Meer en meer klachten over pakjes die gestolen worden: wat moet je in zo’n geval doen?

De ombudsdienst voor de postsector ontvangt jaarlijks 1.075 klachten over verdwenen pakjes. Meer dan eens gaat het over diefstal. Wat kan je doen als een dief aan de haal gaat met je pakje?

Uit een reportage van VTM Nieuws blijkt dat pakjesbezorgers almaar vaker het postpakket gewoon voor de deur leggen. Het komt dan ook als geen verrassing dat zo’n pakje soms gestolen wordt. In een interview met de nieuwszender erkent Ronny Van Gossum van de ombudsdienst voor de postsector dat het aantal klachten over verdwenen pakjes toeneemt. De ombudsman krijgt daar jaarlijks 1.075 klachten over.

Wat kan je in zo’n geval doen?

Als consument word je in het geval van een verdwenen beschermd door de wet. De verzender is verantwoordelijk voor een correcte levering van je bestelling. De bewijslast ligt dan ook bij de verzender. Die onderneming moet met andere woorden bewijzen dat je het pakje wel hebt ontvangen.

Als particulier is het doorgaans niet mogelijk om voor een verloren pakje rechtstreeks een klacht in te dienen bij de bezorger. Je moet daarom contact opnemen met de verkoper. “Dat is immers de partij waar je een contract mee hebt afgesloten. De verzender neemt vervolgens contact op met de pakjesbezorger. Die laatste regelt dan onderling de compensatie”, verduidelijkt Thierry Vanelslander, transporteconoom aan de Universiteit van Antwerpen, aan VTM Nieuws. De verkoper zal je dan het geld terugbetalen of je bestelling opnieuw verzenden.

Wat bij een defect?

Indien het pakje beschadigd is of niet naar behoren werkt, moet je de verkoper zo snel mogelijk op de hoogte brengen. Je geniet hoe dan ook van twee jaar garantie. In de wet staat dat de verkoper verantwoordelijk is voor elk defect dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar. Die garantieperiode gaat in zodra je het pakje hebt ontvangen.

Je moet het probleem wel zo snel mogelijk melden aan de verkoper, hooguit twee maanden nadat je het hebt vastgesteld. Indien je het defect vaststelt binnen de zes maanden moet je overigens geen bewijs leveren aan de verkoper. De bewijslast ligt in dat geval dus bij de partij die het product heeft verkocht. Tijdens de resterende 18 maanden van de wettelijke garantie moet jij, op vraag van de verkoper, bewijzen dat het defect te wijten is aan een fabrieksfout.

Niet onbelangrijk: de wettelijke garantie geldt enkel voor verkopen gedaan door een professionele verkoper. De garantieregeling kan dus niet ingeroepen worden bij transacties tussen consumenten onderling. Ook aankopen gedaan door rechtspersonen vallen niet onder die bescherming. In dat geval kan er een beroep gedaan worden op het regime van de ernstige verborgen gebreken.

(am)

Meer