Direct naar artikelinhoud
NieuwsNMBS

Goedkopere treinrit tijdens de daluren wordt mogelijk

Goedkopere treinrit tijdens de daluren wordt mogelijk
Beeld Eric de Mildt

Goedkopere tickets tijdens de daluren, meer ochtend- en avondtreinen en een betere toegankelijkheid van stations. Die afspraken worden vastgelegd in het nieuwe beheerscontract van de NMBS, dat vandaag wordt voorgelegd aan de raad van bestuur.

Spoorbaas Sophie Dutordoir licht het akkoord vandaag toe aan de bestuursleden van de NMBS. Ze onderhandelde er een jaar over met federaal voogdijminister Georges Gilkinet (Ecolo). Dat was geen makkelijke opdracht, want het zogenaamde ‘openbaredienstcontract’ legt vast welke eisen de overheid de komende tien jaar aan de NMBS oplegt in ruil voor haar subsidies. Dit document klikt het spoorbeleid vast van 2023 tot 2032.

Opvallend is dat de NMBS de vrijheid krijgt om een aantal treintarieven zelf te gaan bepalen. Concreet worden er twee categorieën gecreëerd: vaste en flexibele tarieven. De vaste tarieven moeten garanderen dat een aantal basisdiensten voor iedereen beschikbaar blijven. Denk aan het standaardticket in tweede klasse en de voordeeltarieven voor bepaalde doelgroepen, zoals jongeren, ouderen en mensen die het financieel niet breed hebben. Daar wil Gilkinet niet aan raken.

Andere tarieven mag de NMBS wel autonoom gaan bepalen. Zo mag ze lagere tarieven invoeren tijdens de daluren, zodat de drukte op de treinen doorheen de dag wordt gespreid. Ook mag ze interessante formules lanceren voor bepaalde doelgroepen, zoals voor toeristen of eersteklassereizigers. Volgens bronnen dicht bij het overleg mag de NMBS zelf kiezen hoe creatief ze daarin wil gaan. De spoorwegmaatschappij is al tien jaar vragende partij voor meer commerciële vrijheid.

Een andere afspraak is dat de NMBS meer treinen moet laten rijden, zeker op erg vroege en erg late uren. Ook tijdens de weekends moest het aantal verbindingen omhoog. Dat moet het onder andere makkelijker maken om na een concert of een avondje uit weer thuis te geraken. De groenen drongen daarop aan binnen de regering. 

Daarnaast moeten stations beter toegankelijk worden. Dan gaat het onder meer over een betere service voor minder mobiele reizigers, maar ook over de veiligheid en het onthaal in stations. Als de NMBS deze doelstellingen niet haalt, wordt er een sanctiemechanisme toegepast.

Dutordoir noch Gilkinet willen voorlopig commentaar geven op de inhoud van het openbaredienstcontract. Ze willen de onderhandelingen niet bemoeilijken, klinkt het. Na het overleg tussen hen volgt ook nog een overleg binnen de regering. Het vorige contract dateert al uit 2008. Verschillende pogingen om dat te vernieuwen strandden telkens vanwege politieke strubbelingen. Sindsdien zit het spoor in lopende zaken.