Deze Belgen vertrokken zaterdag op droomreis naar Madeira, drie dagen later zijn ze er nog altijd niet

De Belgische touroperator TUI probeert nu al drie dagen om een groep van 102 passagiers op hun reisbestemming Madeira te krijgen. Maar de stormachtige wind belet hen dat. Ze zitten nu noodgedwongen op Fuerteventura. Dinsdagavond zou het normaal gezien moeten lukken.

tg

De 102 landgenoten vertrokken zaterdag vanop Brusselse Airport voor een deugddoende vakantie op het eiland Madeira. Vlucht TB6833 steeg om 13.45 u. op en zou een paar uur later landen op Funchal. Maar door de extreem hevige wind op het eiland, moest er noodgedwongen uitgeweken worden naar Fuerteventura.

“Ook zondag was het niet mogelijk om door de vliegen naar de eindbestemming. De wind speelde ons weer parten. Maandag hebben we alle reizigers uit hun hotels gehaald en naar het vliegtuig gebracht om naar Madeira te vliegen. Maar tijdens de check-in kregen we het bericht dat het weer niet zou lukken om te landen. De wind die even was gaan liggen, waaide plots weer fors. Zo gaat dat daar, in een kwartier tijd kan het weer er helemaal anders uitzien. En dus hebben we iedereen noodgedwongen terug naar hun hotel moeten brengen”, zegt Piet Demeyere van TUI.

Dinsdag is de wind wat gaan liggen. “We proberen straks opnieuw om onze klanten naar Madeira te brengen. Maar ook andere maatschappijen wachten om te kunnen landen. Het zal er dus superdruk zijn. Bovendien zeggen weersvoorspellers dat de wind in de loop van de avond weer fors in kracht zal toenemen. Hopelijk nadat wij er geland zijn”, klinkt het.

Waardebon van 500 euro

TUI zit bijzonder verveeld met de situatie maar staat, net als alle andere vliegtuigmaatschappijen, machteloos.

“Tegen het weer kunnen we nog altijd niet op. Naast de hotelrekeningen die we betalen op Fuerteventura, hebben we onze hotelklanten ook een waardebon van 500 euro per persoon beloofd voor het ongemak”, zegt Piet Demeyere. Een commerciële geste, want het gaat hier om overmacht en dan zijn luchtvaartmaatschappijen of touroperators normaal niet verplicht om passagiers te compenseren.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer