Steinerscholieren presteren minder goed in hoger onderwijs
Afgestudeerden uit het Steineronderwijs nemen minder deel aan het hoger onderwijs en presteren daar ook zwakker dan gemiddeld. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Belang-parlementslid Roosmarijn Beckers heeft opgevraagd bij minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA).
Uit de cijfers die Beckers heeft opgevraagd, blijkt dat er minder afgestudeerden van Steinerscholen doorstromen naar het hoger onderwijs. Zo startte slechts 83 procent van de leerlingen die tussen de schooljaren 2014-2015 en 2019-2020 afstudeerden aan een ASO-school van het Steineronderwijs een bacheloropleiding. Voor andere ASO-leerlingen uit die periode was de participatiegraad 96,5 procent.
Ook startten Steinerleerlingen veel minder aan een academische bachelor dan hun collega’s uit andere scholen (45 procent bij Steinerleerlingen, terwijl dit bij ASO-leerlingen in die periode op 69 procent ligt).
Daarnaast blijken de Steinerstudenten in het hoger onderwijs ook een lager studierendement te hebben. Dat rendement is de verhouding van het aantal verworven studiepunten tegenover het totaal aantal opgenomen studiepunten. Het studierendement van Steineralumni lag met 71 procent in de professionele en 66 procent in de academische bachelors duidelijk onder de Vlaamse gemiddeldes van ASO-alumni van respectievelijk 82 procent en 69 procent.
“Centrale proeven”
Vlaams Belang-parlementslid Beckers reageert “verontrust” op de cijfers. “Zolang de Vlaamse centrale proeven van minister Weyts nog niet zijn ingevoerd, blijft het studiesucces in het hoger onderwijs de belangrijkste indicator om de onderwijskwaliteit aan af te meten en hier schiet het Steineronderwijs al jaren tekort. Toch zijn hun leerlingenaantallen de laatste vijf jaar met een vijfde gestegen”, klinkt het.
Vandaag wordt in de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement gestemd over de afwijkende eindtermen voor de tweede en derde graad secundair onderwijs van het Steineronderwijs. Vlaams Belang verzet zich tegen die afwijkende eindtermen en zal, net als bij de afwijking voor de eindtermen in de eerste graad, tegen stemmen. “Scholen mogen zelf hun pedagogisch project bepalen en daar zijn we niet tegen”, zegt Beckers. “Maar ze moeten wel de eindtermen respecteren waarvan we verwachten dat iedere leerling in Vlaanderen die onder de knie heeft.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Akkoord over nieuwe minimumdoelen eerste graad secundair onderwijs en zevende jaar bso
-
HLN Shop
Pretpark (extra voordelig) meepikken vóór de grote drukte? Vier hoogvliegers voor de hele familie op een rij
De lente is het moment bij uitstek om een pretpark op de planning te zetten. De grote stormloop tijdens de zomervakantie blijft nog even uit, en vaak zit ook het weer uitstekend mee. Rest de vraag in welk pretpark jij het meeste fun beleeft. HLN Shop stipt vier kansmakers aan in vier provincies en vertelt waarom en voor wie ze niet te missen zijn. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
-
Steinerscholen krijgen afwijkende eindtermen voor tweede en derde graad
-
PREMIUMHLN legt uit15
▶ “Voor de scholen is het heel belangrijk dat de resultaten van de Vlaamse toetsen niet publiek gemaakt worden”
Vanaf vandaag zullen alle leerlingen in het vierde leerjaar lager onderwijs en het tweede jaar secundair onderwijs voor het eerst de Vlaamse toetsen afleggen. Samen gaat het om meer dan 150.000 scholieren. Waarom zijn die testen nodig? Wat gebeurt er met de resultaten? En bestaat het risico dat ouders scholen gaan vergelijken op basis van de scores op die toetsen? Politiek journalist Astrid Roelandt beantwoordt vijf vragen in ‘HLN legt uit’. -
Netwerk tegen Armoede wil maximumfactuur in onderwijs: “Studiekeuze mag niet afhangen van de portemonnee van je ouders”
Schoolkosten moeten beperkt blijven om het onderwijs betaalbaar en toegankelijk te maken voor iedereen. Daarom pleit Netwerk tegen Armoede voor een maximumfactuur in het secundair onderwijs. Het onderwijs kan een uitweg bieden uit armoede, maar momenteel wordt die rol niet vervuld. “Voor één op de acht kinderen in Vlaanderen die opgroeien in armoede, biedt ons onderwijs niet de kans tot maximale zelfontplooiing”, luidt het. De politieke partij Vooruit denkt daar hetzelfde over. -
67
De Stem van Freya Van den Bossche: “Kinderen van voltijds werkende ouders moeten voorrang krijgen in de kinderopvang”
-
PREMIUM106
RECONSTRUCTIE. Dit is het rapport dat Ben Weyts tijdens de coronapandemie achterhield: “Niet publiceren, zeer risicovol”
-
PREMIUM64
Helft Vlaamse scholen krijgt zelf geen goed rapport van de inspectie: voor 23 scholen staat zelfs hun erkenning op het spel
Zorgwekkende conclusie uit het jaarverslag van de onderwijsinspectie: slechts de helft van alle Vlaamse scholen krijgt zelf een goed rapport. “We zien geen verbetering, integendeel”, zegt inspecteur-generaal Lieven Viaene. Hij maakt duidelijk wat de grootste pijnpunten zijn. “Er is zoveel afgekomen op de scholen dat ze door de bomen het bos niet meer zien.” -
14
Verpleegkundestudenten eisen structurele onkostenvergoeding: “Verlies studenten door gebrek aan financiële steun zou spijtig zijn”
De Vlaamse Vereniging van Studenten (VVS) en de beroepsorganisatie Netwerk Verpleegkunde eisen een structurele oplossing voor de onkostenvergoeding van vierdejaarsstudenten verpleegkunde. Nu moeten de studenten nog te vaak bang afwachten of ze al dan niet een vergoeding krijgen. -
Spaargids.be
AXA Bank verdwijnt volgende maand definitief: hoe gebeurt de overname door Crelan concreet?