Prijzen aan de pomp in Frankrijk nemen fikse duik in september: tot 0,50 euro minder per liter

In Frankrijk zal de prijs voor benzine en diesel een fikse duik maken vanaf september. De Franse regering heeft beslist om in september en oktober de korting die ze geeft op brandstof op te trekken tot 0,30 euro per liter. Bovendien geeft de Franse olie- en gasgigant Total Energies van september tot oktober een korting van 0,20 euro per liter in zijn Franse tankstations. 

De afgelopen maanden hebben verschillende Europese landen maatregelen genomen om de prijzen aan de pomp te drukken. De stijgende olieprijzen zijn het gevolg van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne. In Frankrijk verlaagde de regering de afgelopen maanden de benzine- en dieselprijzen al met 0,18 euro per liter. In september en oktober zal dat bedrag opgetrokken worden tot 0,30 euro per liter. In november en december daalt de korting tot 0,10 euro per liter. 

De Franse olie- en gasgigant Total Energies doet ook een duit in het zakje door in september en oktober de prijzen in zijn Franse tankstations te verlagen met 0,20 euro en in november en december met 0,10 euro per liter. Daardoor zou volgens de Franse minister van Economie Bruno Le Maire de prijs voor een liter diesel of benzine kunnen dalen tot 1,50 euro aan de pomp.

En bij ons?

Dat betekent dat de brandstof in Frankrijk wellicht veel goedkoper zal worden dan bij ons. Bij ons is er sinds 19 maart een accijnsverlaging van 0,175 euro per liter. Die is ondertussen verlengd tot het einde van het jaar. De accijnsverlaging wordt voorlopig niet opgetrokken, daarover vonden de ministers geen akkoord bij de recente begrotingsbesprekingen. 

De brandstofhandelaars in ons land zullen het voorbeeld van Total Energies niet volgen. "De markt bij ons en in Frankrijk is niet te vergelijken", zegt Johan Mattard van de Belgische Federatie van Brandstofhandelaars Brafco. "In Frankrijk is de markt vrij, bij ons legt de overheid maximumprijzen op. De afgelopen tijd hebben wij vaak brandstof moeten aankopen boven de maximumprijs, wat we dan niet kunnen doorrekenen aan de klant. België is het enige West-Europese land dat met maximumprijzen werkt."

Volgens Mattard is de prijs van brandstof nu sowieso aan het dalen door een aantal evoluties op de markt. Vandaar dat hij ook van de regering niet onmiddellijk bijkomende maatregelen verwacht om de prijs te drukken. 

Meest gelezen