Antwerpse winkels testen nieuwe technologieën uit, robots en digitale schermen helpen klanten bij het shoppen

Tussen het Operaplein en de Groenplaats in Antwerpen testen kleine handelaars verschillende nieuwigheden uit. Met robots, digitale schermen en QR-tags kunnen fysieke winkels zichzelf aantrekkelijker maken en meer klanten lokken. De stad Antwerpen hoopt zich zo te profileren als winkelstad van de toekomst.

In samenwerking met de Thomas More hogeschool en gesteund door de Vlaamse overheid en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling wil de stad Antwerpen met het project “Smart Retail Area” meer klanten naar de winkels lokken. 

“Nieuwe, slimme technologieën maken het makkelijker voor klanten en succesvoller voor lokale handelaars”, zegt schepen voor Middenstand Koen Kennis (N-VA). “Zo blijven we aantrekkelijk als handelsplek en winkelstad. Nu is er een combinatie van online en fysiek winkelen en met dit project brengen we dat dichter bij elkaar.”

"Mensen blijven nood hebben aan fysiek shoppen", zegt schepen voor Middenstand Koen Kennis:

Videospeler inladen...

Stadsgids Tanguy Ottomer stak een wandelroute in elkaar met de twaalf winkels die digitale toepassingen hebben. “We hebben een robotje in een Nespresso-zaak, interactieve schermen, interactie met sociale media en nog veel meer”, zegt Tanguy. “Die staan niet alleen op de Meir, maar ook op de Wilde Zee, de Kammenstraat en zelfs op het Zuid.”

Ik geloof nog steeds in het fysieke winkelen en op deze manier maken we dat veel aantrekkelijker
Tanguy Ottomer, stadsgids

Volgens Ottomer moet de stad nu mee op de digitale trein springen. “De wereld evolueert snel en Antwerpse kleinhandelaars kunnen dat niet altijd even goed volgen. Daarom dat we vanuit de stad hieraan meewerken. Ik geloof nog altijd in het fysieke winkelen, ik moet zelf ook kleren kunnen voelen. Het is belangrijk dat we als shoppingstad mee zijn met het digitale aspect en het winkelen aantrekkelijker maken.” 

Toch hadden we liever de echte George Clooney in onze zaak zien staan

Christy Moerkerke, medewerker Nespresso

In de Nespresso-winkel over de Stadsfeestzaal loopt een robotje rond om klanten te helpen. “De robot George helpt ons met de dagelijkse gang van zaken. Wij hebben hier een zelfservice en de robot bedient daarbij de klanten”, zegt medewerker Christy Moerkerke. “Zeker voor gezinnen met kinderen is het leuk om de interactie te zien. Alleen hadden wij liever de echte George Clooney hier zien staan (lacht)."

Ook bij Monar en Clothes in de Everdijstraat doen ze mee met "Smart Retail Area". “Er staat hier een scherm met instagramposts waarin we onze nieuwe collectie presenteren en wat we allemaal te bieden hebben”, zegt medewerker Anton Mol. “Zo kunnen mensen op sociale media meteen zien wat ze willen kopen en dat maakt dat we op een directere manier de verkoop kunnen behandelen en beter kunnen connecteren met onze klanten.”

Het Smart Retail Area-project loopt nog tot eind 2022. Tot het einde van de zomer kunnen klanten de slimme retail-toepassingen zelf ontdekken.

Meest gelezen