Beroemde DeLorean uit ‘Back to the Future’ keert terug als elektrische auto
Een van de hoofdrolspelers uit de filmtrilogie ‘Back to the Future’ is een grijze DeLorean DMC. Het roemruchte sportwagenmerk ging in 1983 failliet, maar is nu terug met een elektrisch model.
De DeLorean is terug! Nu ja, terug: feitelijk deelt het wedergeboren DMC alleen de naam met het oorspronkelijke bedrijf, dat is opgericht door de in Liverpool geboren ingenieur Stephen Wynne. Gelukkig werd voor het nieuwe model wel weer de hulp ingeroepen van Giorgetto Giugiaro’s ItalDesign. Het Italiaanse ontwerpbureau schetste ook het oorspronkelijke model met zijn kenmerkende vleugeldeuren en roestvrijstalen carrosserie.
Desondanks lijkt de nieuwe auto minder op het model uit ‘Back to the future’ dan verwacht. De vijf meter lange, aerodynamische body vertoont weinig overeenkomsten met de vierkante vormen van het origineel. Gebleven zijn echter de vleugeldeuren, de multispaaks wielen met grote diameter, de louvres op de achterruit en de rechte schouderlijn die rondom de carrosserie loopt. Het interieur is voorzien van vier losse stoelen en een digitaal instrumentenpaneel, plus een tweede, kleiner touchscreen voor het infotainment.
480 kilometer actieradius
Het instapmodel krijgt een 100 kWh-accupakket dat een bereik van meer dan 480 kilometer mogelijk moet maken. Twee motoren drijven alle vier de wielen aan en dat moet leiden tot een acceleratie van 0 naar 100 kilometer per uur in iets meer dan 3 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. De auto gaat in de VS naar verwachting 175.000 dollar kosten (162.000 euro). De productie van de auto met de naam Alpha 5 zal naar verwachting plaatsvinden in de fabriek van San Antonio in de staat Texas van DMC.
De originele DeLorean was een wigvormige auto met roestvrijstalen carrosseriepanelen en vleugeldeuren om gemakkelijk in- en uitstappen mogelijk te maken voor grote bestuurders. De futuristisch uitziende auto leek een enorme hit te worden, maar het succes duurde maar kort. Dat kwam deels door de prestaties. De auto was voorzien van een teleurstellende 130 pk sterke V6-motor, waardoor de auto nooit de prestaties leverde die zijn uiterlijk beloofde.
Klassiekers
Er waren plannen voor een 250 pk sterke turbomotor, maar voordat die er was, ging het bedrijf failliet. Oprichter John Delorean werd later nog aangeklaagd wegens vermeende cocaïnesmokkel om zijn bedrijf te redden. Er zijn in totaal ongeveer negenduizend DeLoreans gemaakt tussen 1981 en 1983. Daarvan zijn er nog zo'n zesduizend over. In 1985 kwam de film ‘Back to the Future’ uit met hoofdrolspeler Michael J. Fox. Inmiddels zijn DeLoreans gezochte klassiekers.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
België bij landen met meeste laadpunten in Europa: hoeveel zijn er in Frankrijk en Spanje?
-
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
Bij de ene auto moet je aan de linkerkant tanken, bij de andere auto aan de rechterkant. Waarom verschilt dat soms? Mobiliteitsorganisatie VAB zocht het uit, en tipt hoe je achter het stuur in één oogopslag ziet waar je tank zit. -
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
Op de ‘wang’ van een band staat een serie cijfers en letters waarvan veel automobilisten niet weten wat ze precies betekenen. Tijd om daar verandering in te brengen want je kan er behoorlijk veel nuttige informatie vinden als je weet waar je op moet letten. De leeftijd bijvoorbeeld. Dat is handig om te weten, ook als je ‘nieuwe’ banden koopt. Die kunnen weliswaar ongebruikt zijn, maar soms ook al jaren oud. Dit zijn de zeven belangrijkste zaken die staan afgebeeld op je autoband. -
-
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
-
Winst Duitse autobouwers Mercedes en Volkswagen keldert
De Duitse autobouwers Mercedes-Benz en Volkswagen zagen de verkoopcijfers van hun auto’s - en daarmee ook de winst - flink dalen in de eerste drie maanden van het jaar. Dat komt onder andere door de “matige vraag” naar elektrische auto’s volgens Mercedes. “Zoals verwacht begint het jaar traag”, zegt financieel topman Arno Antlitz van Volkswagen. -
PREMIUM
Rijd je met een van deze wagens? Let op voor problemen met distributieketting: “Schade kan zo hoog oplopen dat herstelling niet de moeite is”
Een distributieketting die de geest geeft kan duizenden euro’s kosten. Maar wat doet zo’n ketting eigenlijk? Hoe weet je of je ze moet vervangen? En zijn er automerken die extra gevoelig zijn voor slijtage? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft uitleg: “Als je dit hoort, moet je actie ondernemen”. -
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
-
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
-
Spaargids.be
Wat mag jij wel/niet doen met het geld op de rekening van je kind?
Het is de vrees van heel wat ouders: je hebt jarenlang flink voor je kinderen gespaard, maar eens ze 18 zijn, doen ze het verzamelde geld meteen op. En dan niet per se aan - in jouw ogen alvast - nuttige zaken. Hoe kan je dit vermijden? Spaargids.be geeft advies. -
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
7 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerMarjan Frankie
Rudy Moerloos
louis van hoeylandt
John Stahl
Nathalie Laporte