James Arthur Gekiere

Colruyt ziet winst nog harder zakken dan gevreesd, retailexpert: "Altijd de goedkoopste zijn, is onmogelijk geworden"

Winkelgroep Colruyt heeft het voorbije boekjaar veel minder winst geboekt dan verwacht. Dat blijkt uit de jaarcijfers van het bedrijf. De bedrijfswinst daalde met bijna 30 procent tot 375 miljoen euro. Ook de beurswaarde van Colruyt is gekelderd. De supermarktgroep wijst naar de hoge inflatie en de stijgende concurrentie op de markt. De groep verwacht ook dit boekjaar een verdere winstdaling. "De laagsteprijsgarantie van Colruyt staat onder druk", zegt retailexpert Jorg Snoeck.

Het marktaandeel en de omzet van Colruyt Group zijn licht gestegen, toch heeft de grootste supermarktketen van ons land het moeilijk. De winst daalde met 28,3 procent, veel meer dan analisten verwacht hadden. De winkelgroep ziet ook dit boekjaar somber in.

"Colruyt zit eigenlijk constant in gevecht met zijn laagsteprijsgarantie", zegt Jorg Snoeck van RetailDetail in "De wereld vandaag" op Radio 1. "Colruyt wil tonen dat ze nog altijd staan voor de laagste prijs, daar willen ze klanten mee winnen en dat lukt hen ook. Maar dat kost hen ook veel geld. Daardoor komt de winst zwaar onder druk te staan."

Herbeluister het volledige gesprek over de jaarresultaten van Colruyt met Jorg Snoeck uit "De wereld vandaag" op Radio 1:

Colruyt verwijst in zijn jaarverslag naar de coronamaatregelen en de gevolgen die dat heeft gehad op de volumes in de rekken. "Ook nam deĀ competitiviteit op de markt sterk toe, zowel op vlak van prijs als promoties. Daarbovenop werden de laatste maanden van het boekjaar vooral gekenmerkt door een uitdagende macro-economische omgeving met hoge inflatie", zo staat te lezen.

Laagsteprijsgarantie zorgt ervoor dat Colruyt gestegen kosten niet kan doorrekenen aan de klant

Steven Rombaut, financieel journalist VRT NWS

"Colruyt moet van alsmaar meer producten de prijzen verlagen, omdat er meer concurrentie is", zegt VRT NWS-journalist Steven Rombaut. "Denk maar aan de Nederlandse supermarktketen Albert Heijn die meer en meer winkels opent in ons land en dus ook druk uitoefent op de prijzen en de winst van Colruyt."

"Tegelijkertijd ziet Colruyt de kosten fors stijgen door de hoge inflatie. Denk aan de loonindexeringen van het personeel door de hoge inflatie. En net door hun laagsteprijsgarantie kunnen ze die gestegen kosten niet altijd doorrekenen aan hun klanten."

"Altijd de laagste prijs garanderen, is vandaag eigenlijk onmogelijk geworden", zegt Jorg Snoeck. "Colruyt is dezelfde gebleven, maar de wereld is versneld. Colruyt denkt altijd heel goed na op voorhand, maar vandaag moet je eigenlijk doen, daarna leren van je fouten en dan aanpassen."

Colruyt verlaagt voor het eerst in jaren ook zijn dividend.Ā Het keert bruto nog 1,10 euro per aandeel uit. Een jaar eerder ging het nog om 1,47 euro.

Meest gelezen