Hitte in aantocht: dit zijn de zeven meest gemaakte fouten tijdens het rijden
Het is opnieuw erg warm. Volgende week voorspelt het KMI zelfs temperaturen boven de 37 graden in ons land. Die hitte heeft ook gevolgen voor het rijden met de auto. Dit zijn de meest gemaakte fouten bij extreme hitte.
1. Niet ventileren
Vooral bij goedkopere auto’s duurt het een eeuwigheid voordat de airconditioning een ongeventileerde auto afkoelt. Daarom moet eerst de hitte eruit: open kortstondig de deuren en/of alle ramen tijdens het wegrijden, dan heeft het systeem het makkelijker. Vervolgens de ramen sluiten en eventueel enkele minuten de ventilatie op recirculeren zetten. Dan koelt het systeem namelijk alleen de lucht in de auto en dat gaat sneller dan met hete buitenlucht. Eigenaren van een plug-in hybride of elektrische auto kunnen meestal hun auto op afstand laten afkoelen via een app.
2. Airco te koud zetten
Het verschil tussen buiten- en binnenlucht mag idealiter niet meer dan zo’n 8 graden Celsius zijn. Een airco-instelling van rond de 20 tot 22 graden is ideaal. Mensen die problemen hebben met hun bloedsomloop kunnen zelfs flauwvallen als de overgang tussen warm en koud te groot is. In de regel volstaat een maximaal verschil van vijf graden tussen binnen en buiten. Dat is ook beter voor het brandstofverbruik. Schakel vlak voor het uitstappen de airconditioning uit. Dat helpt om de overgang van koud naar warm te verkleinen.
3. Koelluchtstroom rechtstreeks op je lichaam richten
Het is bewezen dat kou verkoudheidsvirussen helpt om verkoudheid te veroorzaken. Hoe goed het in het begin ook aanvoelt, je moet daarom de koelluchtstroom van het airconditioningsysteem niet direct op je lichaam richten. Dit kan spierklachten veroorzaken, zoals een stijve nek, maar vergroot ook de kans op een verkoudheid. Want hoewel kou alleen geen verkoudheid veroorzaakt, is de kans daarop groter naarmate het lichaamsoppervlak kouder is.
4. Levende wezens achterlaten in je auto
Of het nu een klein kind of een hond is: als de buitentemperatuur hoog is, mag je nooit een levend wezen in de auto achterlaten. Zelfs niet voor vijf minuten en in de schaduw (het wordt zelfs zonder zon erg warm). Auto’s zijn als kassen, in de zon loopt de temperatuur binnen al snel op tot 60 tot 80 graden. Een folie achter de ruit of een enigszins geopend raam verandert daar weinig aan.
5. Rijden op blote voeten of slippers
Je mag blootsvoets rijden in een auto, maar je moet te allen tijde de auto onder controle hebben - en blootsvoets remmen helpt dan niet. Ook het dragen van slippers of hoge hakken kan een crash veroorzaken omdat er vaak te weinig remdruk uitgeoefend kan worden. In sommige Europese landen kun je een boete krijgen wanneer je slippers draagt, in België kan het leiden tot problemen met je verzekeraar als er iets gebeurt.
6. Het negeren van dode insecten op je lak
Als je de voorruit van insectenresten ontdoet na een lange rit op de snelweg, zorg je op voorbeeldige wijze voor een helder zicht - al was het maar omdat er anders een waas ontstaat in de regen door de reinigingsadditieven in de ruitenwisservloeistof. Maar de lak is ook blij met een wasbeurt, want anders verbrandt de zomerzon de insectenresten totdat er een soort kraterlandschap ontstaat dat alleen tegen hoge kosten kan worden hersteld.
7. Aanpassen van je bandenspanning
Als je je bandenspanning controleert na het rijden in de hitte, moet je niet schrikken van de hoge waarden en mag je geen lucht laten ontsnappen: de druk stijgt met 0,1 bar per tien graden en met warme banden zelfs met 0,2 tot 0,4 bar. Wanneer je nu lucht laat ontsnappen en de standaarddruk kiest, heb je later bij koude banden en koeler weer vaak een te lage bandenspanning.
8. Waterflesje in je auto achterlaten
Water meenemen in de auto is zeer verstandig, maar je kunt beter geen lege waterflesjes in de auto laten slingeren. Bij tropische temperaturen warmt een waterfles op, waarna hij als vergrootglas kan gaan werken. De (gloeiend hete) stralen van de zon worden dan gebundeld, waardoor de temperatuur in het brandpunt zo hoog wordt dat er gaatjes in de stoel kunnen branden. Minder waarschijnlijk, maar niet onmogelijk: een waterflesje kan zelfs een brand in je auto veroorzaken. Dat gebeurde in 2017 bijvoorbeeld in het Amerikaanse Idaho.
Wapen je tegen de hittegolf. Lees nog meer adviezen van experts in dit dossier.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
-
Gouden Giro2
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
Zaterdag is het eindelijk zover: dan gaat de Ronde van Italië van start. Onze analist Michel Wuyts kijkt ook nu weer in zijn glazen bol. Ben jij het eens met Wuyts of denk je er helemaal anders over? Bewijs dat je de grootste kenner bent met de Gouden Giro en maak kans op 5.000 euro cash en nog heel wat andere prachtige prijzen dankzij HLN. -
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
Er komen meer en meer controles op het gebruik van de gsm in de auto. Maar welke boetes riskeer je? Wat valt er allemaal onder handsfree bellen? En wat is het verschil met je autoradio bedienen? Independer.be zoekt het uit. -
-
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
-
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
Kan je terras nog een opknapbeurt gebruiken vooraleer je er heerlijk kan vertoeven? Dan is het reinigen een mooie eerste stap. Met deze onderhoudstips van bouwsite Livios ben jij helemaal klaar voor de lentezon. -
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
Wie een auto wil kopen, maakt (meestal) een proefrit. Ook al duurt die al bij al niet lang, zo’n tochtje geeft je meteen een goed idee van wat de wagen waard is en hoe je je voelt achter het stuur. Independer.be geeft een handvol gouden tips om op te letten tijdens die rit, ook in verband met je verzekering. -
“Kritieke veiligheidskloof” bij Autopilot van Tesla gelinkt aan honderden ongevallen
-
Jobat
Werken op een feestdag: hoeveel extra loon mag je verwachten?
-
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
Wie vandaag de weg op gaat met winterbanden, vraagt zich misschien af of het niet stilaan tijd is om die te laten vervangen. Want verslijt het rubber niet veel te snel bij dit lenteweer? Wanneer verwachten bandencentrales de voorjaarsdrukte? En hoe weet je of je niet te veel betaalt voor zo’n bandenwissel? We vragen het aan Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO en Kristof Donckers van Bandencentrale Donckers. -
PREMIUM
Wie nog fiscaal voordeel wil, moet snel zijn. Maar is een laadpaal thuis de moeite en hoeveel betaal je ervoor?
Steeds meer Vlamingen rijden elektrisch. Een groeispurt die ook z’n gevolgen heeft voor de vraag naar én het aanbod van laadoplossingen. Tot 31 augustus kan je je eigen laadpaal nog aftrekken van je belastingen. Maar wat kost dat nu eigenlijk, zo’n laadpaal? En met welke extra investeringen moet je rekening houden? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn overloopt de belangrijkste vragen. -
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico