Foto: Radio 2

Leerlingen uit Mechelse technische scholen maken maquette van Sint-Romboutskathedraal

Twee jaar lang heeft een aantal leerlingen van de Technische School Mechelen gewerkt aan een maquette van de Sint-Romboutskathedraal. Dat deden ze samen met hun leerkracht hout- en bouwtechnieken op de campus “Onder den Toren”.

Met een hoogte en een lengte van maar liefst één meter staat hij er eindelijk. De maquette van de Sint-Romboutskathedraal van Mechelen, die een aantal leerlingen uit het tweede jaar van de Technische School Mechelen heeft gemaakt. "Ze hebben er twee jaar lang aan kunnen werken en kwamen uiteindelijk tot dit indrukwekkend resultaat", vertelt leerkracht hout-en bouwkunde Steven Soetewey.

We begonnen vorig jaar al aan het project, toen we nog maar net in het eerste middelbaar zaten
Studente Jade

“Voor de bouw van de kathedraal moesten we eerst veel materiaal bijeen sprokkelen, vooral hout. Ook de bouwplannen hadden we nodig, al was dat niet gemakkelijk om te vinden”, vertelt student Cédrique. “We hebben veel opzoekingswerk moeten doen en ook zelf veel foto’s van de kathedraal  moeten maken.”

"We hebben voor ons project veel hout moeten zagen en laseren. We hebben ook een deeltje met een 3D-printer gemaakt en nog wat schilderwerken gedaan. We hebben in de maquette zelfs verlichting voorzien. Op de top van onze kathedraal zit de schakelaar verstopt", zegt Cédrique.

Beluister hier het gesprek met de leerlingen en hun leerkracht over de maquette:

“We waren het project in ons eerste jaar begonnen, toen we nog maar net naar het middelbaar gingen”, vertelt studente Jade. “In ons eerste jaar hebben we al veel kunnen bijleren, waardoor we sneller konden werken. We leerden elkaar beter kennen en konden daardoor echt als een team aan de slag gaan..”

Trotse leerkracht

Steven Stoetewey is de leerkracht die het project mee in goede banen heeft geleid. “Ik heb het project redelijk intens beleefd. Je wil de leerlingen natuurlijk zo zelfstandig mogelijk laten werken, maar in de beginfase was dat soms nog moeilijk. Dan moest ik elke leerling echt intensief begeleiden."

“Tijdens het tweejarige project heb ik gemerkt dat de leerlingen veel bekwamer zijn geworden met meer zelfvertrouwen. Daar kan ik alleen maar trots op zijn”, aldus Soetewey.

Foto: Radio 2
Foto: Radio 2

Meest gelezen