Foto ter illustratie
2009 AP

"Vliegtuigcrash uit 2016 veroorzaakt door sigaret en verkeerde instelling op zuurstofmasker", zegt Frans onderzoek

De fatale brand in de cockpit van een vliegtuig van Egyptair in 2016 werd veroorzaakt door een sigaret en een zuurstofmasker dat verkeerd was ingesteld. Dat zou blijken uit een Frans onderzoek van luchtvaartexperten dat verstuurd is naar het Franse gerecht. Het vliegtuig stortte neer in de Middellandse zee na een hevige brand in de cockpit, alle 66Ā inzittenden kwamen om. Er werd lang gedacht aan een technisch defect, maar het zou nu toch om een menselijke fout gaan.

19 mei 2016. Vlucht MS804 van Egyptair is onderweg van Parijs naar de Egyptische hoofdstad CaĆÆro wanneer het plots van de radar verdwijnt. Het toestel stort neer in de Middellandse Zee, niemand van de 66 mensen aan boord overleeft de crash. Onder de slachtoffers vooral Egyptenaren en Fransen, maar ook Ć©Ć©n Vlaming.

In eerste instantie wordt aan een terroristische aanslag gedacht, maar al snel blijkt dat er brand was ontstaan in de cockpit van het toestel. Uit de officiƫle vluchtgegevens die automatisch werden uitgewisseld tussen de cockpit en het luchtvaartpersoneel op de grond bleek ook dat het rookalarm enkele minuten voor de crash was afgegaan. Er waren ook aanwijzingen van andere technische mankementen. Maar hoe de brand precies kon ontstaan, was lang een raadsel. Tot nu.

Volgens een onderzoek van het BEA, het Franse orgaan dat onderzoek doet naar ernstige vliegtuigongevallen, zou een sigaret in de cockpit in combinatie met een zuurstoflek de brand hebben veroorzaakt. Dat blijkt althans uit een vertrouwelijk rapport van het BEA dat verstuurd is naar het Franse gerecht en dat de Italiaanse krant "Corriere della sera" kon inkijken.

De conclusie van het rapport kan in elk geval kloppen, weet luchtvaartexpert en ex-piloot Tom Mertens. "In de cockpit hangt altijd een zuurstofmasker voor de piloot en de co-piloot voor als de druk in de cabine wegvalt", vertelt hij in "De wereld vandaag" op Radio 1.Ā 

Zuurstoflek was duidelijk te horen op de cockpitvoicerecorder

Tom Mertens, luchtvaartexpert en ex-piloot

"Normaal staan die zo ingesteld dat die enkel zuurstof geven als je inademt. Maar drie dagen voor de crash was dat zuurstofmasker blijkbaar vervangen en was het verkeerdelijk op een noodstand gezet, waarbij er zuurstof onder druk wordt vrijgegeven."Ā 

"In die stand kan er continu zuurstof lekken. Dat in combinatie met een sigaret, of zelfs een kleine vonk, kan een hevige steekvlam en brand veroorzaken. Zoiets krijg je niet geblust. Ze hebben de brand nog proberen te blussen, maar dat is niet gelukt", zegt Mertens. Op het moment van de crash was het bij EgyptAir nog niet verboden om te roken aan boord.

Herbeluister het volledige gesprek met luchtvaarexpert Tom Mertens uit "De wereld vandaag" op Radio 1:

Het BEA kwam tot deze conclusie door de cockpitvoicerecorder te analyseren. Dat is Ć©Ć©n van de twee zogenoemde zwarte dozen die werden teruggevonden na de crash.Ā 

"Daarop worden alle geluiden en gesprekken van in de cockpit opgenomen. Alle microfoons zijn ook rechtstreeks aangesloten op die cockpitvoicerecorder. En in zo'n zuurstofmasker zit natuurlijk ook een microfoon", weet Mertens.Ā 

"Op de cockpitvoicerecorder zou het geluid van dat ontsnappende zuurstof duidelijk te horen zijn geweest. Alles wijst er dus op dat het zuurstofmasker aan de oorzaak ligt van die brand in de cockpit."

De Egyptische autoriteiten zouden nooit een definitief rapport hebben opgemaakt over de vliegtuigcrash. EgyptAir zou niet hebben willen reageren op de conclusies van het Franse onderzoek, meldt de Italiaanse krant die het rapport kon inkijken.

Meest gelezen