Schadeclaim indienen bij Ryanair na staking verloopt moeizaam: "Het formulier loopt vast"

Na de recente stakingen bij luchtvaartmaatschappij Ryanair lukt het sommige passagiers niet om een schadevergoeding aan te vragen. "De Inspecteur" van Radio 2 krijgt klachten over de procedure. "Het lukt niet om online een eis tot vergoeding in te dienen." Ryanair zelf geeft voorlopig geen commentaar.Ā 

Vorig weekend was er een staking bij Ryanair. De actie trof duizenden passagiers.Ā Verschillende gedupeerden eisen een schadevergoeding omdat ze daar recht op hebben. Maar dat lukt niet, laten heel wat mensen weten aan De Inspecteur. "Ik wil niet alleen de terugbetaling van mijn vlucht", zegt onder andere Geertrui Vanrobaeys. "Ik heb ook recht op een schadevergoeding omdat mijn ticket werd geannuleerd. Maar ik kan die vergoeding niet aanvragen."

Gedupeerden moeten een eis tot schadevergoeding indienen via de website. Maar dat lukt niet volgens haar. "Het formulier van Ryanair loopt vast, ik krijg telkens een foutmelding. Uiteindelijk vind ik ook een formulier als ik via Google zoek, maar ook dat werkt niet. Je moet een claim per vlucht indienen, maar ikĀ kan de vluchten niet selecteren."

Ook George Van Nevel mailt dat hij de schadevergoeding niet kan aanvragen.Ā "Ik heb het gevoel dat ik om de tuin word geleid. Ryanair respecteert deĀ Europese passagiersrechten niet."

Gebrekkige communicatie

De Inspecteur krijgt ook klachten over de gebrekkige communicatie. Consumentenorganisatie Test Aankoop wijst erop dat de luchtvaartmaatschappij op dat vlak in de fout gaat.Ā "Ryanair is verplicht om passagiers goed te informerenĀ over hun rechten. De maatschappij moet die mensen ook duidelijk vertellen hoe ze een schadevergoeding kunnen aanvragen", zegt woordvoerder Simon November.

Dat dat niet gebeurt, blijkt ook uit het verhaal vanĀ Vicky Van den Bergh. "Ryanair heeft ons niet correct ingelicht over de procedures voor een terugbetaling en de eis tot schadevergoeding. We krijgen alleen een bericht met eenĀ link naar een Youtube-filmpje, waarin ze de schuld voor de staking bij het personeel leggen. Ik vind dat degoutant."Ā 

Klantendienst is een maat voor niks

Wie contact opneemt met de klantendienst, lijkt ook niet geholpen te worden. "Ryanair wil dat ik aantoon dat er problemen zijn met dat formulier en dat ik daarvoor een officiĆ«le klacht indien", zegt Geertrui Vanrobaeys. "Ik word niet verder geholpen met het indienen van mijn schadeclaim. En elke keer word ik teruggestuurd naar dat formulier dat niet werkt."Ā 

Simon November van Test Aankoop schrikt er niet van dat De Inspecteur klachten krijgt. "Wij krijgen er zelf ook veel. Die gaan over de moeilijke procedures, de gebrekkige communicatie en het gebrek aan transparantie. Het lijkt erop dat Ryanair de rechten van de consument niet respecteert."Ā 

In de zomer van 2018 waren er ook al stakingen bij Ryanair. "De maatschappijĀ weigerde toen om een compensatie te betalen. We weten dat het moeilijk is om Ryanair zover te krijgen dat het bedrijf de wetgeving respecteert."

Als een staking vooraf aangekondigd is, dan heb je recht op een compensatie.Ā "Je hebt recht op een vastgelegde compensatie van 250, 400 of 600 euro, afhankelijk van de afstand van je vlucht", zegt Test Aankoop. "Naast die compensatie heb je ook recht op de terugbetaling van je ticket. En je hebt ook recht op een vergoeding van eventuele bijkomende kosten zoals hotelovernachtingen en maaltijden."Ā 

CLI

Wat kan je nog doen?

Test Aankoop raadt gedupeerden aan om eerst een algemeneĀ klachtĀ in te dienen bij Ryanair.Ā 

"Stuur alle mogelijke bewijzen door zodat je kan aantonen dat je schade hebt geleden door de staking", zegt November. "Blijft Ryanair doof voor je klacht, dan kun je contact opnemen met Test Aankoop. We zullen proberen om de problemen in overleg met Ryanair op te lossen."

Je kunt ook een klacht indienen bij de Federale Overheidsdienst Economie via het meldpunt.belgie.be. Je kan ook terecht bij de Federale Overheidsdienst Mobiliteit.Ā 

Ryanair zelf is voorlopig niet bereikbaar voor een reactie.

Meest gelezen