sticker zal ook te koop zijn bij verschillende lokale handelaars en online. 

"De stickers gaan al mee sinds 1983", zegt Joachim Deman, woordvoerder van Rode Kruis Vlaanderen:

Videospeler inladen...

De Rode Kruis-sticker, waarom? 

In de jaren 50 kreeg België steeds meer snelwegen.  Als gevolg daarvan steeg het aantal ongevallen en het Rode Kruis plaatste dan ook hulpposten langs de weg.

Om die extra kost te financieren, verkochten de vrijwilligers eerst wimpels die de autobestuurders aan de antenne van hun wagen konden hangen. Vanaf 1961 werden dat stickers. Dit verklaart dus ook hoe de traditie is ontstaan om dat te doen op kruispunten.

Pas in de jaren 80 kwamen de stickers met stripfiguren er, die intussen een traditie geworden zijn. De spits werd in 1983 afgebeten door de Smurfen. 

(Bron: Rode Kruis-Vlaanderen) 

Meest gelezen