“De stad Peer reserveert met 10 miljoen euro een groot deel van het budget voor de fietser. De stad zet resoluut in op het aanpakken van knelpunten op schoolroutes en het wegwerken van onveilige situaties in schoolomgevingen”, luidde de motivatie  © gvb

Limburg triomfeert als fietsparadijs: Lommel en Peer winnen titel van ‘Fietsstad’

Lommel/Peer -

Limburg gooit hoge ogen op het Fietscongres in Deinze. Lommel en Peer kregen er naast Mechelen de titel Fietsstad uit handen van minister Lydia Peeters. Dit is een belangrijke erkenning voor het aanwezige fietsaanbod.

De verkiezing van Fietsgemeente- of stad is een initiatief van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde in samenwerking met de Fietsersbond. Voor de tweede keer werd via een publieksbevraging nagegaan in welke gemeenten het aangenaam fietsen is. Dat leverde 9 genomineerde gemeenten op die werden verdeeld over 3 categorieën volgens inwonersaantal. Een studiebureau, aangesteld door de VSV, bezocht de 9 genomineerde gemeenten voor een terreinonderzoek. Hun bevindingen hebben nu geleid tot drie winnaars. In de categorie 2 van gemeenten tussen 20.000 en 50.000 inwoners ging Lommel met de hoofdprijs lopen.

“In Lommel heerst er een echte fietscultuur die ondersteund wordt door tal van campagnes voor diverse doelgroepen, de voorbeeldrol van het stadsbestuur en de communicatie hierover naar de burgers toe. Lommel zet systematisch in op het voorzien van kwalitatieve fietsenstallingen in het straatbeeld. Ook de opmaak van schoolroutekaarten voor elke school springt erg in het oog. De stad maakt gedurfde keuzes om een shift van autogebruik naar de fietsgebruik te bewerkstelligen. De samenwerking rond de Lommelse fietsboulevard moet het pronkstuk worden van deze legislatuur”, luidde de motivatie.  

Peer

In de categorie 3 voor gemeenten met minder dan 20.000 inwoners schoot Peer de hoofdvogel af. “De stad Peer reserveert met 10 miljoen euro een groot deel van het budget voor de fietser. De stad zet resoluut in op het aanpakken van knelpunten op schoolroutes en het wegwerken van onveilige situaties in schoolomgevingen. Door de invoering van fietszones en de realisatie van fietsstraten op belangrijke verbindingsstraten komt een veilig fietsnetwerk tot stand. Ook is er traditie in maatregelen met een ludieke insteek Informatieborden voor fietsers, een telpaal met display op de Markt en een interactieve kaart van fietsknelpunten zorgen voor overtuigende communicatie”, luidde enkele argumenten voor de winst. In de eerste categorie voor steden met meer dan 50.000 inwoners ging Mechelen met de hoogste eer lopen.

De winnaars krijgen vanwege de Vlaamse overheid een subsidie van 50.000 euro die ze kunnen investeren in fietsvoorzieningen.

 ©  Gvb

 ©  Gvb

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer